SEAT Leon review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2020
Categorie
Gezinshatchback
Brandstof
Benzine, Diesel, PHEV

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Sportief alternatief voor een Golf

Voordelen

  • Ruime keus uit verfijnde benzine-, diesel- en plug-in hybride motoren
  • Interieur is stijlvol en vol met standaarduitrusting
  • Makkelijk en leuk om te rijden

Nadelen

  • Rijcomfort is aan de stugge kant
  • Niet zo praktisch als een Skoda Octavia
  • Irritante aanraakgevoelige knoppen voor climate control
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de SEAT Leon

"De SEAT Leon is een modieuze gezinshatchback die kopers aanspreekt die iets sportievers zoeken dan een Volkswagen Golf. Hij rijdt heerlijk, heeft een brede keus aan zuinige motoren en het interieur is enorm verbeterd ten opzichte van de oude versie."

Het lijkt misschien alsof de hele wereld een crossover SUV wil, maar de gezinshatchback SEAT Leon blijft met zijn overzichtelijke formaat een erg goede keus als je niet zo heel veel ruimte nodig hebt, maar gewoon een comfortabele auto wil die je van A naar B brengt. Er zijn auto's die het echt verdienen om in grotere aantallen verkocht te worden, zoals de Toyota Corolla en Mazda 3. Hetzelfde geldt voor de SEAT Leon.


Hij deelt zijn mechanische onderdelen met de nieuwste Volkswagen Golf, dus je kunt kiezen uit meerdere benzine-, diesel- en hybride motoren. De meerderheid van de kopers zal de 1,5 liter benzine kiezen, omdat deze zuinig rijdt en toch genoeg enthousiasme en vermogen heeft om buiten de stad te rijden. Een aantal van de motoren (diegene die gecombineerd zijn met automatische versnellingsbakken en pronken met het label 'eTSI') is voorzien van mild hybride technologie. Dat heeft verder weinig betekenis in de praktijk, behalve een licht verbeterd brandstofrendement.


Als je graag een echte hybride wilt, dan moet je de Leon e-Hybrid hebben. Dat is een heuse plug-in hybride auto, wat betekent dat je hem regelmatig moet opladen om hem het beste te benutten (net als een elektrische auto). Anders dan een EV heeft deze echter ook de beschikking over een 1,4 liter benzinemotor, voor als je eens verder zou willen reizen dan zijn elektrische actieradius van 65 kilometer.


Alle modellen van de SEAT Leon rijden goed, net wat strakker dan een Golf. Qua stuurdynamiek is hij vergelijkbaar met zijn concurrenten, de Mazda 3 en Ford Focus. Je zit laag bij de weg, wat het sportieve gevoel versterkt. De vering is merkbaar stevig. Toch is die niet ongemakkelijk, als je tenminste de modellen met de specificatie FR vermijdt met hun sportvering. Die zijn namelijk nogal snel met het doorgeven van hobbels en bobbels naar binnen toe, helemaal als je er een neemt met de 18 inch lichtmetalen wielen.


Van binnen maken zelfs de Leon modellen met lage specificaties een verrassend chique indruk. Er is veel chroom, en de tuimelschakelaar van de versnelling op modellen met de DSG automaat is een smaakvol detail. De meeste modellen hebben sfeerverlichting, wat er behoorlijk elegant uitziet, al zijn we niet zo te spreken over de verlichting rondom, die wat afleidend werkt als je in het donker rijdt (hoewel je de helderheid kunt dimmen). Gelukkig is die verlichting alleen beschikbaar op de exclusieve uitvoeringen.


Binnen is meer ruimte dan vroeger, met veel plek voor lange bestuurders om het zich gemakkelijk te maken (met behulp van aanpassing van de stoel en het stuurwiel). De verlengde wielbasis vergeleken bij de oude Leon betekent dat er een fatsoenlijke hoeveelheid ruimte op de achterbank is. De kofferbak is daarentegen niet iets om over naar huis te schrijven. Als dat wel is wat je nodig hebt, een kofferbak om over op te scheppen, dan kun je beter kijken naar de Skoda Octavia, of zelfs de stationwagen-versie van de Leon.


Het beste van de Leon is de hoeveelheid waar die je voor je geld krijgt. Het voelt niet als een budget-aanbieding, en dat is het ook niet echt. Toch kun je exemplaren die als nieuw zijn vinden voor een prijs die ver onder de catalogusprijs ligt. Een model uit de showroom kan worden meegenomen voor de prijs van een Ford Fiesta, en het 'geen opties' beleid van SEAT betekent dat alle uitvoeringsniveaus een goede basisuitrusting hebben.

Is de SEAT Leon geschikt voor jou?

Wil je een modieuze hatchback die een licht onconventionele keus vertegenwoordigt, dan kan de SEAT Leon een hele goede investering zijn. Hij is modieus, behoorlijk ruim, goedkoop in gebruik en rijdt heerlijk.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de SEAT Leon?

Hoewel er veel keus is in benzine-, diesel- en plug-in hybride motoren, zal de het merendeel van de kopers het meest gediend zijn met een van de benzine-eenheden. Wij waarderen de basismotor, de 1,0 liter eenheid, maar als je regelmatig buiten de stad rijdt heb je misschien liever de 1,5 met extra vermogen. Hebben we het over uitrustingsniveau, dan is geen van de versies slecht uitgerust. De SE Dynamic heeft een opvallend goede prijs-kwaliteitverhouding en veel standaarduitrusting: bijvoorbeeld een 10 inch navigatiesysteem, 17 inch lichtmetalen wielen en parkeersensoren. En hij moet het zonder de stugge vering van de FR modellen doen.

Welke auto's zijn vergelijkbaar met de SEAT Leon?

Er zijn veel heel goede gezinshatchbacks op de markt die je aandacht en overweging verdienen. Om te beginnen de Volkswagen Golf en Skoda Octavia, die de motoren en andere mechanische onderdelen met de Leon delen, dus die moet je zeker op je shortlist zetten. Dan is er de hyperpopulaire Ford Focus, die net als de Leon, geniaal rijdt.


Wij zouden ook de wat onconventionele Mazda 3 in het lijstje opnemen vanwege zijn sublieme interieur. Verder is er de uitstekende Toyota Corolla, die verkocht wordt als een conventioneel hybride model. Je zou ook kunnen kijken naar premium alternatieven zoals de BMW 1 serie, Mercedes A-Class en de Audi A3. Of crossover SUV's zoals de SEAT Ateca, Peugeot 3008 en de Kia Sportage.

Populaire modellen

  • SEAT Arona
  • SEAT Ateca
  • SEAT Ibiza
  • SEAT Leon
  • SEAT Mii

Terug naar boven