Renault Zoe review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2013
Categorie
Stadsauto
Brandstof
EV

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Dit is hoe elektrische hatchbacks moeten zijn

Voordelen

  • Boeiend om te rijden met een bruikbare hoeveelheid versnelling
  • Lage geluidsniveaus en prettig rijcomfort
  • Goede standaardspecificaties maken hem leuk om mee te leven

Nadelen

  • Weinig keus qua uitvoeringen bij vroege modellen
  • De hoge vorm is niet moeders mooiste
  • Als je hem nieuw koopt is het een hele investering
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Renault Zoe

"De Renault Zoe is het definitieve bewijs dat de moderne elektrische auto doeltreffend is. Deze auto rijdt plezierig en de latere modellen hebben een actieradius die het mogelijk maakt hem als enige auto te hebben."


Het vergt een dappere geest om de eerste te zijn die een grote stap in een nieuwe richting zet. Dat is precies wat Renault heeft gedaan toen ze de eerste Zoe in 2013 introduceerden. Op dat moment was de Nissan Leaf het enige andere elektrische voertuig dat te koop was voor consumenten. Ook die auto was nog maar net geboren. De Zoe was echter een langzaam maar zeker succes, en zijn combinatie van charme, bruikbare actieradius en continue verbetering maakt hem nog altijd tot een populaire keus, zeker als stadsauto


Renault had al geflirt met het idee van elektrische auto's, maar de Zoe is de eerste elektrische auto die het bedrijf helemaal vanaf nul heeft gebouwd. Hoewel hij een vergelijkbare maat heeft als de Clio hebben ze weinig mechanische onderdelen gemeenschappelijk. Het ontwerp zelf is ook helemaal zichzelf, met een hoge carrosserievorm gericht op het maximaliseren van de ruimte in het interieur en voor de batterijen, en om toch een goede aerodynamica te garanderen.


Het aandrijfsysteem van de Zoe heeft zich mettertijd ontwikkeld en verbeterd. De verbeteringen hebben geleid tot meer prestaties en een grotere actieradius. Bij de introductie van de Zoe was er maar een enkel model van verkrijgbaar, met een elektromotor van 90 pk en een batterij van 22 kWh, die hem met één volle lading een officiële actieradius tussen de 210 en 240 kilometer bezorgden.


In 2016 werd een 41 kWh batterij met grotere capaciteit geïntroduceerd als een extra optie. De officiële actieradius ging hiermee omhoog tot 400 kilometer (NEDC) of 305 kilometer (WLTP). In 2018 kwam er een nieuwe, krachtigere elektromotor met 109 pk, en vanaf september 2019 wordt de nieuwste generatie Zoe ook aangeboden met een 136 pk motor en een batterij met een capaciteit van 52 kWh, die de auto een geclaimd bereik geven van 395 kilometer (WLTP).


De reeks van de Zoe is relatief overzichtelijk, met een enkele carrosserievorm, de vijfdeurs hatchback. En drie uitvoeringsniveaus, al is er een extra keuze-element wat betreft de elektromotor en de laadsnelheid. 


De basisuitvoering Play is uitsluitend verkrijgbaar met de minder krachtige elektromotor van 109 pk en zonder de mogelijkheid van snelladen. Bij het middelste model Iconic heb je alle keuzemogelijkheden: de 109 pk motor met of zonder snelladen, en de krachtigere 136 pk motor met of zonder snelladen. De GT Line met hoge specificaties bestaat dan weer alleen met de 136 pk motor, maar je kunt wel kiezen uit standaard of snelladen.


Binnen is de Zoe ook een beetje anders dan conventionele auto's. Je zit er hoog in omdat het batterijenpakket zich onder de vloer bevindt. Hoofdruimte mist niet omdat de carrosserie hoog is, en tegelijkertijd heb je zo een goed overzicht en uitzicht. In het interieur vind je wat verwijzingen naar de Clio in de vorm van bekende schakelaars en knoppen, maar de vroege modellen hebben lichtere kleuren in het interieur die het humeur opfleuren. De latere modellen daarentegen gaan voor een meer geraffineerde, hoogkwalitatieve stijl, en hebben een stoelbekleding van 100 procent gerecyclede materialen.


De rij-ervaring is typisch die van een elektrische auto, met sterke versnelling bij lage snelheden en over het algemeen lage geluidsniveaus. Ook is het een hele makkelijke auto om te besturen, met maar twee pedalen en een automatische versnellingsbak die je in Drive kan zetten en vervolgens verder vergeten. De latere modellen zijn nog beter dankzij de verhoging van het vermogen, maar zelfs de vroegste auto's zijn een plezier om te rijden.


De Zoe heeft zulke goede kanten, dat hij zijn mannetje staat ten opzichte van conventioneel aangedreven auto's in de compacte klasse, zelfs al moet je een premium prijs betalen voor zijn volledig elektrische aandrijfsysteem. Koop je hem tweedehands dan kan je een deel van die extra kosten omzeilen.

Is de Renault Zoe geschikt voor jou?

Als de Zoe fysiek groot genoeg is voor wat jij en jouw leven nodig hebben, dan blijven alleen nog de vragen over de actieradius en de aankoopprijs over. De vroege modellen zijn met hun realistische actieradius rond de 160 kilometer weliswaar alleen geschikt voor wie er zelden (of nooit) lange reizen mee maakt, maar stadsbewoners kunnen waarschijnlijk profiteren van een betere toegang tot laadpunten en verminderde kosten. 


De latere modellen hebben een grotere actieradius waardoor ze geschikter zijn voor langere afstanden, maar ze vereisen nog altijd een grote investering vergeleken bij een conventionele benzine- of dieselauto van een vergelijkbaar formaat.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Renault Zoe?

De actieradius is zelden een punt van overweging bij het kiezen van een benzine- of dieselauto, maar bij het kopen van een elektrisch voertuig is het doorslaggevend. Koop je de auto nieuw, en ben je van plan hem lang te houden, dan heb je wellicht niet de meest krachtige nodig of de snelste laadopties. 


Op de tweedehandsmarkt zijn deze factoren echter van groot belang, dus je zou de grootste batterij, de krachtigste motor en de snelste laadoptie moeten kiezen die je budget toelaat.


De vroege exemplaren van de Zoe hebben een goede uitrusting, waarbij zelfs het model Expression climate control heeft, satellietnavigatie met Bluetooth en cruisecontrol. Bij de meest recente versie vanaf 2019 is de navigatie niet meer standaard op de basismodellen Play, maar wel op de uitvoeringen Iconic en GT Line. Satellietnavigatie is een nuttige techniek als je in een elektrische auto rijdt, omdat die je gewoonlijk de laadstations op jouw route kan vertellen, en je kan helpen kiezen afhankelijk van de overgebleven actieradius.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Renault Zoe?

De Nissan Leaf is een overduidelijke rivaal voor de Zoe, ook omdat die al vele jaren bestaat. Dat is een grotere auto dan de Zoe, en een van de andere weinige auto's die vanaf het begin als elektrisch voertuig zijn ontworpen, en dat maakt ze beter.


Veel van de concurrenten van de Zoe die er qua maat meer op lijken zijn gebaseerd op conventionele voertuigen, zoals de SEAT Mii Electric, Skoda Citigo-e iV, en de Smart EQ ForFour. Ook grotere hatchbacks zoals de nieuwste Peugeot 208 zijn te krijgen in een puur elektrische versie. 

Populaire modellen

Terug naar boven