FavorietenOnze belofte

Skoda Citigo review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2012
Categorie
Stadsauto
Brandstof
Benzine
Bekijk 70 Skoda Citigo occasions

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Goede prijs, een slimme koop

Voordelen

  • Een kwaliteitsproduct ondanks de lage prijs
  • Comfortabel met goede rijkwaliteit
  • Gemakkelijk om mee te rijden, met ook een lage afschrijving

Nadelen

  • De optie voor automaat is waardeloos
  • 75 pk-motor alleen beschikbaar in de topuitvoering
  • Drie passagiers achterin onmogelijk
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"Net als de rest van Skoda's productie, die teruggaat tot het begin van de jaren 90, was de Citigo onderdeel van een gezamenlijk project met het Spaanse merk SEAT en moederbedrijf Volkswagen, die elk in dezelfde periode ook een concurrent in de klasse stadsauto's lanceerden."

Deze superslimme stadsauto's werden samen gecreëerd om de ontwerp- en ontwikkelingskosten te delen en iets te creëren dat verfijnder was dan de concurrentie, met maximale binnenruimte en een volwassen gevoel, terwijl ze toch gemakkelijk te besturen en goedkoop zijn in gebruik. 


De Citigo deelt dezelfde carrosseriestructuur, mechanica en standaard interieurindeling met de Volkswagen Up en de SEAT Mii, terwijl de buitenkant er in principe hetzelfde uitziet met enkele gewijzigde details om een onderscheid te maken tussen de drie auto's. Zoals meestal bij de merken van de Volkswagen Group, is het bij Skoda gebruikelijk om waarde voor je geld als prioriteit te stellen, en vaak was de Citigo de goedkoopste van de drie wanneer je de modellen vergeleek.


Je hoeft geen auto-ontwerper te zijn om de buitenkant van de Citigo te begrijpen. Hij is niet veraf van een rechthoekige kubus, met alleen de schuin aflopende voorruit en een lichte kromming bovenaan de achterklep als toegeving aan het uitzicht en de aerodynamica. Achteraan is de bijna verticale achterklep ideaal voor een optimale binnenruimte, terwijl de lange daklijn en de korte overhangen ook bijdragen aan de maximale benutting van de ruimte. Als dat klinkt als een auto waar je liever niet te lang naar kijkt, laat je dan niet misleiden. De Citigo heeft ook wel iets schattigs. Misschien vind je hem zelfs aantrekkelijk genoeg om hem een naam te geven...


Eenvoud is ook aan de binnenkant de regel, hoewel dat niet betekent dat het ook hier allemaal somber en saai is... Er is een groot glasoppervlak dat veel licht binnenlaat, terwijl de lay-out van het dashboard het ruimtegevoel versterkt. 


De voornaamste bedieningselementen zijn centraal en hoog bij de bestuurder gemonteerd, met een beeldscherm, afhankelijk van het model dat je kiest. De instrumenten zijn ook duidelijk en aantrekkelijk, met een handige boordcomputer onderaan de snelheidsmeter. Er is geen overdaad aan uitrustingsapparatuur, maar wat aanwezig is lijkt van goede kwaliteit, waardoor je niet het gevoel krijgt dat jij je geen deftige auto kon veroorloven.


Verdere kosten zijn bespaard in de motorafdeling, die beperkt wordt tot twee eenvoudige en vrijwel identieke keuzes. Beide motoren zijn 1,0-liter driecilinders, met keuze uit een vermogen van 60 pk en 75 pk, en een koppel van 95 Nm voor beide opties. 


Er valt niet veel te kiezen tussen de twee. Ze zijn beiden lekker rollende en gewillige metgezellen, met een zeer vergelijkbaar brandstofverbruik en vergelijkbare emissieprestaties. Wij raden je aan de 75 pk-versie te kiezen als jij je die kan veroorloven, want het beetje extra vermogen is handig als je van plan bent de snelweg op te gaan. De meeste versies zijn uitgerust met een handgeschakelde vijfversnellingsbak die gemakkelijk te bedienen is en goed gekozen overbrengingsverhoudingen heeft voor stadsritten en ritten buiten de stad. Hij was ook beschikbaar met een automatische versnellingsbak als optie, maar door de slechte rijkwaliteit was deze niet zo populair.


De Citigo mag dan al relatief oud zijn in vergelijking met sommige concurrenten, zijn sterke punten blijven aanwezig. Hij is gemakkelijk om mee om te gaan, gemakkelijk om in te rijden en heeft een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.


Als je nuchter nadenkt is de Skoda Citigo de beste optie in vergelijking met de SEAT Mii en Volkswagen Up, omdat hij bijna dezelfde eigenschappen biedt, maar voor minder geld. Hij doorstaat ook de vergelijking met rivalen van andere fabrikanten, met sterke capaciteiten op bijna elk gebied.

Het mag dan wel een stadsauto zijn, maar als je alle nodige mensen en bagage in een Citigo kwijt kunt, is de kans groot dat hij in jouw leven past. 


Of je nu een beginnende bestuurder bent die behoefte heeft aan iets kleins dat gemakkelijk te besturen is, of een klein gezin dat af en toe langere afstanden aflegt, de Citigo is in staat om al deze taken aan te kunnen. Het feit dat het een van de goedkoopste auto's is voor de belastingen, om te tanken en om te verzekeren, is voor iedereen een bonus. 


De meeste van zijn rivalen bieden vergelijkbare sterke punten: lage verbruikskosten en een compacte buitenkant die essentieel zijn voor de stadsauto's. De Citigo speelt het klaar om dit alles te doen en ondertussen het gevoel te geven dat hij een auto is voor volwassenen. Dankzij de kwaliteit van het interieur en de manier waarop hij rijdt, voelt hij aan als een grotere auto die verkleind is tot een formaat dat past, wat zeker een goede zaak is.

Met slechts twee motoropties hoef je niet urenlang te piekeren over wat je moet kiezen. De 60 pk-versie is een gewillige metgezel, maar door een fractie meer te betalen zijn er 75 pk-modellen te vinden met extra gebruiksgemak op de snelweg. Vermijd de automatische versnellingsbak. Dat is een niet goed gelukt product en is veel minder leuk om mee te rijden.


Het instapmodel S is vrij licht uitgerust. Je krijgt een cd-speler met aux-in aansluiting, maar geen vergrendeling op afstand of elektrisch bedienbare ramen. Het is een ouderwets basismodel.


SE is een grote verbetering en heeft de minimumopties die je zou moeten overwegen, want deze bestaan uit airconditioning, ESC, elektrische ramen en vergrendeling op afstand. Verder wordt de Elegance-uitvoering geleverd met extra's zoals lichtmetalen velgen en stoelverwarming, die geen essentiële opties zijn. Als je de motor met meer vermogen wilt, moet je voor het Elegance-model gaan, anders raden wij de SE aan.

Het spreekt voor zich (maar we zeggen het toch) dat de naaste rivalen van de Citigo de Volkswagen Up en de SEAT Mii zijn. De eerste biedt iets meer klasse en de optie van een krachtigere turbomotor op de laatste modellen, terwijl de Mii er misschien iets beter uitziet maar ook iets meer kan kosten.


Een ander trio, nu de drieling Peugeot/Citroën/Toyota in de versie van de 108, C1 en Aygo biedt een vergelijkbare goedkope maar voordelige kijk op de stadsauto, hoewel ze niet zo verfijnd zijn om mee te rijden of een interieur hebben dat net zo aangenaam is om in te zitten. Een topkeuze in de sector van de stadsauto's is de Hyundai i10, die niet zo fijn rijdt, maar ruimer is van binnen en goed gebouwd is.

Klaar om in jouw topkwaliteit Skoda Citigo te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 70 Skoda Citigo occasions
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition Airco / Bluetooth / Navigatie via App / Cruise control
€ 9.750,-
Incl. BTW
2017
19.242 km
Wittebrug
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition / 5-DRS/ AIRCO/ CRUISE/ BLUETOOTH/ MP3-USB/ LED-DAGRIJVERLICHT./ AUTO VERLICHT.
€ 8.750,-
Incl. BTW
2017
39.307 km
Wittebrug Hondelersdijk
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition P4
€ 8.950,-
Incl. BTW
2017
38.774 km
Den Haag
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition Airco | Cruise control
€ 8.949,-
Incl. BTW
2017
52.126 km
Amsterdam
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition V
€ 8.950,-
Incl. BTW
2017
53.028 km
Den Haag
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition / 5-DRS/ AIRCO/ CRUISE/ BLUETOOTH/ SPORT-PAKKET/ PARKEERSENSOREN/ 14'' LMV/ LED-DAGRIJVERLICHT./ AUTO VERLICHT.
€ 9.950,-
Incl. BTW
2018
30.984 km
Wittebrug Hondelersdijk
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition Airco / Cruise / LMV
€ 10.200,-
Incl. BTW
2018
32.031 km
Groningen
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition / 5-DRS/ AIRCO/ CRUISE/ BLUETOOTH/ LED-DAGRIJVERLICHT./ AUTO VERLICHT./ MP3-USB
€ 9.450,-
Incl. BTW
2018
41.313 km
Wittebrug Hondelersdijk
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition 49.000 KM.//AIRCO//CRUISE//TOPSTAAT//RIJKLAARPRIJS INCL.GARANTIE.
€ 8.950,-
Incl. BTW
2018
49.497 km
Voorschoten
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition Drive Sport Airco / Cruise / Bluetooth / LM velgen / Extra getint glas / Navigatie via App
€ 9.750,-
Incl. BTW
2018
59.013 km
Wittebrug
Skoda Citigo
1.0 60PK AMBITION / AIRCO / CRUISE / APP-NAVI
€ 9.250,-
Incl. BTW
2018
55.785 km
Emmen
Skoda Citigo
1.0 60pk Ambition + Airco + Cruise Control
€ 10.200,-
Incl. BTW
2019
63.630 km
Apeldoorn
Skoda Citigo
1.0 Greentech Active Bluetooth / El. Ramen voor / Audio installatie
€ 7.950,-
Incl. BTW
2018
36.861 km
Wittebrug
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition Airco / App-navi / Cruise
€ 9.450,-
Incl. BTW
2017
26.671 km
Groningen
Skoda Citigo
1.0 60PK AMBITION / CRUISE / AIRCO / 18.509KM!!!
€ 9.995,-
Incl. BTW
2017
18.509 km
Emmen
Skoda Citigo
1.0 60PK AMBITION / CRUISE / LMV / AIRCO
€ 9.990,-
Incl. BTW
2017
20.420 km
Emmen
Skoda Citigo
1.0 60pk Fresh + Airco + 14" Velgen + Cruise Control
€ 9.450,-
Incl. BTW
2017
35.639 km
Apeldoorn
Skoda Citigo
1.0 Greentech Ambition P4
€ 9.750,-
Incl. BTW
2017
35.188 km
Den Haag

Populaire modellen

Terug naar boven