Volkswagen Sharan review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2010
Categorie
MPV
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

6 / 10

beoordeling van heycar

Ruim, breed, onhandig om mee te rijden

Voordelen

  • Enorm interieur, zeer flexibel
  • Vijf zeer comfortabele en zeven goede zitplaatsen
  • Upgrades in 2015 en 2019 brachten grote verbeteringen

Nadelen

  • Kan onhandig zijn om mee te rijden
  • Kan duur zijn in gebruik
  • Model dat al lang bestaat, voelt oud aan
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Volkswagen Sharan

"De Volkswagen Sharan is al sinds 1995 een vaste waarde in het gamma van Volkswagen. Het is een model dat populair is bij grotere gezinnen die op zoek zijn naar iets dat ruim, goed uitgerust en ongelooflijk praktisch is."

Nu is deze auto een soort eenhoorn in de autowereld aan het worden. Grote gezinsauto's (of MPV's zoals ze soms worden genoemd) zijn de laatste jaren uit de gratie geraakt. Kopers geven de voorkeur aan wagens zoals de Skoda Kodiaq, Peugeot 5008 en de Tiguan Allspace van Volkswagen zelf, die allemaal zeven zitplaatsen bieden in een meer traditionele koetswerkstijl.


Als gevolg daarvan hebben veel autofabrikanten hun grote gezinsauto's aan de kant geschoven. Dit betekent dat de Sharan een van de laatste opties is als je op zoek bent naar een 'echte' grote gezinsauto, en iets met twee schuifdeuren aan de zijkant, maar toch niet iets wilt kopen dat gebaseerd is op een bestelwagen (bijvoorbeeld een Ford Tourneo Custom of Volkswagen Caravelle). Het is dus een goede tweedehandsauto die je niet moet afprijzen omdat hij een beetje uit de mode is.


Er is een reden waarom Sharan een van de laatste overblijvers is. Deze auto is altijd een van de allerbeste geweest. Deze versie, die oorspronkelijk in 2010 werd gelanceerd en in 2015 een grondige upgrade kreeg, is dat ook. 


Een deel van de aantrekkingskracht van de Sharan is het gemak waarmee de auto kan worden getransformeerd van een zevenzitter naar een vijfzitter of een tweezitter. Als je al eens een oudere grote gezinsauto in bezit hebt gehad, weet je hoe lastig het kan zijn om de stoelen te verwijderen. Ze zijn zwaar en onhandig en ze zijn moeilijk op te bergen. 


Dat is niet het geval met de Sharan. Sinds de introductie kunnen de vijf achterstoelen moeiteloos worden neergeklapt om een vlakke bodem en een onvoorstelbaar nuttige laadruimte te creëren. Het is ook gemakkelijk uit te voeren door gewoon aan een paar handvatten en riemen te trekken. Als je de ruimte nodig hebt, kunnen die stoelen er natuurlijk ook uit (maar denk eraan, ze zijn zwaar). 


Er is ook een mooie optie waarbij de middelste stoelen een ingebouwde zitplaatsverhoging hebben. Trek aan een hendel onderaan de stoel en de zitting komt omhoog. Dit bewijst dat de Sharan ontworpen is met een scherpe focus op gezinnen. Kies voor een auto met een panoramisch glazen dak en het interieur voelt nog ruimer aan, dankzij de hoeveelheid licht die het interieur binnenkomt.


Nu, terug naar die facelift in 2015. Eerst was er keuze uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De 2,0-liter TDI met 140 pk werd beschreven als de meest efficiënte motor die in een auto van dit formaat kon worden gemonteerd en hij was een populaire keuze. Kopers die voor de vernieuwde optie kiezen, profiteren echter van een heleboel veranderingen onder de motorkap. De motoren zijn aangepast en alle diesels zijn herzien en op Euro 6-niveau gebracht. Dit betekent dat ze krachtiger en zuiniger zijn en minder CO2 uitstoten. 


Onderweg is het zoals je zou verwachten voor een auto van dit formaat. Je hebt er wel een beetje je handen mee vol in de stad of op smallere wegen, maar dat mag jou niet afschrikken. De Sharan zorgt sowieso voor veel meer plezier en vertrouwen op de snelweg. De besturing is licht, zijn bochten zijn goed voor zijn grootte en het rijgedrag absorbeert alle hobbels en bobbels, behalve de allerergste.


Aan de buitenkant is het moeilijk om de vernieuwde Sharan te onderscheiden van zijn voorganger. Eigenlijk zijn de twee modellen vooraan bijna niet van elkaar te onderscheiden. De aanpassingen omvatten nieuwe bumpers en lichten en nieuwe achterlichtclusters met ledlampen. 


Binnenin heb je een meer standaarduitrusting, inclusief een touchscreen infotainment, klimaatcontrole met drie zones, Bluetooth en automatisch remmen na een botsing.


In 2019 kreeg de Sharan een aantal aanpassingen om de levensduur van het model te verlengen tot begin 2020. Discover Navigation wordt standaard aangeboden in het hele gamma. Er is voortaan een dodehoekmonitor met waarschuwing voor achteropkomend verkeer en een rijstrookassistent. Dit is ideaal omdat de wagen zo lang is. Er is ook een dynamische verkeersbordenassistent die zaken weergeeft zoals snelheidsbeperkingsborden op het infoscherm van het instrumentenpaneel van de Sharan. 


Het is opmerkelijk dat deze Sharan die oorspronkelijk werd gelanceerd in 2010, al zo lang meegaat en twee Euro NCAP crashtests heeft ondergaan, eenmaal in 2010 en nogmaals in 2019. Het komt zeer weinig voor dat een model twee keer wordt getest in zijn levensduur. De eerste keer kreeg de auto vijf sterren, maar in 2019 kreeg hij er nog maar vier. De doelstellingen waren inmiddels bijgesteld en het was voortaan veel moeilijker om die vijfsterren classificatie te krijgen.


De Sharan is al heel lang op de markt en heeft zijn kopers dus veel te bieden, met een brede waaier aan afwerkingen, motoren en prijsniveaus. Als je op zoek bent naar een auto voor een groter gezin, dan is dit misschien wel de juiste.

Is de Volkswagen Sharan geschikt voor jou?

De Volkswagen Sharan is een aantrekkelijk voorstel voor iedereen die op zoek is naar een auto met zeven zitplaatsen of, met andere woorden, een grote gezinsauto. Zijn styling is misschien niet zo aantrekkelijk als modernere opties met zeven zitplaatsen, maar de Sharan is zeer praktisch, zeer flexibel en bestaat al lang genoeg om bijna elk budget aan te spreken.


De grootte van de auto kan sommigen afschrikken, omdat hij enigszins omslachtig is om te besturen en door de goed voelbare gevolgen in de gebruikskosten (d.w.z. brandstofverbruik, wegenbelasting en verzekering). De kleinere alternatieven met zeven zitplaatsen van Volkswagen, zoals de Touran en de Tiguan Allspace, zijn waarschijnlijk beter geschikt als je maar heel af en toe zeven zitplaatsen nodig hebt. Als je die zeven zitplaatsen echter nagenoeg de hele tijd nodig hebt, is de Sharan iets voor jou. 


Ga indien mogelijk voor een Sharan die na 2015 is ingeschreven. Deze auto's kregen een grote facelift. 


Wat is de beste keus qua model/motor voor de Volkswagen Sharan?

Met een redelijk budget zou je voorkeur uit moeten gaan naar een Sharan na 2019. Toen kreeg hij een reeks upgrades en verbeterde uitrusting. SE Nav en SEL zijn de twee versies waar je voor moet gaan. Bij oudere Sharans, kijk je het beste uit naar de SE-versie. Deze kreeg onder andere verchroomde dakrails en getinte achterruiten, parkeersensoren voor- en achteraan en cruisecontrol. Dit maakt het rijden in een Sharan veel gemakkelijker, zeker als je nog niet aan een grote wagen gewend bent.


Qua motoren, zoek je liefst iets van na 2015. Toen zijn de benzinemotoren (TSI) en dieselmotoren (TDI) opnieuw ontworpen. Deze turbomotoren met directe injectie waren tot 15% zuiniger en ze voldoen allemaal aan de emissienorm Euro 6. TSI benzinemotoren zijn beter als je niet zo veel kilometers maakt (minder dan 20.000 km per jaar). Kies voor een diesel als je meer kilometers maakt.


Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Volkswagen Sharan?

Er zijn drie verschillende soorten auto's die kunnen worden vergeleken met de Volkswagen Sharan. Er zijn kleinere zevenzitters zoals de Volkswagen Touran, Opel Zafira Tourer en Peugeot 5008, en dan zijn er de auto's die qua concept op de Sharan lijken. 


Dit zijn de modellen zoals de SEAT Alhambra, Ford S-MAX en, verder terug in de tijd, de Renault Espace en Chrysler Voyager. Verder zijn er nog de bestelwagens die zijn omgebouwd tot (heel vaak zeer luxueuze) grote gezinsauto's. Dan hebben we het over de Ford Tourneo Custom en Volkswagen Caravelle.


Populaire modellen

Terug naar boven