FavorietenOnze belofte

Renault Twingo review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2014
Categorie
Stadsauto
Brandstof
Benzine
Bekijk 0 Renault Twingo occasions

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

De motor zit achterin: de auto tovert met de ruimte

Voordelen

  • Compact, makkelijk in krappe parkeerplaatsen te wurmen
  • Goede standaardspecificaties
  • Ziet er schattig uit

Nadelen

  • Geluidsniveaus stijgen opvallend op hogere snelheden
  • Langere bestuurders kunnen misschien niet comfortabel zitten
  • Achterbak is relatief klein als de achterbank in gebruik is
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"De Twingo is zichzelf en onderscheidt zich van de meute, is ruim en heel geschikt voor in de stad. Buiten de stad presteert hij minder goed, en de stuurhouding is voor langere bestuurders wellicht te opgevouwen."

Toveren met de ruimte is heel belangrijk bij het bepalen van de beste stadsauto's, kijk maar naar het goede voorbeeld van de originele Mini. Dat is omdat er veel minder ruimte beschikbaar is om mee te werken, maar mensen willen nog steeds zoveel mogelijk mee kunnen nemen. Daarom zien we bij kleine auto's meer innovativiteit in het spel. En daarom koos Renault in 2014 een andere aanpak voor de Twingo.


Die is ontworpen en gebouwd in samenwerking met Smart, die ook de mechanisch vergelijkbare ForFour produceerde. Twingo zette de ongebruikelijke stap om de motor achterin te plaatsen, en de achterwielen aan te drijven. Anders dan de motor voorin en voorwielaandrijving van ongeveer iedere andere kleine auto die er bestaat. Het idee erachter is dat je de motor en het aandrijfmechanisme achterin de auto efficiënter kunt inpassen, waardoor er meer ruimte overblijft voor passagiers. De voorwielen doen dan alleen het sturen.


Je ziet dat van buiten trouwens helemaal niet als je naar de Twingo kijkt, het lijkt gewoon een erg kleine auto. En een schattige auto, met heel korte overhang aan beide kanten, een vriendelijk gezicht en een hoog maar smal lijf. Het straalt ervan af dat hij is ontworpen om zo min mogelijk wegdek in te nemen en toch zoveel mogelijk ruimte aan mensen en spullen te bieden.


De Twingo is verkrijgbaar in twee motoropties op benzine; een 900 cc eenheid met turbolader en een 1,0 liter alternatief zonder turbo, beide met drie cilinders. De turbo-eenheid lijkt kleiner, maar bevat meer pit. Hij biedt tot 90 pk en 135 Nm koppel, terwijl de 1,0 liter de goedkopere optie is met 70 pk en maar 91 Nm koppel. De meeste exemplaren hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar in combinatie met de turbomotor is een zestraps automaatbak met dubbele koppeling beschikbaar. Renault heeft ook een sneller GT-model geïntroduceerd met 110 pk, maar de extra prestaties en kosten maken hem minder geschikt als echte stadsauto.


Van binnen levert de ongebruikelijke plaatsing van de motor voordelen op, omdat het interieur indrukwekkend ruim is voor een zo kleine auto. Vier volwassenen kunnen er redelijk comfortabel in zitten, met goede hoofd- en beenruimte voor- en achterin. Wel moeten we er bij zeggen dat de stoel van de bestuurder en het stuurwiel niet zo ver kunnen worden versteld, dus langere bestuurders voelen zich misschien wat beperkt. De kofferbakinhoud is 220 liter met alle stoelen omhoog, maar kan tot 980 liter worden uitgebreid met de achterbank neergeklapt.


De Twingo is verkrijgbaar in vijf verschillende uitvoeringsniveaus: Expression, Play, Dynamique, Dynamique S en GT. Standaarduitrusting op alle modellen is onder meer led-dagrijverlichting, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, hill start assist, een snelheidsbegrenzer, DAB-radio met Bluetooth, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrische ramen.


De rij-ervaring van deze Renault is absoluut gericht op de stad; de plaatsing van de motor achterin betekent dat de voorwielen tot 45 graden kunnen draaien, waardoor de draaicirkel erg klein wordt. Manoeuvreren is een makkie en parkeren een eitje. De 0,9 TCe motor is hier op zijn best, en biedt een bruikbare hoeveelheid versnelling bij lage snelheden. De Twingo komt op hogere snelheden minder goed uit de verf. De geluidsniveaus gaan merkbaar omhoog en het gebrek aan power wordt duidelijker.


Alles bij elkaar is de Twingo een interessante en leuke kijk op het concept stadsauto. Hij doet sommige dingen beter dan welke concurrent ook, en is in de stad echt goed, maar hij is minder universeel en kan wat kortademig voelen op de grote weg.

De Twingo kan de goede auto zijn voor jou, maar het hangt ervan af hoe je hem wilt gaan gebruiken. Als je hem het merendeel van de tijd in het centrum of de stad gebruikt, en vaak passagiers mee wilt nemen, dan is de Twingo een verstandige keuze, omdat hij veel binnenruimte biedt en zijn compacte buitenmaten dan het meest van pas komen. En hij parkeert lekker in. Als je regelmatig de stad uit gaat, of veel op de snelweg rijdt, dan doe je er misschien beter aan een stadsauto aan te schaffen met een meer universeel karakter.

Van de twee opties voor de motor, is de 0,9 TCe met turbolader absoluut degene die je moet hebben. Die is verwaarloosbaar minder zuinig dan de 1,0 liter optie zonder turbo, maar biedt een flinke prestatieverbetering en maakt dat je met de Twingo ook nog de stad uit kunt. De TCe motor met nog meer vermogen is alleen verkrijgbaar met het GT-model, en dat levert nuttige extra prestaties maar het is wel meteen het duurste model in de serie.


Het basismodel Expression is relatief goed uitgerust, maar is alleen verkrijgbaar met de 1,0 liter motor. Dus is het model Play een betere keus, ook omdat het airconditioning toevoegt en de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. Beide maken een groot verschil in het niveau van comfort voor de bestuurder. Het is ook de moeite waard te overwegen op de Dynamique over te stappen, die lichtmetalen wielen toevoegt, en andere leuke visuele extra's, maar wat belangrijker is, een stop/startsysteem heeft, cruisecontrol en een leren omhulling van het stuurwiel en de versnellingspook.

De gebruikelijke andere stadsauto's beconcurreren de Twingo, maar denk ook eens aan de Smart ForFour, die de zusterauto van de Twingo is. Die heeft dezelfde indeling met de motor achterin en is dus indrukwekkend ruim, al zijn de vergelijkbare modellen stuk voor stuk wat duurder dan de equivalente Twingo's.


De SEAT Mii en Skoda Citigo zijn spin-offs van de Volkswagen Up, en bieden de solide techniek en zuinigheid die je van de laatste gewend bent, maar dan met een kleiner prijskaartje dan de versie van Volkswagen. Zowel de Mii als de Citigo zijn mooi om te zien en rijden goed, dus het zijn aantrekkelijke alternatieven.


Ook de Hyundai i10 is een sterke mededinger. Al blijft zijn goedkoopste model wat achter bij de goedkoopste Citroën C1, hij voelt als kwaliteit en heeft goede specificaties.

Klaar om in jouw topkwaliteit Renault Twingo te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 0 Renault Twingo occasions

Populaire modellen

Terug naar boven