Skoda Octavia Review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2020
Categorie
Grote gezinsauto
Brandstof
Benzine, diesel, PHEV

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

De verstandige hatchback van Skoda wordt duurder

Voordelen

  • Praktische Octavia is stijlvoller dan ooit
  • Hoog niveau van standaarduitrusting in het hele assortiment
  • Zuinige benzine- en dieselmotoren

Nadelen

  • Niet langer de budgetoptie die het model ooit was
  • Mediasysteem is een beetje frustrerend
  • Nog te nieuw om grote besparingen op de tweedehandsmarkt te realiseren
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Skoda Octavia

"De Skoda Octavia is duurder geworden en verkleint de kloof met de Volkswagen Golf. In sommige opzichten is het een veel betere keuze dan de Golf: je krijgt meer ruimte voor je geld, terwijl het moeilijk is de verschillen te zien als het gaat om interieurkwaliteit. Je gaat ook duizenden euro's besparen, vooral als je kijkt naar sommige van de ongelooflijke deals die te vinden zijn voor eerder geregistreerde voertuigen."

Hoewel de Skoda Octavia chiquer is dan voorheen, blijft iedereen 'm toch beschouwen als de meest praktische auto in zijn klasse. Dat komt in alle eerlijkheid doordat hij gewoon enorm is, en het lijkt vreemd om de Octavia te vergelijken met auto's zoals de Ford Focus, de Opel Astra en de Kia Ceed.


Het zit bijna in het territorium van de Skoda Superb, met praktische zaken die concurreren met die van de Volkswagen Passat en de Opel Insignia Grand Sport, en je kunt er bovendien veel meer bagage in kwijt dan in SUV-alternatieven als de Nissan Qashqai, de Skoda Karoq en de Peugeot 3008.


Sinds de laatste Octavia in 2013 in de verkoop ging heeft het merk de Skoda Scala aan het aanbod toegevoegd. Die zit tussen de Octavia en de kleinere Fabia, zowel qua grootte als qua prijs, waardoor de Octavia een iets hoger prijskaartje kan afdwingen. Met catalogusprijzen die beginnen in de buurt van  € 30.000 is de Octavia echter verre van duur. En je zult merken dat de standaarduitrusting ook behoorlijk genereus is, dus het is niet alleen een grote kofferbak die je voor je geld krijgt.


Probeer bijvoorbeeld een complete SE L die bijzonder zacht aanvoelt, met hoogtepunten zoals alcantara stoelen (en een alcantara dashboardbekleding), sfeerverlichting en verschillende elementen in chroom (zowel binnen als buiten). Terwijl er een meer betaalbare Octavia S onderweg is, is de SE het huidige instapmodel. Dat is compleet uitgerust, met als hoogtepunten een 10-inch mediasysteem (daar komen we binnenkort op terug...), parkeersensoren achter en 16-inch lichtmetalen velgen.


Er is een ruime keuze in motoren en je kunt kiezen uit benzine, diesel, en voor het eerst in een Octavia, plug-in hybrid. Een groot verkoopsucces is waarschijnlijk de 1,5-liter benzine-uitvoering die leverbaar is met een handmatige geschakelde of automatische versnellingsbak, terwijl Skoda ook een kleine 1,0-liter-uitvoering aanbiedt.


Rijders die veel kilometers maken komen aan hun trekken met de 2,0-liter TDI-diesel die leverbaar is met 115 of 150 pk, zodat je prioriteit kunt geven aan prestaties of brandstofverbruik (niet dat een Octavia duur zal zijn om te rijden). Als je op zoek bent naar een Octavia om mee door de stad te rijden, dan heeft de plug-in hybrid Skoda Octavia iV een elektrische actieradius tot 70 km, waardoor de 1,4-liter benzinemotor wordt gespaard voor langere ritten.


Welke motor je ook kiest in je Skoda Octavia, de auto rijdt altijd goed. En dan bedoelen we niet dat hij op de portiergrepen door de bocht gaat; de Octavia is een echt comfortabele keuze met een dempend rijgedrag en onberispelijke verfijning. Hij voelt veilig in de bochten (hoewel niet zo leuk als een Ford Focus of SEAT Leon), terwijl er genoeg technologie voorhanden is om rijden in stadscentra wat gemakkelijker te maken.


Over technologie gesproken: het 10-inch mediasysteem dat standaard in alle Octavia's gemonteerd is ziet er behoorlijk chic uit, maar is niet het gemakkelijkste systeem om onderweg te gebruiken. Dat is iets waar je na verloop van tijd aan zult wennen, maar wat is er mis met ouderwetse knoppen voor het aanpassen van de klimaatregeling of het aanpassen van het volume? Misschien zijn we wat dat betreft wel een beetje ouderwets.


Het is echt moeilijk om genoeg te benadrukken hoeveel ruimte er in de Octavia is. Het is een erg comfortabele auto: niet alleen voor degenen die voorin zitten, maar ook voor de achterpassagiers. En de kofferbak is enorm en slokt moeiteloos babyspullen of golftrolleys op. Als je nog meer ruimte nodig hebt is er ook nog de Skoda Octavia Estate.

Past de Skoda Octavia bij jou?

Als je een auto met premium uitstraling en een enorme kofferbak wilt, maar niet teveel wilt betalen voor een badge die indruk zal maken op de buren, dan lijkt de nieuwe Octavia een uitstekende keuze. Hij is stijlvoller en ruimer dan ooit, wat betekent dat hij voor veel kopers op veel punten scoort. Als je meer ruimte nodig hebt is er de Skoda Octavia Estate.

Welk model/motor voor de Skoda Octavia kan ik het beste kiezen?

Gebruikers die veel rijden kunnen het beste kiezen voor een van de 2,0-liter dieselmotoren, terwijl de 1,5-liter een goed alternatief is voor de anderen. Alle modellen zijn royaal uitgerust, maar ga voor een SE L voor een overvloed aan prettige functies als standaard.

Welke andere auto's lijken op de Skoda Octavia?

Als je niet zo'n grote auto als de Octavia nodig hebt zou je ook eens kunnen kijken naar de nieuwe SEAT Leon en de Volkswagen Golf. Beiden delen het platform en de motoren met de Octavia, dus ze lijken erg op elkaar.


Er zijn ook tal van erg goede alternatieven die niet door de Volkswagen Group worden gemaakt. De Ford Focus is een altijd populaire keuze met een stijlvol uiterlijk (en leuker om te rijden dan de Octavia), terwijl auto's als de Kia Ceed en de Opel Astra een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding hebben. Je zou ook grotere alternatieven kunnen overwegen, zoals de Opel Insignia Grand Sport of de Ford Mondeo – of zelfs premiummodellen zoals de BMW 3-serie.

Populaire modellen

Terug naar boven