Renault Megane review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2016
Categorie
Gezinshatchback
Brandstof
Benzine, Diesel, Plug-in hybride

Geschreven door

5 / 10

beoordeling van heycar

Comfortabele, stille, maar krappe hatchback

Voordelen

  • Sterk op het gebied van verfijning en comfort
  • Stijlvol design van het exterieur 
  • Dieselmodellen hebben lage gebruikskosten

Nadelen

  • Een beetje onnauwkeurig in de bochten
  • De versnellingsbak met dubbele koppeling aarzelt
  • Het infotainment is niet zo handig in gebruik
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Renault Megane

"De Renault Megane is een mooie gezinshatchback met een goede standaarduitrusting, aantrekkelijk lage prijzen en een zachte, comfortabele rit. Hij rijdt ontspannen, maar is nergens indrukwekkend. Verder maken de kleine bezetting van motoren, de middelmatige interieurkwaliteit, de matige praktische bruikbaarheid en de weinig strakke controle over de carrosserie hem een beetje een nobody in zijn klasse."

In feite voelt deze auto aan als een auto uit het verleden, die gebouwd was om het op te nemen tegen een Volkswagen Golf van twee generaties geleden, met een solide indruk en een veel rijcomfort. Helaas voor deze vierde generatie Megane heeft de tijd niet stil gestaan, en is er inmiddels veel veranderd.


Hij werd oorspronkelijk geïntroduceerd in 2016, kreeg een update in 2018 en werd opnieuw herzien in 2020. De nieuwste versie heeft volledige led-koplampen, C-vormige richtingaanwijzers vooraan en bewegende richtingaanwijzers achter. Ook kreeg dit model de afwerking van de R.S. Line, waardoor hij er van buiten uitziet als een sportmodel van Renault, maar dan zonder de prestaties of de hoge gebruikskosten, vergelijkbaar met de Ford Focus ST-Line of Volkswagen Golf R-Line.


Net als eerst bestaat hij in drie verschillende carrosserievormen, beschikbaar zijn onder andere de vijfdeurs hatchback en de ruimere Megane Sport Tourer estate (die nu ook als een plug-in hybride verkrijgbaar is). Toen de Megane voor het eerst Nederland aandeed, had hij drie diesels en twee benzinemotoren waar kopers uit konden kiezen. Maar nu is de bezetting uitgedund, en voor ieder type brandstof bestaat er maar één motor.


De TCe turbo benzine heeft een inhoud van 1,3 liter, en een vermogen van 140 pk. De Blue dCi diesel is een 1,5 liter met 115 pk, en beide komen standaard met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Kopers kunnen voor beide motoren een automatische transmissie met dubbele koppeling, de 'EDC', toevoegen. Die verhoogt het brandstofverbruik een beetje, en de mate van versnelling een boel.


Tenzij je van plan bent episch veel kilometers te maken, raden we je de TCe aan. Dat is een soepele motor, met (bij lage snelheden tenminste) genoeg lef, en net zoveel pit als de dieselauto, maar een breder vermogensbereik, waardoor hij meer ontspannen rijdt in de meeste omstandigheden. Deze motor haalt op een constante snelheid een rendement rond de 5,2 l/100 km, wat niet slecht is gezien de prestaties die hij levert.


De diesel is echter ook indrukwekkend verfijnd op de snelweg, en haalt een rendement onder de 3,9 l/100 km, waarmee hij tot de zuinigste auto's in zijn segment behoort. Beide motoren passen bij het ontspannen karakter van deze Renault. Hij heeft een zachte vering die erg goed is in het absorberen van hobbels in de weg, maar die begint te wiebelen als je het hem te moeilijk maakt. De Ford Focus en SEAT Leon lijken in dat opzicht wel sportwagens vergeleken met de Megane.


De snel ingestelde stuurinrichting helpt hier niet bij: net alsof je het stuur draait en dan moet wachten tot de rest van de auto bij is. De besturing lijkt meer op het roeren in een dikke soep, dan dat het stuur je vertelt wat je voorwielen aan het doen zijn. Ook kan het voorkomen dat de banden gaan spinnen als je optrekt vanuit een bocht. We zullen eerlijk zijn, de remmen werken makkelijk en soepel, en de schakelovergangen zijn strak en precies, maar dat is niet voldoende om de Megane een meer dan middelmatige rijkwaliteit mee te geven.


De oorspronkelijke serie begon met de uitvoering Expression, daarna de Dynamique en Signature, plus de GT en GT Line. De facelift van 2018 schaalde dat terug naar de modellen Play, Iconic en GT Line. Het modeljaar 2020 snoeide de bezetting verder terug tot slechts twee modellen: Iconic en de eerder genoemde R.S. Line.


Om de Megane recht te doen moeten we vermelden dat het binnenin duur aanvoelt, met veel soft touch kunststoffen, metalen ventilatieknoppen en een glasachtige afwerking van de middenconsole. Maar het probleem is dat het mediasysteem zich ergens halverwege bevindt tussen de systemen van de auto's van tien jaar geleden en de gelikte, geheel digitale bestuurdersomgevingen van de nieuwste Volkswagen Golf of Skoda Octavia.


Beide zojuist genoemde auto's zijn bovendien beter in hun rol als gezinsvervoerder dan de Megane. De Franse auto heeft namelijk een aantal dubieuze ergonomische ontwerpen voorin, een erg krappe achterbank en een kofferbak die je niet zo makkelijk kunt volladen.


Dat is dus het probleem van de Megane: het is een auto die het tegen de nieuwste Volkswagen Golf op moet nemen, maar dan bewapend met de technologie van een 10 jaar oude Golf.

Is de Renault Megane geschikt voor jou?

We kunnen niet ontkennen dat het welvende ontwerp van de Megane een welkome afwisseling is voor kopers die helemaal genoeg hebben van steeds weer die ongelooflijk conservatieve ontwerpen die Hyundai, Volkswagen en Ford ieder jaar produceren.


Toch zal ook wie voor het exterieur is gevallen teleurgesteld zijn over het standaard infotainmentsysteem in het verder luxe aanvoelende interieur. Je voelt de leeftijd van dat systeem, zeker in vergelijking met de vrijwel knoploze, gestroomlijnde interieurs van de nieuwe SEAT Leon, Skoda Octavia en Volkswagen Golf. Het is geen auto voor zakenlui die van technologie houden.


Waar de Megane wel goed in is, is zijn stressvrije karakter voor de bestuurder. Hij is in de meeste rijomstandigheden kalm en ontspannen, met stille motoren, een zuinige dieselversie, en een verrassend lage prijs als je kijkt naar de hoeveelheid uitrusting. Hij past bij mensen die een gezinsauto willen kopen voor weinig geld, maar dan wel met veel zwier. Maar je bent gewaarschuwd: het is niet de meest ruime of praktische optie.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Renault Megane?

Als je een tweedehands Megane koopt, kijk dan of je een van de motoren kunt vinden die uit productie zijn genomen, met name de krachtige 1,6 liter TCe 205 turbo benzine. Deze motor was alleen verkrijgbaar op de sportieve uitvoering GT Nav, maar het is een snelle en betaalbare auto.


Voor de oudere 1,6 dCi 130 geldt hetzelfde: minder zuinig dan het familielid met 115 pk, maar wel een betere allrounder dankzij de grotere trekkracht en toch respectabel lage gebruikskosten. Een rendement van 3,92 l/100 km is in de praktijk echt mogelijk.


Van de nieuwe serie heeft de TCe benzine onze voorkeur, omdat het gewicht van de Megane, groter dan andere auto's in zijn klasse, die extra prestaties die deze motor biedt vergeleken met de diesel, nodig heeft. En hij is goedkoper in aanschaf.


Geen van de versnellingsbakken is echt indrukwekkend, dus tenzij je echt een automaat nodig hebt, zouden wij die aarzelende transmissie met dubbele koppeling links laten liggen en voor de handgeschakelde zesversnellingsbak gaan. Gewoon omdat dat geld scheelt.


Alle Megane's hebben een goede uitrusting, dus je kunt niet veel verkeerd doen qua uitvoering, maar we sturen je graag in de richting van de Iconic (bij de eerdere versies de middenuitvoering), vanwege zijn aanvullende veiligheidsfuncties, ingebouwde satellietnavigatie en grotere wielen.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Renault Megane?

Kopers van gezinsauto's zijn verwend met veel keus, of ze nu een vijfdeurs hatchback willen zoals de Megane, of een verhoogde SUV op hetzelfde platform. Voor wie graag de eerste optie wil hangt het er maar helemaal vanaf waar je prioriteiten liggen.


Kopers van zakelijke auto's die graag minder uitgeven zouden eens naar de Toyota Corolla moeten kijken. Die is net zo stil en veert net zo zacht als de Megane, maar heeft een hybride aandrijfsysteem, waardoor je er in de goedkope uitvoering Icon minder wegenbelasting voor betaalt. Iemand die een heel grote binnenkant en een enorme kofferbak nodig heeft, hoeft niet verder te zoeken dan een Skoda Octavia. Uit dezelfde autofamilie heb je de SEAT Leon, die een sportievere rit biedt, en de nieuwe Volkswagen Golf, die indruk maakt met zijn hightech binnenkant.


Wie een krapper budget heeft kan kijken naar de basismodellen van de Kia Ceed en de Opel Astra. Enthousiaste bestuurders komen meer aan hun trekken achter het stuur van de Ford Focus en Mazda 3 dan in de zware Renault.


Zoals eerder genoemd, is er een heel leger van SUV's met hoge zit die hetzelfde werk doen, maar waarin je stuurhouding meer rechtop is, en je meer veelzijdigheid vindt. Dat zijn onder andere de Kadjar van Renault zelf, de Nissan Qashqai en de Skoda Karoq.

Populaire modellen

Terug naar boven