Skoda Kamiq review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2019
Categorie
Crossover
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

9 / 10

beoordeling van heycar

De kleine Skoda wint het van de concurrentie

Voordelen

  • Ruimtelijke kleine crossover SUV met stijlvol interieur
  • Rijdt goed en het rijcomfort is heel vriendelijk
  • Bijna nieuwe modellen zijn echt veel waar voor hun geld

Nadelen

  • De betaalbare Kamiq S voelt wel erg basaal
  • Niet zo eigenzinnig als de Nissan Juke of de Volkswagen T-Roc
  • Beperkte keus in type dieselmotoren
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Skoda Kamiq

"De markt opgaan met iets wat gedurfd en gewaagd is ligt niet in het karakter van Skoda. Hoewel de ingetogen Kamiq zijn mogelijkheden niet van de daken schreeuwt, is hij een echt veelzijdige kleine crossover die ruim én chic genoeg is om kopers weg te lokken bij grotere en duurdere auto's."

Skoda kwam misschien wat laat op het feestje van de kleine crossovers, toen de Kamiq uitkwam. Kopers hadden al veel om uit te kiezen met auto's zoals de SEAT Arona, Honda HR-V en Nissan Juke. Toch kreeg Skoda het voor elkaar om iets te brengen dat indrukwekkend genoeg is om op zichzelf te staan.


Met zijn smaakvolle styling en de optie van een sportieve editie, de Monte Carlo, waarmee de Kamiq een op een vRS geïnspireerd uiterlijk krijgt, is hij een van de mooiere kleine crossover auto's op de markt. 


Het interieur mist misschien wat flair (zeker als je dit vergelijkt met de nieuwste Peugeot 2008), maar het maakt een functionele indruk en is allemaal goed bevestigd. Tot onze verrassing heeft hij meer soft touch materialen dan de Volkswagen T-Roc, die in dat opzicht teleurstelt met teveel harde kunststoffen in de auto.


Hij is ook erg praktisch. Er is heel veel hoofd- en beenruimte voorin, en een redelijke hoeveelheid ruimte achterin. Volwassenen op de achterstoelen zullen zeker weten tevredener zijn dan bijvoorbeeld in de Nissan Juke. Helaas kan de achterbank niet schuiven (zoals wel kan in de Volkswagen T-Cross), maar de kofferbak is toch nog vrij groot: een bagagecapaciteit van 400 liter zonder de achterbank neer te klappen. Doe je dat wel, dan heb je een indrukwekkend volume van 1.395 liter.


De meeste Kamiq modellen hebben benzinemotoren. De goedkoopste modellen hebben een 95 pk 1,0 liter motor, maar wij zouden uitkijken naar de wat krachtiger 115 pk versie als je dat kunt betalen. Die is hartstikke levendig, zeker voor zo'n kleine motor. En vanwege zijn lichte bediening van koppeling en versnellingspook is het ook een makkelijke auto om mee door de stad te rijden. Er is ook een goede DSG automaatbak verkrijgbaar, als je geen zin hebt om zelf te schakelen (wie heeft daar tijd voor?!).


Er is verder een 1,5 benzineversie, geschikt voor mensen die wat meer power willen, en bovendien een 1,6 liter TDI die het beste brandstofrendement oplevert van het stel.


Hoewel de Ford Puma en de SEAT Arona in het voordeel zijn qua stuurdynamiek, rijdt de Kamiq behoorlijk goed, met een vertrouwenwekkende stuurinrichting en een prettige zachte zit. Het zicht is niet slecht, en achteruitrijsensoren zitten standaard op de hele serie. Maar als jij de rillingen krijgt als je alleen al aan een parkeergarage dénkt, dan zou je kunnen uitkijken naar een Kamiq met de optionele achteruitrijcamera.


Kopers hebben de keus uit vier uitrustingsniveaus. Wij zouden de standaard Kamiq S overslaan: hij is flink basaal, met een erg klein 6,5 inch mediascherm en geen armsteun voorin of centrale vergrendeling met afstandsbediening. Dat gezegd hebbende, is het verder een kwestie van hoeveel je bereid bent ervoor neer te tellen. De Monte Carlo maakt echt een bijzondere indruk, maar voor een van die modellen betaal je dan ook goed geld.


Dus hoewel Skoda wat laat op de markt kwam met de Kamiq, is het zonder twijfel het meest overtuigende allround pakketje in zijn klasse. Nee, hij is niet opwindend, maar wel heel praktisch, comfortabel en makkelijk te rijden. Verder is hij niet zo duur in aanschaf of gebruik.

Is de Skoda Kamiq geschikt voor jou?

Zolang je geen grote waarde hecht aan een premium logo, of een hoge stuurpositie, is de Skoda Kamiq waarschijnlijk de auto die heel wat vakjes aanvinkt op de lijstjes van kopers van crossovers. Hij is praktisch, rationeel en heeft een voortreffelijk interieur. Ook vertegenwoordigt hij een geweldige waarde voor je geld.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Skoda Kamiq?

Laat de diesel maar zitten, tenzij je heel veel kilometers maakt. De 1,0 liter benzine is erg goed, vooral de versie met meer vermogen (die bovendien een versnellingsbak met zes in plaats van vijf versnellingen heeft). Als je echter vaak op de snelweg komt of veel buiten de stad rijdt, dan zou de 1,5 liter benzine voor jou een betere keus kunnen zijn.


Hebben we het over uitrustingsniveaus, dan zouden we voor de hoogste gaan die je je kunt veroorloven. Het basisniveau, het model S, is erg basaal en de modellen SE en SE L beantwoorden voor veel kopers aan meer van hun wensen. Op de top van de piramide komt de Monte Carlo, die er behoorlijk flitsend uitziet, maar daar betaal je dan ook extra voor.


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Skoda Kamiq?

Als je de Skoda Kamiq overweegt, zou je ook na kunnen denken over andere alternatieven van de Volkswagen Group zoals de SEAT Arona, en de Volkswagen T-Cross of Volkswagen T-Roc. Wij bevelen ook de Ford Puma aan, die meer rijplezier oplevert, en de Peugeot 2008, die een boeiender binnenkant heeft. Kijk ook naar de Nissan Juke, Renault Captur en Mazda CX-3.

Populaire modellen

Terug naar boven