Volkswagen T-Roc test review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
Crossover
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Funky en toch efficiënte crossover SUV

Voordelen

  • Heel comfortabele crossover met zachte vering
  • Ruim interieur met een grote kofferbak
  • Mooier om te zien dan de meeste auto's van dit formaat

Nadelen

  • Sommige interieurafwerkingen zijn verrassend flimsy
  • De goedkoopste uitvoering S is wel erg basaal
  • Niet zoveel rijplezier als met de Ford Puma
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Volkswagen T-Roc

"Het is geen moeilijke opgave om de Volkswagen T-Roc aan te raden. Hij ziet er goed uit, heeft een stijlvol en praktisch interieur, en rijdt behoorlijk lekker. Een aantal alternatieven zijn beter op bepaalde gebieden, maar we waarderen de T-Roc als het uitstekende allround pakketje dat hij is."

De T-Roc is in essentie een modieuzere versie van de Golf met een hogere zit. Hij bevindt zich tussen de compacte T-Cross en ruime Tiguan in de Volkswagen reeks. Hij beconcurreert auto's als de Ford Puma, MINI Countryman en de premium BMW X2 en Audi Q2.


Er was een tijd dat de Volkswagen Golf een behoorlijk ambitieuze auto was. Ok, het was 'maar' een redelijk mainstream hatchback, maar wel een die kwaliteit ademde, en trots het Volkswagen logo op zijn grille droeg. Maar tegenwoordig wil iedereen een crossover. Dus dat is wat de T-Roc is.


Het is een comfortabelere auto dan de meeste van zijn tijdgenoten. Het rijcomfort van de T-Roc is verrassend zacht, vooral met de kleinere wielen en de standaardvering. Dat betekent weliswaar ook dat hij meer in de bochten leunt dan een Golf, en dat hij niet zo wendbaar is als een SEAT Arona, maar die prijs betalen wij graag voor meer comfort.


Hybride en elektrische aandrijfsystemen uitgezonderd, heeft de T-Roc een behoorlijk compleet aanbod aan motoren. Varianten op benzine gaan van een kleine 1,0 TSI (die verrassend goed is) tot een krachtige (en slurpende) 2,0 TSI met vierwielaandrijving. Ook bestaat de sportieve variant T-Roc R, die we hier niet bespreken, maar voor de meeste kopers beantwoordt de 1,5 TSI aan alle wensen op hun lijstje. Dieseleenheden zijn een redelijk treurig stemmende 1,6 TDI en een meer sympathieke 2,0 TDI.


Hij heeft een behoorlijk mooi interieur, en de modellen met hoge specificaties voegen daar aardige finishing touches aan toe, zoals kleurige inzetstukken in het dashboard. Daarmee is hij wat hipper dan de rustiger Tiguan. Het goedkoopste model S is wat kaal en moet je vermijden, tenzij je per se een T-Roc wilt voor een koopje. Die heeft een cd-speler in plaats van Apple CarPlay/Android Auto, mist de armsteun, en heeft standaard geen alarm.


Welke T-Roc je ook kiest, je zult tot je verrassing hier en daar wel wat goedkoop aandoende kunststoffen aantreffen. Dat is niet onoverkomelijk, maar niet wat we gewend waren van Volkswagen. Houd je van een luxe aanvoelend interieur, kijk dan naar de Mazda CX-30. Of naar de duurdere Audi Q2.


Het is wel een praktische, bruikbare auto, en met een hogere zitpositie dan vele concurrenten. Er is achterin genoeg plaats, en door de royale breedte van de T-Roc kun je zelfs een volwassene op de middelste stoel zetten (als het moet). De kofferbak heeft ook een mooie maat.


Op de tweedehands markt vertegenwoordigt de Volkswagen T-Roc een prima waarde voor je geld. Toch betaal je er meer voor dan voor een meer doorsnee alternatief, vanwege zijn gewilde imago. Maar het is de investering waard. We raden je ook aan om je budget op te rekken tot een van de aantrekkelijker uitvoeringsniveaus met midden-specificaties.


Volkswagen biedt ook een cabrio-versie aan in de vorm van de originele Volkswagen T-Roc Cabriolet.

Is de Volkswagen T-Roc geschikt voor jou?

Wil je een stijlvolle crossover met een veelzijdig interieur, dan is de Volkswagen T-Roc een gave keus. Van buiten is hij aantrekkelijker om te zien dan de grotere Tiguan, en toch kun je er van binnen meer mee dan met de Golf hatchback.


Met een ophanging die meer gericht is op comfort dan op sportief rijden, is het een verrassend comfortabele keus. Met de sterke motorbezetting is er voor elk wat wils. Je kunt zelfs modellen krijgen met vierwielaandrijving, maar die slurpen behoorlijk en kun je beter vermijden tenzij je echt van de weg af moet.


De meest basale modellen hebben veel minder van die standaarduitrusting die de T-Roc zo aantrekkelijk maakt, dus we suggereren je om nog wat extra flappen te tappen voor een van de duurdere versies als je kunt.


Wat is de beste keus qua model/motor voor de Volkswagen T-Roc?

Voor de meeste kopers is de 1,5 TSI de beste balans tussen prestaties en zuinigheid. De 1,0 TSI is ook prima, als je de meeste kilometers in en rond de stad maakt. Maar die motor zit alleen op de versies van de T-Roc met lage specificaties.


Als je veel kilometers op de snelweg doet, dan is een diesel verstandiger. De 1,6 TDI doet zijn werk, maar op dezelfde manier als een bord witte pasta dat doet. De 2,0 TDI is veel pittiger en in de praktijk nauwelijks minder zuinig, als je ten minste de modellen met vierwielaandrijving laat staan.


Er is een uitgebreide rij van uitvoeringsniveaus en je beslissing hangt af van wat er precies bij je past. Wij zouden waarschijnlijk op zoek gaan naar een Design of SEL model, vanwege zaken zoals zijn contrasterende dak en het gewilde 10,3 inch digitale instrumentencluster. De goedkopere modellen zijn okay, maar het basismodel S is wel erg basaal.


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Volkswagen T-Roc?

Er is een heel scala aan crossover SUV's die het opnemen tegen de T-Roc. Daar horen ook de alternatieven uit de Volkswagen Group zelf bij, zoals de Skoda Kamiq, SEAT Arona en zelfs de duurdere Audi Q2. Je kunt ook de Mazda CX-30 overwegen: een eigenzinnige crossover met een sublieme binnenkant. Of de modieuze MINI Countryman.


Toyota's C-HR is een hybride alternatief, voor als dat jouw ding is. De Honda HR-V zou wel eens een verstandige, praktische keus kunnen zijn. Als je graag een premium concurrent wil, raden we je de BMW X2 aan. Dan is er nog de Mercedes-Benz GLA, maar het model van 2014-2020 is niet zo goed als je zou verwachten.


Als laatste de Ford Puma, dat is een uitstekend alternatief met een goede uitrusting, en echt iets voor jou als je een crossover wilt die toch wat sportiever rijdt.

Populaire modellen

Terug naar boven