Skoda Fabia review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2015
Categorie
Kleine hatchback
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Slim, verfijnd voor zijn grootte

Voordelen

  • Uitstekende kwaliteit
  • Grote kofferbak
  • Comfortabel om mee te rijden

Nadelen

  • Weinig opwindende rijervaring
  • Beperkte motorkeuze
  • Beperkte uitrusting op basismodel
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Skoda Fabia

"De Fabia hatchback is aantrekkelijk geprijsd, zuinig in gebruik, comfortabel en praktisch. De auto krijgt zelfs een extra vleugje luxe mee dankzij de nieuwe Skoda-familiestyling en extra technologie, waaronder standaard DAB-radio en bluetooth."

De Fabia maakt al sinds 2000 deel uit van het Skoda-gamma en daar is een goede reden voor: de auto is heel, heel goed. Toch komt er binnenkort een nieuwe Fabia op de markt. Dit is het Mk3-model, dat voortbouwt op die waarden waardoor de auto bij veel kopers bovenaan de shortlist staat. De reden daarvoor is dat Skoda zich heeft geconcentreerd op het ontwerpen en bouwen van een kleine auto op zijn eigen manier - zonder enige pretentie.

Het is een gemakkelijke auto om mee te leven, vol met slimme snufjes en je vraagt je af: 'Waarom heeft niemand dat eerder gedaan?' Kenmerken zoals de grote flessenhouders in de deurvakken en in de middenconsole, de houder voor parkeerkaarten op de voorruit en zelfs de ijskrabber die in de klep van de brandstoftank is verstopt en een handelsmerk van het bedrijf is. Kleine details die een groot verschil maken voor je ervaring als eigenaar.

De Fabia wordt geleverd met een 1,0-liter benzinemotor sinds de facelift van 2018, en bestaat met een 1,4-liter diesel, die nieuw beschikbaar was van 2015 tot 2018. De pittige 1,0-liter TSI-motor heeft een vermogen van 90, 95 of 110 pk, afhankelijk van de versie die je kiest. In deze generatie van Fabia zul je echter geen vRS-model vinden. Deze hot hatch-variant was vroeger een kroonmodel in het gamma. Maar, de Fabia is volwassen en verstandig geworden, dus de 1,0-liter motor is optimaal. En gelukkig is de auto een kanjer.

Welke keuze je ook maakt, de Fabia hatch is zeer comfortabel en absorbeert de hobbels en bobbels op de weg uitstekend - hij is een gemak om mee te rijden. We geven het toe, hij is niet zo leuk om mee te rijden als bijvoorbeeld een Fiesta, met minder 'go kart' gevoel, maar Skoda heeft gekozen voor comfort en rust boven een duidelijk sportievere ervaring. Toch kan deze auto bochten, wegen, snelwegen en steden aan zonder enige aarzeling.

De Fabia hatchback is ook praktisch. De kofferbak is met 330 liter ruim en daarmee beduidend groter dan die van rivalen zoals de Ford Fiesta en Opel Corsa. Achterin is er zelfs ruimte voor twee volwassenen om redelijk comfortabel te zitten - hoewel kinderen zich hier meer thuis zullen voelen. Voor als je een kinderautostoeltje hebt, zijn er standaard ook twee Isofix-bevestigingspunten achterin.

Voorin is er een keurig dashboard met logische bedieningselementen en duidelijke wijzerplaten, met luxedetails zoals een touchscreensysteem. Maar de Fabia blijft, hoewel er meer technologie beschikbaar is, een beetje achter op het vlak van materialen, zonder luxe, zacht aanvoelende kunststoffen zoals je die op veel concurrerende modellen, waaronder de Volkswagen Polo, ziet. De Fabia is verder een van de weinige kleine auto's die nog als stationwagen verkrijgbaar is: de Skoda Fabia Estate.

Is de Skoda Fabia geschikt voor jou?

De Fabia hatch is stijlvol, heeft een beter interieur en voelt volwassen en bekwaam aan op de weg. En toch biedt de auto een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding dankzij redelijke prijzen, een degelijke uitrusting en lage verbruikskosten. Er is veel concurrentie, maar deze auto zou op het boodschappenlijstje van elke autokoper moeten staan.

Dankzij raffinement en comfort is de auto beter in staat om langere afstanden af te leggen en comfortabeler dan om 'leuk mee te rijden'. Probeer de minst krachtige motoren te vermijden om het rijden gemakkelijker te maken voor je oren. Het zitcomfort is een ander pluspunt, en ook al zien de materialen van het interieur er een beetje eenvoudig uit, ze zijn duurzaam.


Wat is de beste keus qua model/motor voor de Skoda Fabia?

Tenzij je echt een diesel nodig hebt, kies voor de 1,0-liter TSI met 95 pk of 110 pk. De 95 pk zijn prima voor de meeste toepassingen, hoewel je 'proactief' moet zijn met de handgeschakelde vijfversnellingsbak om de vaart erin te houden. De auto is vrij stil en verfijnd, met dat typische driecilindergeluid als je het toerental opvoert. Die versnellingsbak is prettig in het gebruik, terwijl de koppeling licht en gemakkelijk te bedienen is.

De dieseloptie was alleen beschikbaar van 2015-2018 en de tragere 1,0-liter MPI-modellen kun je beter mijden.

Sla de S-uitvoering van de Fabia over, omdat die een aantal voorzieningen mist die nu als essentieel worden beschouwd, en kies de SE voor airconditioning, parkeersensoren achter en dakrails. Of, voor iets chiquers, de SE L heeft klimaatregeling, starten zonder sleutel, en satellietnavigatie met zijn 6,5-inch infotainment scherm.


Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Skoda Fabia?

Kopers worden verwend, de keuze is groot als het gaat om kleine hatchbacks - bijna elke fabrikant biedt een kleine auto aan in een of andere vorm. 


Er zijn de grote verkopers zoals de Ford Fiesta, Opel Corsa en Volkswagen Polo. Maar, wil je iets leuks om mee te rijden? Dat kan met een MINI of Peugeot 208. Iets duurders? Probeer de Audi A1. Er zijn zelfs elektrische mogelijkheden: van Renault met de Zoe, tot als optie op de Corsa en de 208. 


Dan zijn er de goedkope modellen. Ga voor een Dacia Sandero als de investering je grootste zorg is, het is regelmatig de goedkoopste nieuwe auto van het land en dat wordt weerspiegeld op de tweedehandsmarkt.


Populaire modellen

Terug naar boven