Renault Grand Scenic review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2016
Categorie
MPV
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Praktische MPV met SUV-achtige styling

Voordelen

  • Styling heeft sjieke uitstraling en steekt boven de massa uit
  • Upmarket interieur met kindvriendelijke functies
  • Lange lijst met standaarduitrusting

Nadelen

  • Meer een 5+2 MPV dan een echte zevenzitter
  • De grote lichtmetalen wielen zitten het rijcomfort in de weg
  • Infotainmentscherm ziet er goed uit, maar maakt dat vervolgens niet waar
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Renault Grand Scenic

"De Renault Grand Scenic is een stijlvolle benadering van de formule van de MPV. Als vijfzitter is hij net zo goed als de andere auto's in zijn klasse, met een flexibel interieur, een grote kofferbak en een lange lijst standaarduitrusting. Verder heb je het voordeel van twee extra stoelen en standaard enorme lichtmetalen wielen van 20 inch."

De zevenzits MPV is dood, lang leve de zevenzits SUV. Het lijdt geen twijfel dat de SUV dé optie is geworden voor gezinnen die de mode willen volgen, maar de berichten over de dood van de MPV worden wel wat overdreven.


Toch is dat de verklaring voor het feit dat Renault de nieuwe Grand Scenic zo'n opvallende make-over heeft meegegeven. Ook een aantal jaar na zijn introductie is het nog steeds een van de mooiste auto's in zijn klasse. Renault heeft er zelfs voor gekozen om in de hele reeks modellen 20 inch lichtmetalen wielen standaard mee te leveren.


Net als veel van zijn concurrenten kun je de Grand Scenic van Renault het beste omschrijven als een '5+2' MPV in plaats van een volledige zevenzitter. De derde rij is namelijk wat krap, zelfs voor kinderen, maar voor gebruik af en toe zijn de stoelen prima.


Als we naar de Grand Scenic kijken als een vijfzits MPV, dan is het niet moeilijk om hem aan te raden. Het grote gebaar van de exterieurstyling gaat gepaard met een duur aandoend interieur, dat echter niet zo overweldigend is als dat in de Peugeot 5008. 


Verder heeft de auto een ongelooflijk goede uitrusting, waarbij zelfs de basisuitvoering Play een niveau van specificaties biedt dat je bij sommige concurrenten pas bij de middenmodellen aantreft. De mooiste uitvoering, de Signature, brengt de Grand Scenic op het niveau van premium auto's, met een zeer complete lijst uitrusting, waaronder een groot staand touchscreen.


Er zijn maar twee motoren: een 1,3 liter TCe 140 benzine en een 1,8 liter Blue dCi 120 diesel. Beide bieden zij genoeg vermogen om de Grand Scenic op een prima tempo rond te laten rijden, maar de diesel heeft net wat meer koppel dan de benzine en kan dus beter zeven mensen en hun bagage aan.


Niet dat er nog veel bagage in past hoor, als je alle zeven stoelen in gebruik hebt. Het is geen verrassing dat Renault een optionele dakbox aanbiedt, waardoor de totale hoeveelheid bagageruimte met wel 500 liter groter wordt. Dat is qua ruimte vergelijkbaar met het meenemen van een oude Citroën C5 stationwagen op het dak.


De uitrustingsniveaus Iconic en Signature hebben voorin een slimme schuifbare middenconsole, wat een van de motieven is om te kiezen voor een upgrade van de versie Play. Toch vinden wij dat de Grand Scenic niet de beste is qua opbergruimte in het interieur, want het dashboardkastje is te krap en de deurvakken zijn te smal.


Hoewel hij geen match is voor de Ford C-MAX en S-MAX op het gebied van dynamische aantrekkelijkheid, levert de Grand Scenic een volwassen en geavanceerde rijervaring. Hij helt een beetje over in de bochten, maar compenseert dat met een uitstekende hoeveelheid grip. Helaas geeft de stuurinrichting je relatief weinig feedback, dus is het advies om een soepele en relaxte rijstijl aan te nemen.


De wielen van 20 inch gooien wat roet in het eten qua rijcomfort, maar hoewel de ophanging stug is, is de auto niet oncomfortabel. Mocht je een heel continent willen doorkruisen, dan kun je wel beter ontspannen als je de auto toch op de trein zou zetten.


De basismodellen bieden een uitzonderlijk goede prijskwaliteitsverhouding, en het prijsverschil tussen de uitvoeringen Play en Signature is niet gigantisch. Met die informatie in gedachten zou de middenuitvoering Iconic wel eens de beste keus voor je kunnen zijn.


Kort gezegd is de Renault Grand Scenic een goed uitgeruste en praktische MPV die er super uitziet. Misschien gaan je vrienden met de massa mee en kiezen voor een SUV, maar de slimme investering rijdt weg op de grote wielen van Renault...

Is de Renault Grand Scenic geschikt voor jou?

Als je ze niet kunt verslaan, sluit je dan bij ze aan. Dus in plaats van de zevenzits SUV te beconcurreren, besloot Renault de twee carrosseriestijlen met elkaar samen te smelten in de vorm van de Grand Scenic. Het is nog steeds een MPV, maar de styling zit dichter bij die van een SUV.


Het resultaat is een van de mooiste auto's in zijn klasse, met een chic, flexibel en upmarket interieur. Je moet een aantal compromissen sluiten wat betreft de praktische inzetbaarheid, maar als een 5+2 MPV is de Renault Grand Scenic erg aantrekkelijk.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Renault Grand Scenic?

Er zijn maar twee motoren beschikbaar als je hem nieuw koopt, dus de keus daartussen wordt vooral bepaald door hoe je jouw Grand Scenic van plan bent te gebruiken. De 1,3 liter TCe 140 benzine met turbolader doet het hartstikke goed: hij heeft lekker veel pit en is sterk in verfijning.


De 1,8 liter Blue dCi 120 met turbolader is net wat beter dan de benzinemotor, met meer koppel en een verbeterde efficiëntie. Als je met je hele gezin op vakantie bent met al jullie bagage, zul je maar wat blij zijn als je voor de diesel hebt gekozen.


Alle versies bieden een genereus niveau standaarduitrusting, maar wij bevelen de middenuitvoering Iconic aan, die de beste balans tussen prijs en gadgets vertegenwoordigt. De parkeersensoren voor en achter en de schuifbare middenconsole zijn wat ons betreft al twee goede redenen om in plaats van het basismodel Play die upgrade te nemen.


Het topmodel Signature is een premium benadering van de MPV-formule, maar is een behoorlijk dure upgrade als je hem nieuw koopt. Het kan echter wel de moeite waard zijn een gebruikt exemplaar daarvan op te duikelen.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Renault Grand Scenic?

Omdat de Renault Grand Scenic met één been in het MPV-segment en één in het SUV-segment staat, krijgt hij van twee kanten te maken met concurrenten. Hij kan je niet de uitgesproken praktische flexibiliteit bieden van de Citroën Grand C4 SpaceTourer, SEAT Alhambra of de Volkswagen Sharan, omdat die MPV's echt plaats bieden aan zeven mensen.


En dan moet de Grand Scenic het nog opnemen tegen rivalen zoals de Peugeot 5008, SEAT Tarraco en Skoda Kodiaq. In die auto's kan de indeling van de zitplaatsen ook het beste worden omschreven als '5+2', er zitten namelijk vijf hele goede stoelen in en twee wat minder bedeelde stoelen helemaal achterin.


Als je de zeven stoelen vaker wel dan niet nodig hebt, dan is de Grand Scenic het niet voor jou. Voor gebruik af en toe zijn de laatste twee stoelen helemaal prima.

Populaire modellen

Terug naar boven