FavorietenOnze belofte

Renault Clio review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2019
Categorie
Kleine hatchback
Brandstof
Benzine, Diesel, Hybride
Bekijk 2 Renault Clio occasions

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Stijl te over, maar saai om te rijden

Voordelen

  • Meeste modellen zitten vol met nuttige technologie
  • Ruimte in het interieur is een van de beste in zijn klasse
  • Er is een optie voor hybride aandrijving

Nadelen

  • Handgeschakelde transmissie heeft maar vijf versnellingen
  • Grotere wielen maken het rijcomfort te stug
  • Hybride versie is duur en die meerprijs is niet zo makkelijk te verdedigen
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"De Renault Clio is altijd al een modieus alternatief geweest voor andere kleine hatchbacks zoals de Ford Fiesta, Opel Corsa en SEAT Ibiza."

De vijfde generatie blijft trouw aan zijn traditionele vorm, maar dan met een sterk verbeterd interieur, nieuwe motoren en, sinds 2020, een hybride model. Renault heeft de verleiding om de looks van de vorige generatie al teveel te veranderen weerstaan.


In plaats daarvan zijn zij bij de stijl gebleven waar zoveel eerdere kopers zo tevreden over waren. Het is de best verkopende auto van dit formaat in Europa, dus waarom riskeren om de trouwe schare liefhebbers voor het hoofd te stoten met een ander design? Toch gaat het hier om een geheel nieuwe auto, gebaseerd op een nieuw platform, en er zijn geen panelen overgenomen van het oude model. Hij is ook ietsjes compacter dan eerst. Kortom: hetzelfde, maar toch anders.


Als je het moeilijk vindt om aan de buitenkant de verschillen te ontdekken kunnen we je dat wel vergeven, maar aan de binnenkant merk je meteen dat hij meer upmarket is geworden. Er zijn veel soft touch materialen, zeker in de duurdere modellen, en de hoeveelheid beschikbare technologie is met stappen vooruit gegaan. Er is een nieuw 9,3 inch touchscreen mediasysteem verkrijgbaar, en ook een 10 inch digitaal instrumentenpaneel.


Hoewel de maten van het exterieur van de Clio iets compacter zijn dan eerst, hebben de ingenieurs van Renault er hard aan gewerkt om hem toch praktischer te maken dan hij was. Inderdaad voelt hij behoorlijk ruim, met veel plek voor langere bestuurders en de kofferbak is met 391 liter genereus te noemen. Ook is de kofferbakopening ruimer, al blijft er wel een fikse drempel over waar je zware voorwerpen overheen moet tillen.


Keuzes voor de motor zijn onder meer een 1,0 liter benzine met natuurlijke aanzuiging en 75 pk, een versie van dezelfde motor maar dan met turbolader en 100 pk, en een 1,3 liter turbo met 130 pk. Er is ook een 1,5 liter dCi diesel die 85 pk levert.


Anders dan voor de Peugeot 208 bestaat er geen geheel elektrische versie van, maar je kunt de Clio krijgen in een 1,6 liter hybride versie. Renault beweert dat het hybride aandrijfsysteem gebruik maakt van geavanceerde technologie geïnspireerd door het F1-team van Renault, maar verwacht niet teveel vuurwerk achter het stuur: de Clio Hybrid bestaat uit een 1,6 liter benzine motor, twee elektromotoren en een batterij die samen een bescheiden 140 pk genereren. Ook daalt de inhoud van de kofferbak naar 300 liter door de batterijen onder de laadvloer.


De meerderheid van de kopers zal voor de middenuitvoering TCe 100 benzine gaan. Die biedt meer dan voldoende prestaties en kan worden gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een zeventraps automatische transmissie. Er bestaat ook een sportieve uitvoering, de R.S. Line, een opvolger van de eerdere GT-Line. Dat model volgt een vergelijkbare aanpak als de Ford Fiesta ST-Line: het combineert de Sport-looks van Renault met betaalbare gebruikskosten.


De meest populaire motor zal de 1,0 liter 100 pk TCe zijn, die voldoende prestaties levert. Die komt standaard met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en moet buiten de stad behoorlijk hard werken. Welke motor je ook kiest, de Clio levert niet het rijplezier van een Fiesta, en het rijcomfort is nogal stug.


Hoewel we de nieuwe Clio niet zo indrukwekkend vinden als segmentleiders zoals de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta, is hij zijn status als modieuze kleine auto meer waard dan ooit. Het interieur is enorm verbeterd en is behoorlijk praktisch. Verder is de Clio een succes qua prijs-kwaliteitsverhouding. We zouden alleen graag zien dat hij iets verfijnder was en dat zijn ophanging wat minder streng was.

De markt voor kleine hatchbacks zit tot de nok toe vol met getalenteerde auto's, dus de Renault Clio moet zijn best doen om daar boven uit te steken. Dat doet hij met zijn levendige looks, en met een interieur dat vergeleken met de meeste concurrenten veel ruimte en technologie heeft.


Hoewel de looks en de stijl voor velen waarschijnlijk niet op kunnen boksen tegen een MINI of een Audi A1, is de Franse Clio toch erg aantrekkelijk. Deze nieuwste Clio is net wat kleiner van buiten dan zijn voorganger, dus is inparkeren in de stad een makkie. Toch is er binnenin meer ruimte voor mensen en bagage, en dus is het een van de meest praktische auto's in zijn klasse.


De keus tussen benzine-, diesel- en hybride motoren geeft kopers veel variatie, al zal de 100 pk 1,0 liter turbo benzine de beste optie zijn voor de meeste bestuurders. Die heeft net genoeg pit, maar voor wie net wat meer spanning wil in zijn dagelijkse ritten kan de Clio niet tippen aan de Ford Fiesta of een Mazda 2.

Wie in de stad woont doet er goed aan om de Renault Clio met de optie van hybride aandrijving, de E-Tech, te overwegen. Met een elektromotor en een 1,6 liter benzinemotor, kan deze auto volgens Renault 80 procent van de stadsritten in EV-modus doen zonder emissies uit de uitlaat. De E-Tech hybride heeft wel een hoog prijskaartje, en voor sommigen is het geclaimde rendement van 3,66 l/100 km dan ook niet voldoende indrukwekkend om die meerprijs te rechtvaardigen.


De meeste kopers zullen toch meer worden aangetrokken door de 1,0 liter TCe 100 pk turbo benzine. Dat is een gebalanceerde keuze dankzij de levendige prestaties in de stad en net genoeg prestaties voor op de snelweg. Het zou beter zijn als er een extra versnelling op zat voor meer verfijning en zuinigheid op de snelweg in plaats van de vijfversnellingsbak die Renault erop zet. Je zou ook voor de zeventraps automatische versnellingsbak kunnen gaan.


Met vier uitvoeringen om uit te kiezen, zouden wij de middenuitvoering Iconic nemen, omdat die genoeg luxe uitrusting biedt: het 7 inch infotainmentscherm en andere finishing touches zoals 16 inch lichtmetalen wielen en privacyglas achterin.

De Renault Clio heeft op de markt voor kleine hatchbacks te maken met de grootste successen zoals de Volkswagen Polo, Opel Corsa en Ford Fiesta. Alle drie die auto's bieden een uitstekend comfort, ruime interieurs en een goede selectie motoren.


Andere sterke mededingers in deze klasse om op te letten zijn de SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Toyota Yaris en de Peugeot 208. De Peugeot biedt een elektrische versie en dan is er ook nog de Opel Corsa-e. De Jazz van Honda heeft standaard een hybride aandrijving, of je kunt de Honda e nemen als je volledig op batterijen wilt rijden.

Klaar om in jouw topkwaliteit Renault Clio te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 2 Renault Clio occasions
Renault Clio
1.5 dCi 90pk Intens + GT-Line + Navigatie + Keyless Entry
€ 11.850,-
Incl. BTW
2017
107.697 km
Kampen
Renault Clio
ESTATE TCe Limited
€ 11.950,-
Incl. BTW
2018
64.636 km
Putten

Populaire modellen

Terug naar boven