Volkswagen Polo review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2017
Categorie
Kleine hatchback
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

10 / 10

beoordeling van heycar

Hatchback met de zoete smaak van triomf

Voordelen

  • Meer dan ruim van binnen
  • Sublieme finesse
  • Superzachte rit

Nadelen

  • Kost meer dan de meeste concurrenten
  • Rijdt niet zo precies als een Fiesta
  • Opties voor grotere wielen bederven de rit
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Volkswagen Polo

"Rijdt moeiteloos, is ruim en beschikt over een voortreffelijke reeks benzinemotoren. De Volkswagen Polo is het beste argument dat je maar kunt hebben om je dagelijkse auto kleiner te maken. Toegegeven, hij kost net wat meer dan veel van zijn getalenteerde rivalen, maar de verfijnde en praktische Polo van de zesde generatie is wel een van de meest vervolmaakte auto's in zijn klasse."

Zo veel jaren als de Volkswagen Golf voor velen een standaardkeuze is geweest in de familie hatchback-klasse, zo geldt dat ook voor de Polo in de kleine autoklasse. De nieuwste Polo is de meest complete tot nu toe en is onze favoriete kleine auto - maar hebben de updates van 2021 als onderdeel van een facelift de zaken verpest? We zoeken het uit in deze review. 


Hebben we het over mechanische onderdelen, dan is de Volkswagen Polo behoorlijk identiek aan de nieuwste SEAT Ibiza en de Skoda Fabia. Ondanks dat de Polo hetzelfde platform en dezelfde motoren gebruikt als zijn Spaanse collega, voelt hij toch een stuk luxer, met interieurmaterialen van grotere kwaliteit en een betere geluiddemping. Je hebt ook meer keuzemogelijkheden qua technische snufjes, inclusief het optionele digitale instrumentenpaneel in plaats van de traditionele wijzers en wijzerplaten.


Het interieur is een van de meest ruime en praktische onder de kleine hatchbacks. De binnenkant lijkt wel groter dan de buitenkant en kan tot vier grote volwassenen comfortabel meenemen. De kofferbak is ook heel groot, en zeker superieur aan wat je met de achterbank rechtop in de Opel Corsa of de Ford Fiesta aantreft. De 355 liter van de Polo is zelfs maar één boodschappentas kleiner dan de 380 liter die zijn grotere broer je biedt, de Golf.


Er is genoeg semiautonome veiligheidstechnologie, met bijvoorbeeld Front Assist die de auto automatisch laat remmen als deze een potentiële impact op lage snelheid detecteert. De Polo heeft een vijfsterrenbeoordeling van de NCAP. Adaptieve cruise control en dode-hoekdetectie staan op de lijst met opties, net als een waarschuwingssysteem voor verkeer van achteren, dat de bestuurder een seintje geeft bij naderend verkeer bij het achteruit rijden.


De Polo rijdt niet zo fijn en pakkend als de Fiesta, omdat zijn stuurinrichting niet het gewicht en de doelgerichtheid heeft van de Ford. Maar de Volkswagen is veilig en voorspelbaar in zijn besturing, en zijn verfijnde en rustige karakter maken dat hij op de snelweg voelt als een veel grotere auto dan hij in werkelijkheid is. De vering absorbeert de meeste imperfecties in het wegdek, maar in exemplaren met 17 of 18 inch wielen zullen er heel wat hobbels en bobbels doorwerken tot binnenin.


De beste motor in het gezelschap is de 1,0 TSI. Wat ons betreft is dit een van de beste driecilinder benzinemotoren met turbolader die er bestaan. Hij levert levendige prestaties en het geclaimde rendement gaat over de 1 op 25 heen (3.92 l/100 km). Er is ook een meer op prestaties gericht model verkrijgbaar, met een 2,0 TSI motor en 200 pk. Alleen mensen die er dagelijks grote afstanden mee willen afleggen zouden de 1,6 TDI diesel moeten overwegen.


De Polo is efficiënt, comfortabel en praktisch en lijkt dus meer dan ooit op de Golf. Daarmee legt hij de lat zeker hoger dan ooit voor de eens bescheiden auto's in de compacte klasse. We moeten toegeven dat de Fiesta en de Ibiza een neuslengte voorliggen qua waardevolle rijervaring voor de bestuurder. Beide hebben zij voor een vergelijkbare prijs een betere standaarduitrusting. Toch is de stijlvolle Polo een echte aanrader voor wie graag een klein beetje meer betaalt in ruil voor meer comfort en verfijning.


Is de Volkswagen Polo geschikt voor jou?

Geen auto in de compacte klasse komt zo dichtbij het concept van één-auto-voor-alle-gebruik als de Volkswagen Polo. Dat is omdat de Polo goed scoort op alle gebieden waarop een compacte hatchback succesvol hoort te zijn en bovendien op een aantal gebieden waarin die meestal niet zo sterk zijn.


Een van de sterke punten van de Polo ten opzichte van de meeste concurrenten is de hoeveelheid ruimte binnenin de auto. Het interieur stijgt ook boven de anderen uit qua kwaliteit van materialen en opbouw. Daardoor krijg je het gevoel in een eersteklas auto te zitten waarmee alleen de Audi A1 en de MINI Hatch zich kunnen meten.


Al deze ruimte, comfort en praktische bruikbaarheid kost net wat meer dan de meeste concurrenten, maar de Volkswagen Polo is het waard. Dat zie je ook terug in de hoge prijzen op de tweedehands markt, wat betekent dat je niet veel verliest als je een nieuwe Polo aanschaft, of dat nu de volle mep of met financiering is.


Als je toch behoefte hebt aan wat meer praktische zaken, waarom kijk je dan niet naar de Volkswagen T-Cross van hetzelfde formaat (maar hoger en iets ruimer)? Aan de onderkant is het grotendeels dezelfde auto.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Volkswagen Polo?

Laten we er maar niet omheen draaien, de beste motor in de Polo-reeks is de sublieme 1,0 TSI turbo benzine. De motor is beschikbaar in twee versies, met 95 of 115 pk, en ieder van deze kan worden gecombineerd met een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen of een DSG automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen.


De 1,0 TSI is een pittige motor die een sterke, lineaire prestatie levert, maar die zich rustig houdt en verfijnd blijft ook als je de grenzen opzoekt van wat hij aankan. Volgens ons is deze de beste van het huidige aanbod driecilindermotoren met beperkte capaciteit, die in de meeste compacte auto's worden gebruikt.


Alle Polo's hebben tegenwoordig een vijfdeurscarrosserie, dus dan blijft alleen nog de keuze voor de uitvoering over. Wij zouden de middenuitvoering nemen, de Match. Die heeft ruim voldoende veiligheidsuitrusting, inclusief het autonome noodremsysteem. Ook heeft hij de Plus versie van het 8 inch infotainment touchscreen van de Polo. Daarmee krijg je ook Car-Net zodat je snel kunt koppelen met de apps op je smartphone.


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Volkswagen Polo?

De grootste bedreiging voor de Volkswagen Polo is de Ford Fiesta. Dit duo is al jarenlang in een nek-aan-nekrace verwikkeld, en de Fiesta is in het voordeel als het gaat om het rijplezier. De Ford is bovendien verkrijgbaar als driedeurs, en sommige kopers hebben dat liever.


De Opel Corsa is een andere serieuze concurrent van de Polo. Die heeft een zeer ruime keus aan uitvoeringen en motoren om uit te kiezen, en zelfs een geheel elektrische versie. Ook zou je na moeten denken over de SEAT Ibiza vanwege zijn allround kwaliteiten. De Audi A1 en de MINI Hatch zijn geduchte rivalen van de Polo als het gaat om wie het meest stijlvolle interieur heeft.


Maar misschien is de grootste doorn in het oog van de Polo wel de nieuwe Skoda Fabia. Hoewel hij van binnen niet zo chique is, krijgt hij dezelfde motoren en hetzelfde platform, meer ruimte en praktische voorzieningen, de meeste technische snufjes van de Polo en u bespaart een flinke smak geld als u er een neemt. 


Populaire modellen

Terug naar boven