Contacteer ons op+31852088467

Skoda Citigo review 2022

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2012
Categorie
Stadsauto
Brandstof
Benzine

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Goede prijs, een slimme koop

Voordelen

  • Een kwaliteitsproduct ondanks de lage prijs
  • Comfortabel met goede rijkwaliteit
  • Gemakkelijk om mee te rijden, met ook een lage afschrijving

Nadelen

  • De optie voor automaat is waardeloos
  • 75 pk-motor alleen beschikbaar in de topuitvoering
  • Drie passagiers achterin onmogelijk
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Skoda Citigo

"Net als de rest van Skoda's productie, die teruggaat tot het begin van de jaren 90, was de Citigo onderdeel van een gezamenlijk project met het Spaanse merk SEAT en moederbedrijf Volkswagen, die elk in dezelfde periode ook een concurrent in de klasse stadsauto's lanceerden."

Deze superslimme stadsauto's werden samen gecreëerd om de ontwerp- en ontwikkelingskosten te delen en iets te creëren dat verfijnder was dan de concurrentie, met maximale binnenruimte en een volwassen gevoel, terwijl ze toch gemakkelijk te besturen en goedkoop zijn in gebruik. 


De Citigo deelt dezelfde carrosseriestructuur, mechanica en standaard interieurindeling met de Volkswagen Up en de SEAT Mii, terwijl de buitenkant er in principe hetzelfde uitziet met enkele gewijzigde details om een onderscheid te maken tussen de drie auto's. Zoals meestal bij de merken van de Volkswagen Group, is het bij Skoda gebruikelijk om waarde voor je geld als prioriteit te stellen, en vaak was de Citigo de goedkoopste van de drie wanneer je de modellen vergeleek.


Je hoeft geen auto-ontwerper te zijn om de buitenkant van de Citigo te begrijpen. Hij is niet veraf van een rechthoekige kubus, met alleen de schuin aflopende voorruit en een lichte kromming bovenaan de achterklep als toegeving aan het uitzicht en de aerodynamica. Achteraan is de bijna verticale achterklep ideaal voor een optimale binnenruimte, terwijl de lange daklijn en de korte overhangen ook bijdragen aan de maximale benutting van de ruimte. Als dat klinkt als een auto waar je liever niet te lang naar kijkt, laat je dan niet misleiden. De Citigo heeft ook wel iets schattigs. Misschien vind je hem zelfs aantrekkelijk genoeg om hem een naam te geven...


Eenvoud is ook aan de binnenkant de regel, hoewel dat niet betekent dat het ook hier allemaal somber en saai is... Er is een groot glasoppervlak dat veel licht binnenlaat, terwijl de lay-out van het dashboard het ruimtegevoel versterkt. 


De voornaamste bedieningselementen zijn centraal en hoog bij de bestuurder gemonteerd, met een beeldscherm, afhankelijk van het model dat je kiest. De instrumenten zijn ook duidelijk en aantrekkelijk, met een handige boordcomputer onderaan de snelheidsmeter. Er is geen overdaad aan uitrustingsapparatuur, maar wat aanwezig is lijkt van goede kwaliteit, waardoor je niet het gevoel krijgt dat jij je geen deftige auto kon veroorloven.


Verdere kosten zijn bespaard in de motorafdeling, die beperkt wordt tot twee eenvoudige en vrijwel identieke keuzes. Beide motoren zijn 1,0-liter driecilinders, met keuze uit een vermogen van 60 pk en 75 pk, en een koppel van 95 Nm voor beide opties. 


Er valt niet veel te kiezen tussen de twee. Ze zijn beiden lekker rollende en gewillige metgezellen, met een zeer vergelijkbaar brandstofverbruik en vergelijkbare emissieprestaties. Wij raden je aan de 75 pk-versie te kiezen als jij je die kan veroorloven, want het beetje extra vermogen is handig als je van plan bent de snelweg op te gaan. De meeste versies zijn uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak die gemakkelijk te bedienen is en goed gekozen overbrengingsverhoudingen heeft voor stadsritten en ritten buiten de stad. Hij was ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak als optie, maar door de slechte rijkwaliteit was deze niet zo populair.


De Citigo mag dan al relatief oud zijn in vergelijking met sommige concurrenten, zijn sterke punten blijven aanwezig. Hij is gemakkelijk om mee om te gaan, gemakkelijk om in te rijden en heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.


Als je nuchter nadenkt is de Skoda Citigo de beste optie in vergelijking met de SEAT Mii en Volkswagen Up, omdat hij bijna dezelfde eigenschappen biedt, maar voor minder geld. Hij doorstaat ook de vergelijking met rivalen van andere fabrikanten, met sterke capaciteiten op bijna elk gebied.

Is de Skoda Citigo geschikt voor jou?

Het mag dan wel een stadsauto zijn, maar als je alle nodige mensen en bagage in een Citigo kwijt kunt, is de kans groot dat hij in jouw leven past. 


Of je nu een beginnende bestuurder bent die behoefte heeft aan iets kleins dat gemakkelijk te besturen is, of een klein gezin dat af en toe langere afstanden aflegt, de Citigo is in staat om al deze taken aan te kunnen. Het feit dat het een van de goedkoopste auto's is voor de belastingen, om te tanken en om te verzekeren, is voor iedereen een bonus. 


De meeste van zijn rivalen bieden vergelijkbare sterke punten: lage verbruikskosten en een compacte buitenkant die essentieel zijn voor de stadsauto's. De Citigo speelt het klaar om dit alles te doen en ondertussen het gevoel te geven dat hij een auto is voor volwassenen. Dankzij de kwaliteit van het interieur en de manier waarop hij rijdt, voelt hij aan als een grotere auto die verkleind is tot een formaat dat past, wat zeker een goede zaak is.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Skoda Citigo?

Met slechts twee motoropties hoef je niet urenlang te piekeren over wat je moet kiezen. De 60 pk-versie is een gewillige metgezel, maar door een fractie meer te betalen zijn er 75 pk-modellen te vinden met extra gebruiksgemak op de snelweg. Vermijd de automatische versnellingsbak. Dat is een niet goed gelukt product en is veel minder leuk om mee te rijden.


Het instapmodel S is vrij licht uitgerust. Je krijgt een cd-speler met aux-in aansluiting, maar geen vergrendeling op afstand of elektrisch bedienbare ramen. Het is een ouderwets basismodel.


SE is een grote verbetering en heeft de minimumopties die je zou moeten overwegen, want deze bestaan uit airconditioning, ESC, elektrische ramen en vergrendeling op afstand. Verder wordt de Elegance-uitvoering geleverd met extra's zoals lichtmetalen velgen en stoelverwarming, die geen essentiële opties zijn. Als je de motor met meer vermogen wilt, moet je voor het Elegance-model gaan, anders raden wij de SE aan.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Skoda Citigo?

Het spreekt voor zich (maar we zeggen het toch) dat de naaste rivalen van de Citigo de Volkswagen Up en de SEAT Mii zijn. De eerste biedt iets meer klasse en de optie van een krachtigere turbomotor op de laatste modellen, terwijl de Mii er misschien iets beter uitziet maar ook iets meer kan kosten.


Een ander trio, nu de drieling Peugeot/Citroën/Toyota in de versie van de 108, C1 en Aygo biedt een vergelijkbare goedkope maar voordelige kijk op de stadsauto, hoewel ze niet zo verfijnd zijn om mee te rijden of een interieur hebben dat net zo aangenaam is om in te zitten. Een topkeuze in de sector van de stadsauto's is de Hyundai i10, die niet zo fijn rijdt, maar ruimer is van binnen en goed gebouwd is.

Klaar om in jouw topkwaliteit Skoda Citigo te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 24 Skoda Citigo occasions

Skoda Citigo

1.0 Greentech Active Radio / CD Speler
Nieuw Aanbod
€ 7.900,-
Incl. BTW
2018
19.815 km
Groningen
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition
Nieuw Aanbod
€ 9.450,-
Incl. BTW
2018
55.773 km
Den Haag
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition 60 pk VERWACHT
€ 8.950,-
Incl. BTW
2017
62.879 km
Barneveld
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Ambition (1ste eig./Airco/5drs./P.Glass)
€ 8.440,-
Incl. BTW
2015
49.566 km
Amersfoort
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition Plus Sport
€ 9.950,-
Incl. BTW
2017
27.789 km
Wittebrug
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition Airco / Cruise / Trekhaak
€ 9.900,-
Incl. BTW
2017
30.750 km
Groningen
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition LMV / Airco
€ 9.750,-
Incl. BTW
2017
33.004 km
Voorschoten
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Active
€ 8.250,-
Incl. BTW
2018
21.029 km
De Lier
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Style Automaat Airco / Cruise / Navi via App / Bluetooth / Automaat / LM velgen
€ 12.950,-
Incl. BTW
2018
12.587 km
Wittebrug
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Active Elek. ramen Elek. ramen
€ 7.750,-
Incl. BTW
2018
28.613 km
Den Haag
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Active 60 pk | Elektr. ramen voor | CV met afstandsbediening | Achterbank neerklapbaar
€ 7.449,-
Incl. BTW
2018
35.761 km
Amsterdam
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition Cruise / App-Navi / Airco
€ 10.400,-
Incl. BTW
2018
33.455 km
Groningen
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition AIRCO/BLUETOOTH/SPORTSTUUR
€ 9.950,-
Incl. BTW
2017
51.066 km
Den Haag
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition
€ 9.250,-
Incl. BTW
2018
40.444 km
De Lier
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Greentech Ambition Airco / Metallic / cruise
€ 9.750,-
Incl. BTW
2018
41.063 km
Groningen
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Ambition (NAV./Airco/1ste eig./5drs./P.Glass)
€ 9.190,-
Incl. BTW
2016
63.063 km
Zeist
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 60pk Fresh + Cruise Control + Navigatie
€ 8.950,-
Incl. BTW
2017
59.309 km
Kampen
BTW verrekenbaar

Skoda Citigo

1.0 Ambition (NAV./Airco/1ste eig./P.Glass/5drs.)
€ 9.590,-
Incl. BTW
2016
66.984 km
Baarn
BTW verrekenbaar

Populaire modellen

Terug naar boven