Volkswagen Golf Review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2020
Categorie
Gezinshatchback
Brandstof
Benzine, diesel

Geschreven door

9 / 10

beoordeling van heycar

Stijlvolle, uiterst bruikbare gezinsauto

Voordelen

  • Stijlvol, comfortabel en ruim interieur
  • Zelfs de meest betaalbare modellen zijn compleet uitgerust
  • Gebruikskosten zijn relatief laag

Nadelen

  • Mediasysteem is irritant om onderweg te gebruiken
  • Hier en daar verrassend goedkoop kunststof in het interieur
  • Duurder dan een Ford Focus
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel over de Volkswagen Golf

"De Volkswagen Golf heeft meer concurrentie dan ooit, maar blijft toch de top in zijn klasse. Het is een fijne auto om in te rijden, met een strak interieur en we vinden 'm ook nog mooi om te zien ook. Hij zit standaard boordevol uitrusting, met een schitterend navigatiesysteem, dat jammer genoeg een beetje irritant is om onderweg te gebruiken. Toch is dat een van de weinige dingen die we er op aan kunnen merken..."


De Volkswagen Golf is al tientallen jaren dé keuze van kopers van gezinsauto's. Het nieuwste model, inmiddels de achtste generatie, zit boordevol digitale technologie en heeft een stijlvol interieur dat de vergelijking met duurdere concurrenten kan doorstaan. Er is een breed aanbod aan motoren en zelfs de meest betaalbare modellen zijn standaard compleet uitgerust.


Dus waar zit het addertje onder het gras? De prijzen voor een nieuwe Golf beginnen bij meer dan € 27.000, wat een stuk meer is dan concurrenten zoals de Ford Focus, de Honda Civic en de Mazda 3. Maar hij voelt aan als een hoogwaardig product, bijna in dezelfde klasse als de Mercedes-Benz A-klasse, de Audi A3 en de BMW 1-serie. En dankzij het wonder dat afschrijving heet kun je er een kopen voor de prijs van een Opel Astra...


De standaard Golf-reeks bestaat uit drie modellen: de Life, de Style en de R-Line. De Life-uitvoering voelt niet echt als een instapmodel (maar, zou je kunnen zeggen, er hangt ook niet echt een instap-prijskaartje aan). De standaarduitrusting omvat een 10-inch mediasysteem (daar komen we binnenkort op terug...), een indrukwekkend digitaal instrumentenpaneel en fraaie sfeerverlichting in het interieur.


De modellen met een hogere specificatie beginnen echt in de buurt van nog duurdere alternatieven te komen. De Style heeft verschillende cosmetische upgrades, waaronder 17-inch lichtmetalen velgen en wat verchroomde exterieurafwerkingen, terwijl de R-Line een groot aantal speciale exterieurdetails, selecteerbare rijmodi en sportstoelen met het R-Line-logo in reliëf heeft.


Alle Golf-modellen hebben een prachtig interieur, met stijlvolle accenten in chroom en een minimalistische uitstraling. Het mediasysteem ziet er goed uit, met een instant wow-factor dankzij de scherpe graphics en smartphone-achtige bediening. Deze glans verdwijnt echter snel zodra je het onderweg probeert te gebruiken; het ontbreken van conventionele knoppen betekent dat het systeem je aandacht afleidt en onhandig kan zijn om op een hobbelige weg te bedienen.


Kopers met een beperkt budget worden bediend met een erg kleine 1,0-liter turbomotor. Hij presteert bijzonder goed voor zijn klasse, terwijl hij - zoals alle motoren van de Golf - ook behoorlijk zuinig kan zijn.


De 1,5-liter benzine waarschijnlijk zal in grotere aantallen worden verkocht. Hij is leverbaar met verschillende vermogens en een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Deze laatste is voorzien van mild-hybride technologie om het brandstofverbruik te verbeteren. Er zijn ook de vertrouwde ultrazuinige 2,0-liter dieselmotoren, die geschikt zijn voor mensen die veel kilometers maken.


Net als elke voorgaande Volkswagen Golf voelt het nieuwste model solide en betrouwbaar aan. Je kunt hem niet omgooien zoals een Mazda 3 of Ford Focus, maar hij voelt geruststellend solide aan doordat hij minder leunt in de bochten dan cross-over SUV-alternatieven zoals de Volkswagen T-Roc.


Je betaalt meer voor een Volkswagen Golf dan voor de meeste gezinshatchbacks, maar hij is elke cent waard. Natuurlijk heeft de Golf ook tekortkomingen, maar er gaat niets boven hem als totaalpakket.

Past de Volkswagen Golf bij jou?

De Volkswagen Golf is zo goed in waarvoor hij gemaakt is, maar doet dat eigenlijk schijnbaar moeiteloos, en het lastig voor te stellen dat een koper niet bij de Golf zou passen. Van ambitieuze doorzetters tot gezinskopers die op zoek zijn naar een vleugje klasse: met de Golf kun je op iedere oprit tevoorschijn komen.


Niet dat hij voor iedereen perfect is. Als je een fysieke knop wilt gebruiken om de temperatuur aan te passen of het audiosysteem harder of zachter te zetten, kun je misschien naar iets anders kijken. En, zoals met de meeste hatchbacks van dit formaat, is hij een beetje beperkt om als je belangrijkste gezinsauto te gebruiken. En met twee volwassenen, een paar kinderen en bagage voor een weekendje weg is hij mogelijk eigenlijk best wel krap. Maar voor dat soort situaties is er een station uitvoering op komst.

Welk model/motor voor de Volkswagen Golf kan ik het beste kiezen?

De Volkswagen Golf is zo compleet uitgerust dat de meeste kopers niet veel meer nodig hebben dan de meest betaalbare Golf Life. Met de standaarduitrusting worden echt alle vinkjes gezet: een flitsend infotainmentsysteem, het digitale dashboard en chroomaccenten in het interieur. Natuurlijk zien de Style- en R-Line-modellen er wat flitsender uit, maar alleen jij beslist of die de moeite waard zijn om extra voor te betalen.


Wat motoren betreft zal de 1,5-liter benzine voor de meeste kopers een prima keuze zijn. Hij is leverbaar met verschillende vermogens en zowel handgeschakelde als automatische versnellingsbakken. Persoonlijke voorkeur is een belangrijke factor en eigenlijk kun je niet verkeerd kiezen. De diesels zijn prima als je veel kilometers maakt, maar laat die links liggen als je voornamelijk in de stad rijdt.

Welke andere auto's lijken op de Volkswagen Golf?

De Volkswagen Golf is misschien wel een van de beste gezinsauto's op de markt, maar als je iets anders wilt is er volop keus.


We raden aan om ook naar de nieuwste Mazda 3 te kijken. Dat is weliswaar niet de meest praktische keuze en de motoren zijn niet zo goed als die van de Golf, maar hij heeft wel een voortreffelijk interieur en meer dan de moeite waard om te rijden. En dan is er ook nog de Ford Focus, die qua kwaliteit altijd in de schaduw van de Golf heeft gestaan, maar het nieuwste model is erg goed en (net als de Mazda) leuk om mee te rijden. Je zou ook kunnen kijken naar alternatieven van Volkswagen Group, zoals de erg vergelijkbare SEAT Leon en de grotere (en ontzettend praktische) Skoda Octavia).


De Volkswagen Golf geeft weinig toe als het gaat om concurreren met meer upscale modellen. Hij zit bijna in dezelfde klasse als de duurdere Audi A3, en we denken dat hij in veel opzichten net zo goed is als de BMW 1-serie. Als je op zoek bent naar een meer luxe keuze is de Mercedes A-klasse zeker een kijkje waard.

Populaire modellen

Terug naar boven