FavorietenOnze belofte

Renault Captur review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2020
Categorie
Crossover
Brandstof
Benzine, Diesel, PHEV
Bekijk 1 Renault Captur occasions

Geschreven door

6 / 10

beoordeling van heycar

Veelzijdige en betaalbare crossover SUV

Voordelen

  • Heel veel waar voor je geld (zeker bijna-nieuw)
  • Licht en ruim interieur
  • Veel keus in zuinige motoren: benzine, diesel en hybride

Nadelen

  • Rijdt saai vergeleken met de SEAT Arona en Ford Puma
  • Mediasysteem is aan de trage kant
  • Hoeveelheid ruimte achterin is niet geweldig
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"De Renault Captur is een feel-good crossover met een licht interieur en veel mogelijkheden om de auto aan te passen aan je wensen. Net als zijn voorganger is het misschien niet de meest volmaakte of verfijnde auto om in te rijden, maar hij vertegenwoordigt een goede waarde voor je geld en is goedkoop in gebruik."

De markt voor kleine crossovers was nog nooit zo concurrerend als nu. De populaire Nissan Juke heeft onlangs een opvolger gekregen, en de Skoda Kamiq heeft een buitengewoon goede prijs-kwaliteitverhouding. De Peugeot 2008 is een meer modieuze keus, terwijl de Ford Puma ongelooflijk leuk rijdt, en tot aan het dak toe vol zit met uitrusting.


Er is nu zeker weten meer keus dan toen de oorspronkelijke Renault Captur werd gelanceerd in 2013. Dus om de segmentleiders meteen te slim af te zijn heeft Renault de Captur groter gemaakt, met meer binnenruimte, en hem een bredere keus aan motoren gegeven, inclusief een plug-in hybride.


Sommige rivalen van de Captur hebben behoorlijk grauwe interieurs, maar de fiere kleine Renault zit vol met soft touch materialen en slimme functies. Alle modellen hebben een mediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto, en optionele kleurpakketten voegen een vleugje vrolijkheid toe dat je niet in een SEAT Arona vindt. De Captur heeft inderdaad een goede standaarduitrusting, waarbij zelfs de meest basale modellen led-koplampen hebben, elektrische ramen (voor en achter) en airconditioning. 


Volwassenen die voorin de Renault Captur zitten hebben lekker veel ruimte, dankzij de relatief brede carrosserie, dus ook een goede schouderruimte. De zaken liggen achterin wel anders, al is de schuivende achterbank een nuttige functie. Als de achterbank helemaal naar voren is geschoven is er een heleboel bagageruimte in de kofferbak, waar je bovendien goed bij kan.


Het is makkelijk om in een Captur te rijden, ook door de relatief hoge zit die je een goed overzicht geeft over de weg vóór je. Het zicht naar achteren is niet geweldig, maar parkeersensoren achter (standaard op de meeste modellen) helpen je, en een achteruitrijcamera is beschikbaar op de uitvoeringsniveaus met hoge specificaties.


De meeste auto's worden aangedreven door de erg goede TCe 130 motor, wat een benzinemotor is met turbolader die een behoorlijke prestatie combineert met een indrukwekkende zuinigheid. Maar er is ook de betaalbaardere TCe 100, en een PHEV (met het label E-Tech) en niet één maar twee diesels (de dCi 95 en 115).


De lichte stuurinrichting van de Captur die heerlijk is in de stad, is een nadeel op de grote weg. En de zachte vering betekent dat hij door blijft veren op hobbelige wegen. Dan nog is hij verfijnd genoeg op de snelweg, als je tenminste de TCe 100 vermijdt, die alleen met een handgeschakelde vijfversnellingsbak bestaat.


Hoewel de Renault Captur niet sterk genoeg is om de positie van topper in zijn klasse in te nemen, is het een capabele allrounder die veel waarde biedt voor zijn geld. Hoewel hij nog relatief nieuw is, zijn er een aantal erg goede deals beschikbaar voor bijna-nieuwe modellen, waarbij dealers duizenden euro's korting geven ten opzichte van de nieuwprijs. Dat maakt hem een zeer aantrekkelijke optie.

Wie op zoek is naar een stijlvolle en veelzijdige crossover SUV waar je je rekening niet voor hoeft te plunderen, ontdekt dat de Renault Captur alle vakjes aankruist. Zijn prijs-kwaliteitsverhouding maakt hem erg uitnodigend. Toegegeven, er zijn alternatieven die beter rijden, en anderen zijn praktischer. Maar er zijn een aantal uitstekende deals te krijgen voor de Captur.


Wat hem boven het maaiveld uit laat steken, is het feit dat er ook een PHEV-versie is. Er bestaan geen andere crossovers van dit formaat als plug-in hybride. Als je niet veel kilometers maakt (en thuis kunt opladen) dan betekent dat dat je nauwelijks brandstof zult gebruiken, en de Captur op elektriciteit kunt laten rijden.

Voor de meeste kopers is de TCe 130 de beste keus voor de motor. De 1,3 liter benzine is pittig genoeg in de stad, en toch verfijnd op de grote weg. Die motor is zijn meerprijs ten opzichte van de TCe 100 helemaal waard. Als je veel snelwegkilometers maakt dan zal een van de diesels je meer aanspreken, terwijl zakelijke bestuurders de belastingvoordelen van de plug-in hybride E-Tech zullen waarderen.


Het medium uitvoeringsniveau Iconic is meer de moeite waard dan het model Play, en kost niet zo heel veel meer op de tweedehands markt. Wil je graag wat meer luxe, kijk dan uit naar een S Edition.

Er is tegenwoordig geen tekort op de markt aan hele goede kleine crossovers. De Nissan Juke is een populaire keus, net als de Opel Mokka X. Als je een auto met veel rijplezier en een goede uitrusting wilt, kijk dan eens naar de Ford Puma. 


Wij bevelen ook de SEAT Arona en de Skoda Kamiq aan, waarvan vooral de laatste een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding heeft en erg ruim is van binnen. Verder is er de Kia Stonic en de Hyundai Kona, en de Honda HR-V. Je kunt ook kijken naar goedkopere auto's zoals de Dacia Duster of de MG ZS. 

Klaar om in jouw topkwaliteit Renault Captur te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 1 Renault Captur occasions
Renault Captur
1.5 dCi 110pk Dynamique + Navigatie + Achteruitrijcamera
€ 13.800,-
Incl. BTW
2016
76.747 km
Hardenberg

Populaire modellen

Terug naar boven