Volkswagen Up review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2012
Categorie
Stadsauto
Brandstof
Benzine

Geschreven door

9 / 10

beoordeling van heycar

Nog steeds een stadsauto met klasse

Voordelen

  • Voelt chique ondanks de prijs
  • Goed te besturen en indrukwekkende rijeigenschappen
  • Lage brandstof- en verzekeringskosten, behoudt ook goed zijn waarde

Nadelen

  • Bij nieuwe auto's is benzine de enige optie
  • Bij tweedehands auto's is een automaat het best te vermijden
  • Mii en Citigo zijn goedkoper
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Volkswagen Up

"Het verhaal van de Volkswagen Up stadsauto bestaat uit twee delen. In 2012 (weet je nog?) werd de Up gelanceerd in Engeland. De Up schudde de sector van de stadsauto's door elkaar door een kwaliteitsniveau en volwassenheid te brengen die nog niet eerder in de sector te zien waren."

De Volkswagen Up is een van de beste stadsauto's op de markt en speelde een hoofdrol in een trio auto's waartoe ook de SEAT Mii en Skoda Citigo behoorden. Net als de broers en zussen Toyota Aygo, Peugeot 108 en Citroën C1, deelt het trio van de Volkswagen Group hun koetswerkstructuur, bijna alle mechanica en de basisindeling van het interieur, met slechts enkele motorkeuzes, opties en visuele elementen om hen te onderscheiden. Zoals meestal het geval is, was de Volkswagen de slimste van de drie, en je betaalde er ook een premium prijs voor.


In 2020 kwam daar echter verandering in: de Mii en Citigo werden volledig elektrisch met de Mii Electric en Citigo-e iV, waardoor de benzineopties verdwenen. Bij de Up kan je nog steeds kiezen tussen benzine of elektrisch, maar er is nu slechts één benzineoptie voor de gewone Up naast de bijna twee keer zo krachtige Up GTI.


Veel van wat de Up in 2012 zo goed maakte, is er vandaag nog steeds. Het ontwerp vertelt zijn eigen verhaal als je naar de buitenkant kijkt. Een vierkante doos met als doel de interieurruimte te maximaliseren, met kleine overhangen voor en achter, een korte motorkap en een bijna verticale achterklep om de kofferruimte te vergroten en het gemakkelijk te maken om de uiteinden van de auto in te schatten bij het achteruitrijden. Ondanks zijn leeftijd, ziet de Up er nog steeds slim uit. Hij kreeg een lichte facelift in 2020 met andere badges en mooiere bumpers, maar hij heeft nog steeds dezelfde vorm en hij heeft nog altijd succes.


Ook aan de binnenkant zijn er niet veel nieuwe dingen te melden. De basisindeling blijft zoals hij was, met de goede en de minder goede kwaliteiten. De Up heeft een slank dashboard en middenconsole, en alle belangrijke zaken zoals de bedieningselementen voor verwarming en ventilatie, de voornaamste schakelaars en de audioknoppen bevinden zich in het midden. De wijzerplaten zijn slim maar ook ingetogen, en hoewel leuke TFT-instrumentendisplays tegenwoordig erg in trek zijn, heeft een trio analoge wijzerplaten iets aangenaam eenvoudigs.


Het aangepaste aanbod motoren voor 2020 betekent dat de Up in feite beperkt is tot één motoroptie: de 60 pk-versie van de 1,0-liter driecilinder, met een koppel van 95 Nm. Hij is goed genoeg voor in de stad, maar als je de open weg opgaat, is hij minder comfortabel. Vóór de versies van 2020 van de Up was er een ruimere keuze aan motoren: je had de 75 pk-versie die bij hogere snelheden voor wat extra koppel zorgde, en later verscheen er een 90 pk-turboversie in het leven van de Up die echt voor nuttige prestaties zorgde.


De rijervaring blijft een van de troeven van de Up. Hij rijdt goed op slecht wegdek, zolang je niet kiest voor de hele grote lichtmetalen velgen, en hij is verrassend leuk om mee te rijden, met een aangename besturing, veel grip en een goed afgestemde ophanging. Niemand verwacht dat stadsauto's leuk zijn om mee te rijden, dus dat is een bonus voor de Up.


Sinds de Up gingen de tijd en de concurrentie verder maar hij blijft concurrerend en gewild. De beperkte keuze in het huidige gamma is een frustratie. Dit betekent wel dat een duik in de tweedehands markt jou misschien precies de auto oplevert die je wilt. 


Dus ja, het is zo'n beetje de oudste stadsauto op de huidige markt. Maar hij weet nog steeds te overtuigen. Hij ziet er nog steeds goed uit, rijdt heerlijk in en buiten de stad, en voelt aan als een kwaliteitsproduct, ook al begint het basisontwerp een beetje te verouderen.


De Up heeft een prestatieversie uitgebracht in de vorm van de Volkswagen Up GTI en een EV-versie, de Volkswagen e-Up.

Is de Volkswagen Up geschikt voor jou?

Met slechts één motoroptie beschikbaar, is een nieuwe Up meer geschikt voor de stad dan voor frequente langere ritten buiten de stad. Het is ook een strikte vierzitter, dus als er af en toe vijf mensen in moeten passen, kan je beter ergens anders gaan kijken. Wat de Up goed doet, is een beetje stijl en klasse brengen in een sector waar jazzy kleuren en infantiele modelnamen aan de orde van de dag zijn.


Iedereen die op zoek is naar een eerste auto, voor zichzelf of voor iemand anders, doet er goed aan de Up te kiezen, aangezien hij gemakkelijk te besturen is en goede standaardopties heeft. Hij is ook niet zo snel dat een onervaren bestuurder ermee in de problemen komt. De Up zou uitstekend als tweede auto geschikt zijn voor boodschappen of voor solo- of tweepersoonsuitstapjes.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Volkswagen Up?

Met slechts één motoroptie (anders dan de aanzienlijk duurdere Up GTI) in nieuwe auto's valt er op dat vlak niet veel te overwegen. Bij de tweedehands modellen is het 75 pk-systeem in de stad nuttiger dan de standaardmotor met 60 pk, terwijl de turbocompressor met 90 pk de beste is in de reeks, hoewel die alleen leverbaar was op de duurdere modellen. De automatische versnellingsbak kun je ook beter vermijden.


Wat uitrustingsniveaus betreft, wordt de basis Up geleverd met meer dan je zou verwachten. Zaken zoals airconditioning en lichtmetalen velgen zijn standaard, het is dus geen schande om voor de goedkoopste optie te gaan. Verderop in het gamma voegt de Up Beats een krachtiger audiosysteem toe, maar we zouden de R-Line overslaan omdat de grotere velgen de rijkwaliteit niet ten goede komen. In de tweedehands modellen zijn er in de loop der jaren talloze modellen en speciale edities verschenen, maar wij stellen voor om minimaal te kiezen voor de Move Up, met de High Up die voor extra luxe zorgt en de Up Beats met het betere audiosysteem.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Volkswagen Up?

Als je van het idee van een Up houdt, maar om de een of andere reden niet van Volkswagens houdt, dan komen de SEAT Mii en de Skoda Citigo het dichtst in de buurt. Geen van beide opties is echter nog verkrijgbaar als nieuwe auto met benzinemotor, hoewel er misschien nog niet-geregistreerde showroommodellen of tweedehands modellen met lage kilometerstand te koop zijn.


Een ander trio, dit keer de drieling Peugeot/Citroën/Toyota in de vorm van de Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo bieden een vergelijkbare stadsauto, een goedkoop maar efficiënt alternatief, hoewel ze niet zo verfijnd zijn om mee te rijden of een interieur hebben dat net zo aangenaam is om in te zitten. Een topkeuze in de sector stadsauto is de Hyundai i10, die niet zo fijn rijdt, maar meer ruimte heeft binnen en goed gebouwd is en de Fiat 500.

Populaire modellen

Terug naar boven