Skoda Karoq review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
Crossover
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

9 / 10

beoordeling van heycar

Misschien wel de beste kleine SUV

Voordelen

  • Zachter en comfortabeler dan concurrenten als de SEAT Ateca
  • Ongelooflijk veelzijdig door slimme en flexibele stoelen
  • Gebruikte exemplaren bieden voortreffelijk waar voor hun geld

Nadelen

  • Styling van het exterieur is ietwat mat
  • De automatische versnellingsbak aarzelt
  • Geen hybride optie
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Skoda Karoq

"Ben je op zoek naar een gezins-SUV die comfort en praktische bruikbaarheid boven ongeveer alles stelt, dan is de Skoda Karoq een extreem goede keus. Hij is verkrijgbaar met een grote variatie aan zuinige benzine- en dieselmotoren, en zowel met tweewiel- als met vierwielaandrijving. Alle modellen hebben een goede uitrusting, en als je de meer blitse uitvoeringsniveaus met hoge specificaties vermijdt, dan kosten ze geen van allen een fortuin."

De branche van de compacte gezins-SUV is booming. Het is makkelijk te zien waarom. Auto's zoals de Peugeot 3008 en Nissan Qashqai bieden meer ruimte dan hun hatchback equivalenten, en zijn toch betaalbaar in aankoop en gebruik. De Volkswagen Group biedt in deze klasse een trio van kandidaten aan: de stijlvolle Volkswagen Tiguan, de sportieve SEAT Ateca, en de auto die we hier bespreken, de rationele Skoda Karoq.


Rationeel betekent hier overigens niet saai. Ook al ziet de Skoda Karoq er niet zo kordaat uit als zijn voorganger, de eigenzinnige Yeti, hij ziet er heel wat duurder uit dan je zou verwachten van een relatief betaalbare SUV. En als je wat meer wilt opvallen, kun je uit een van de stijlvolle SportLine of stoere Scout modellen kiezen. 


Bovendien is deze auto comfortabeler dan de Yeti, en heeft een interieur dat een aantal heel wat duurdere concurrenten zou moeten doen blozen. Als je een ontspannen, rationele (en rationeel geprijsde) crossover wilt, is de Karoq een van de beste binnen het aanbod.


Hij heeft ladingen ruimte voor de passagiers, of je nu voor- of achterin zit. En hoewel enkele rivalen het winnen op geschiktheid voor vijf volwassenen, kan niemand hem verslaan wat betreft slimme opbergruimte in het interieur of laadcapaciteit.


Dat is omdat de hogere uitvoeringen de slimme 'Varioflex' stoelen hebben. Die schuiven en buigen los van elkaar, zijn opvouwbaar in een flexibele indeling van 40/20/40, en kunnen zelfs volledig worden uitgenomen om een capaciteit van 1.810 liter vrij te maken alsof het een bestelbusje is. Het nadeel is dat de stoelen erg zwaar zijn, dus je zal ze er niet zo vaak uithalen en weer inzetten. Toch is het zeker een extra pluim voor Skoda waard, te weten dat je de flexibiliteit hebt om hem tot het dak toe vol te stouwen als het nodig is. 


Ieder model komt met een genereuze hoeveelheid uitrusting, inclusief een 8,0 inch touchscreen, dat zich kan meten met de beste als het gaat om functionaliteit en graphics. Ze hebben climate control, en parkeersensoren achter. Het basismodel, de SE uitvoering, is het meeste waar voor zijn geld, maar ook als je jezelf wilt verwennen, dan nog kost de luxueuze SE L uitvoering geen kapitaal. Die voegt navigatie toe, verwarmde stoelen en heldere led-koplampen. Maar de modellen met topspecificaties zijn relatief duur.


De meeste versies van de Karoq hebben voorwielaandrijving met een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Maar de krachtiger diesel- en benzinevarianten kun je krijgen met vierwielaandrijving, gecombineerd met een automaatbak met zeven versnellingen. De handgeschakelde bevalt ons wel, omdat hij licht en precies werkt, maar de automaat met dubbele koppeling (optioneel op goedkopere modellen) kan een beetje schokkerig zijn.


Startpunt in de serie is de 1,0 liter driecilinder TSI benzinemotor met 115 pk. Er is ook een 1,5 liter die een stuk sneller is (maar niet minder zuinig), en bovenaan de 2,0 liter met 190 pk. Wij denken dat de meeste kopers het beste af zijn met de 1,5 TSI. Dat is een soepele en stille motor, met genoeg impuls om in te halen en goed vooruit te komen. Er waren wat problemen met deze motor toen hij net nieuw was, maar Volkswagen verzekert ons dat die inmiddels zijn opgelost.


Aan de dieselkant kunnen kopers kiezen uit een 1,6 liter en een 2,0 liter TDI. De grotere motor is beschikbaar met vierwielaandrijving, ofwel met 150 ofwel met 190 pk. Beide zijn geweldig om lasten te trekken, en kunnen meer dan twee ton trekgewicht aan. Hij heeft ook behoorlijk goede offroad capaciteiten, en zal vrolijk en zonder moeite over een glibberig grasveld of een modderige zandweg gaan.


Bij het normale rijden is de Karoq een erg comfortabele reisauto, met zachte vering en een gedempte zit. Hij heeft een accurate en vertrouwenwekkende stuurinrichting, heel veel grip en is goed te hanteren. Al is hij niet zo sportief als de SEAT Ateca, dan nog levert de Skoda een bulklading van juist die allround kwaliteiten die de meeste gezinnen het belangrijkst vinden.


Is de Skoda Karoq geschikt voor jou?

Sommige kleine SUV's beloven praktische bruikbaarheid maar hebben die niet, wat riekt naar de nieuwe kleren van de keizer. Voor kopers die een werkelijk ruim interieur nodig hebben en eerlijke laadmogelijkheden, is de Karoq het perfecte werkpaard.


Door zijn slimme uitneembare stoelen, royale kofferbak en genereuze passagiersruimte kan hij de behoeften van het gezin veel beter aan dan een standaard vijfdeurs hatchback. En als je dat zou willen, is 'ie er ook nog eens met vierwielaandrijving.


En je kan als het ware op meer dan één paard wedden. Het interieur met verrassende klasse, een hoog uitrustingsniveau, en zijn heel comfortabele, makkelijke manier van rijden maken dat de Skoda in de race is met de beste kleine crossovers.


Vermijd je de 1,0 liter benzine en de 1,6 liter diesel met te weinig vermogen, dan levert hij ook prompte prestaties. Maar als je het soort koper bent dat een blikvanger wil zijn, dan is zijn generieke exterieur en conservatieve interieur niet geschikt om jou tevreden te stellen.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Skoda Karoq?

Wij denken dat de SE uitvoering de beste waarde vertegenwoordigt, of je de Karoq nu nieuw of tweedehands wilt kopen. Ben je op zoek naar een gebruikt exemplaar dan is het de moeite waard uit te kijken naar een met die slimme optionele VarioFlex-stoelen. 


Navigatie kan voor sommige kopers het verschil maken dus we zouden je de SE Drive uitvoering zeker niet willen afraden, die heeft dat namelijk wel. Of ga nog een stap omhoog, naar de SE L, voor meer extra's. De Scout en Sportline zijn te prijzig om aan te bevelen tenzij je op hun looks valt, en de Edition uitvoering, hoewel heel indrukwekkend, kost gewoon teveel, punt uit. 


Wil je de mogelijkheid van vierwielaandrijving dan heb je geen keus behalve de 2,0 liter TDI. Voor de meeste kopers is de uitstekende 1,5 liter TSI benzine de goeie keus, met zijn soepele prestaties en redelijk doeltreffende rendement. Wij zouden die combineren met een handgeschakelde versnellingsbak om wat geld uit te sparen, maar de automaat met dubbele koppeling werkt prima.


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Skoda Karoq?


Er is geen gebrek aan andere getalenteerde compacte SUV's die een match zijn voor de Skoda in bruikbaarheid en stoer karakter. Neem een Peugeot 3008 of Mazda CX-3 voor een extra vleugje stijl op je praktische vijfdeurs crossover.


Vanuit de Volkswagen Group zijn er de zusjes SEAT Ateca en Volkswagen Tiguan, die eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille zijn. De eerste krijg je voor een scherpe prijs en met een strakke besturing, de laatste heeft een meer donzige rit en een mooier afgewerkt interieur.


Kopers die iets meer extravagantie willen met een premium alternatief, moeten de slimme en ruime Volvo XC40 eens proberen. Of, als je meer geïnteresseerd bent in modderige weilanden dan moderne architectuur, een Range Rover Evoque.


Heb je een kleiner budget beschikbaar, kijk dan naar de kleinere Skoda Kamiq, of de Citroën C3 Aircross. De laatste is zeer zuinig voor een SUV en van binnen verrassend ruim ondanks het feit dat hij een stuk korter is dan de Karoq. Voor echt lage gebruikskosten of zakelijke kopers is de zuinige benzine-elektrische Toyota C-HR een goeie kandidaat.


Populaire modellen

Terug naar boven