SEAT Arona review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
Crossover
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Modieus en voordelig in het gebruik

Voordelen

  • Bijna zoveel rijplezier als een Ford Puma
  • Motoren zijn zeer zuinig
  • Heeft een fatsoenlijke prijs-kwaliteitverhouding 

Nadelen

  • Interieur is meer functioneel dan flitsend
  • Je zit in werkelijkheid niet zo hoog
  • De Skoda Kamiq is een praktischer auto
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de SEAT Arona

"De SEAT Arona is een van de beste kleine crossovers op de markt. Hoewel hij prijziger is dan zijn hatchback tegenhanger, de Ibiza, zitten alle modellen vol met standaarduitrusting en is het een heel praktische auto. Hij rijdt bovendien lekker en is goedkoop in gebruik."

De Arona komt eerder dan de SEAT Ateca en Tarraco in de modellenreeks van het merk. Het is een alternatief voor auto's als de Nissan Juke, Renault Captur, Honda HR-V, Volkswagen T-Cross and Skoda Kamiq (om er een paar te noemen). Hij combineert alle aantrekkelijke kenmerken van de Ibiza hatchback met een verhoogde zit en het trendy uiterlijk van een crossover.


Vergis je niet: de extra rijhoogte en de SUV-achtige verschijning betekenen niet dat hij geschikt is voor offroad gebruik. Je kunt geen Arona met vierwielaandrijving krijgen, maar dat is niet verkeerd, tenzij je echt van plan bent door dikke modder te ploegen.


Hij is niet heel veel meer dan een Ibiza op hoge pootjes, maar dat betekent wel dat hij goedkoop is in gebruik, en lekker rijdt. Ja, klopt, dat is een van de belangrijkste factoren om voor de Arona te kiezen: verrassend behendig in én buiten de stad. Als je een enthousiaste bestuurder bent is het waarschijnlijk dat een Ford Puma een grotere glimlach op je gezicht tovert, maar de Arona verandert makkelijk van richting en de lichte besturing is een zegen in de stad.


De motorbezetting van de Arona is redelijk beperkt: kopers kunnen kiezen uit 1,0 en 1,5 liter benzinemotoren en (een bepaalde periode) voor een 1,6 liter TDI diesel. De meeste Arona modellen op de markt worden aangedreven door de 1,0 liter eenheid, wat goed nieuws is, want dat is een bruisend motortje, zeker de versie met meer vermogen van 115 pk.


De 1,0 liter motor haalt de 1 op 22 (4,58 l/100 km) in officiële tests voor brandstofrendement, waarmee de diesel eigenlijk overbodig wordt. De TDI is verder nogal een traag blok, dus zelfs op de snelweg kun je beter een van de benzinevarianten hebben. De 1,5 liter herbergt een behoorlijk gulle 150 pk, die je erg goed van pas komt als je veel op grote wegen rijdt (en graag je voet op de grond drukt).


Een hoge zitpositie is een aantrekkelijk kenmerk van crossover SUV's, maar de bestuurdersstoel in de Arona is niet zo hoog verheven als in veel alternatieven. Je stapt makkelijk in en uit, maar je zult niet boven het verkeer uittorenen zoals je zou doen in grotere SUV's zoals de Skoda Karoq.


Het interieur maakt een netjes afgewerkte indruk, al mist het een beetje allure. Dat geldt vooral voor de betaalbaardere versies. Ga je voor een Arona FR of hoger, dan krijg je natuurlijk wel luxedingen zoals een met kunstleer bekleed dashboard en sportstoelen.


Het is een auto met veel ruimte, en genoeg plaats achterin voor een stel volwassenen. Er zijn rivalen met grotere kofferbakken, maar de bagageruimte van de Arona heeft een praktische vierkante vorm, en de hele serie is voorzien van een in hoogte verstelbare kofferbakvloer. Verder kun je altijd nog de achterstoelen inklappen als je meer plek nodig hebt.


Hoewel de duurdere uitrustingsniveaus meer verwennerij betekenen, hebben alle Arona's een goede uitrusting. Zelfs de basisuitvoering SE heeft een touchscreen mediasysteem, cruise control en 17 inch lichtmetalen wielen, nou niet het soort specificaties van een huurbak. De SEAT Arona vertegenwoordigt een goede waarde voor je geld: de nieuwprijzen beginnen onder de € 23.000 en gebruikte exemplaren komen nu beschikbaar voor minder dan € 21.000. 

Is de SEAT Arona geschikt voor jou?

Als jij graag een stijlvolle crossover wilt die praktisch bruikbaar is en goed rijdt, dan misstaat de SEAT Arona echt niet op jouw oprit. Hij is modieuzer dan een Skoda Kamiq, en voelt echt beter gebouwd dan een Nissan Juke of Renault Captur. Dat daargelaten is de Ford Puma een modernere keus, en aantrekkelijk vanwege zijn efficiënte mild hybride motoren. 

Wat is de beste keus qua model/motor voor de SEAT Arona?

De 1,0 liter benzine is de meest populaire motor. Dat klinkt wellicht klein, maar het is een eenheid met turbolader, waar veel prestaties in schuil gaan. Zeker bij het model met het grotere vermogen van 115 pk. Die heeft bovendien een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen in plaats van de transmissie met vijf versnellingen van de 95 pk. Dat is een erg fijne bijkomstigheid als je van plan bent veel tijd op de snelweg door te brengen.


Qua uitvoeringsniveau raden we je de SE Technology aan. Die heeft een hoog niveau van standaarduitrusting zonder je kaal te plukken. De luxere modellen hebben een aantal leuke extra's, zoals de sfeerverlichting, sportstoelen en het kunstleren dashboard van de FR. Maar die zijn uiteraard ook een stuk duurder. 

Welke auto's zijn vergelijkbaar met de SEAT Arona?

Als de SEAT Arona op je lijstje staat, dan moet je zeker ook naar de Skoda Kamiq kijken. Die heeft dezelfde mechanische onderdelen als de Arona, maar is ruimer van binnen en biedt meer waar voor je geld. De Volkswagen T-Cross is zeer vergelijkbaar met allebei de genoemde auto's, maar voelt net wat meer premium. Het is immers een Volkswagen. 


Wij raden ook de Ford Puma aan (vooral als je op zoek bent naar een crossover met veel rijplezier), en de Peugeot 2008, Nissan Juke en Renault Captur. Wil je voor hetzelfde geld een grotere auto, dan is er de MG HS.

Populaire modellen

  • SEAT Arona
  • SEAT Ateca
  • SEAT Ibiza
  • SEAT Leon
  • SEAT Mii

Terug naar boven