Audi RS6 Avant review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2020
Categorie
Performance
Brandstof
Benzine

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Rijdt als een supersportwagen, ruim als een stationwagen

Voordelen

  •  Een iconisch object, met heel veel power en bijna belachelijke prestaties
  •  Audi is de onbetwiste maestro van de interieurs: de RS6 is van top tot teen prachtig afgewerkt
  •  De laadruimte is zeer groot en praktisch ingedeeld, dus wil je een zelfbouwpakket in een oogwenk naar huis rijden, zoek dan niet verder

Nadelen

  • Speelser dan zijn vorige versie, maar niet zo'n groot genieten als sommige rivalen
  • Extra laten betalen voor een Sportuitlaat bij een auto als deze is niet ongebruikelijk, maar daarmee is het nog niet terecht
  • Een groot deel van Audi's veiligheidsuitrusting blijft op de lijst met opties, zoals de zij-airbags achterin
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Audi RS6

"Audi heeft een lange gevestigde traditie in schrikbarend snelle stationwagens, en de RS6 is dat ten voeten uit. En bovendien met alle ruimte en elegantie van de reguliere A6 Avant. Het enige wat er mist, is een beetje bezieling. Hij is snel, hij is zeker, hij is capabel. Maar ondanks al zijn ongelooflijke capaciteiten is hij niet heel erg spannend."

Dit is de vierde generatie van de Audi RS6. Deze specifieke variatie op Audi's snelle stationwagen is eind 2019 geïntroduceerd en verkrijgbaar in Nederland sinds begin 2020. Hij volgt een inmiddels vertrouwd principe: neem de Audi A6 Avant (dat is stationwagen, in Audi-taal), en prop er een enorme supermotor in.


Vanzelfsprekend heeft Audi het daar niet bij gelaten. Na het inpassen van een 4,0 liter twin turbomotor V8 met 600 pk en een koppel van 800 Nm hebben ze ook de vering, de remmen en alle andere techniek dat het verbluffende vermogen in toom moet houden grondig aangepast.


Hij heeft heel wat meer spierballen dan zijn familie in de A6 Avant klasse, maar heeft die zodanig onder controle dat velen niet meer zullen zien dan een aantrekkelijke grote stationwagen. Dat is hij ook, maar niet alleen dat. Het machtige vermogen betekent dat deze stationwagen in staat is om vier mensen (met een beetje moeite, vijf) plus een heleboel bagage op zijn dooie gemak kan vervoeren op een snelheid waar je normaal gesproken een supersportwagen voor nodig hebt. 


Die kracht, en dat enorme koppel van 800 Nm, de quattro vierwielaandrijving en de achttraps automatische versnellingsbak maken het mogelijk dat de RS6 de 100 km/u bereikt in een luttele 3,6 seconden. Dat is slechts een halve seconde langzamer dan een Ferrari 488 GTB, en hetzelfde als een Porsche 911 Carrera 4S. De RS6 is voor een zo grote en praktisch bruikbare auto eigenlijk belachelijk snel in zijn versnelling. 


Houd je het gaspedaal tegen de vloer gedrukt, en rijd je in zijn Duitse vaderland op een autobahn zonder snelheidsbeperkingen, dan zullen al die exotische auto's nog behoorlijk moeite hebben om je bij te houden. Audi stelt elektronisch een limiet in voor een maximumsnelheid van 250 km/u, maar tegen betaling kun je die laten verhogen tot 280 km/u, en ja, je kunt de limiet ook laten verwijderen. Doe je dat, dan bepalen de natuurwetten uiteindelijk de grens, en haal je een snelheid van iets boven de 300 km/u. En dat in een auto met een kofferbak die met de achterbank neergeklapt een maximumcapaciteit haalt van 1.680 liter. 


Dit is dus een zeer competente en gebalanceerde auto, die de alledaagse functionaliteit van een grote stationwagen combineert met de buitensporige snelheid van sport- en supersportwagens. 


Vanwege die laatste karaktertrek moet je op andere gebieden wel compromissen sluiten. Die grote motor verwerkt liters brandstof, en ook andere bijbehorende gebruikskosten zijn fors. Gezien het feit dat deze auto met succes in zichzelf alle auto's verenigt die je ook maar zou willen hebben, kan je hier tegenin brengen dat het eigenlijk een goede deal is. Het bespaart je immers de aanschaf van een Ferrari, een Porsche, of zelfs de Audi R8 voor in je garage naast een A6 Avant, de normale neef van de RS6.


Alle goede kwaliteiten van de A6 blijven behouden, dus het interieur is ruim en vakkundig ontworpen. Audi steekt met kop en schouders boven het maaiveld uit als het om de kwaliteit van auto-interieurs gaat. Het is een supersportwagen waarvoor echt wat is te zeggen, en niet alleen als een uitspatting van luxe. De RS6 is een auto die dagelijks kan worden gebruikt en genoten. Hij kan alles, van gek tot gewoon en alles daartussenin. 


Is de Audi RS6 geschikt voor jou?

De RS6 is een auto die door veel verschillende mensen zal worden aangeschaft. Zolang je zakken maar diep genoeg zijn om hem te kunnen betalen. Prijzen beginnen bij ongeveer € 195.000 en gaan tot
€ 210.000, en dat is zonder enige toevoeging van opties. 


Heb je een sport- of supersportwagen in je garage staan, en ben je gewend aan een dergelijke hoeveelheid power in je gezinsauto en verwacht je die power ook, dan is de RS6 waarschijnlijk geschikt voor jou. Of dan zou je hem in ieder geval in je top drie van performance stationwagens moeten zetten. Rivalen zijn relatief schaars. Er zijn vooral performance SUV's beschikbaar. Maar Alpina en Mercedes-AMG bieden directe concurrenten aan met respectievelijk de B5 Bi-Turbo Touring (gebaseerd op de BMW 5 serie) en de E63S Estate. 


Van deze drie is de RS6 zonder meer de meest rationele keus, ook al klinkt dat vreemd. De Mercedes-AMG levert namelijk een wildere rit op, en de Alpina is een niche-in-een-niche, hoe goed die auto ook is. Grote kans dat je eerder een RS4 bezat als je erover denkt een RS6 te nemen, of, wie weet, een S6. Dat is de net iets minder overdreven invaller van de RS6 in Audi's bezetting. 


Wat is de beste keus qua model/motor voor de Audi RS6?

De RS4 staat iets lager in de rangorde van Audi's waanzinnig snelle stationwagens. De RS6 wordt net als dat model aangeboden in drie uitrustingsniveaus. Je hebt de standaard RS6 Avant, de RS6 Carbon Black, en de kers op de taart, de RS6 Vorsprung. 


Alle drie de uitvoeringen worden aangedreven door dezelfde 4,0 liter twin turbo V8 benzinemotor in combinatie met, in een poging om het verbruik te verlagen, een 48 volt mild hybride systeem. Dit is in feite een uitgebreid stop-startsysteem waarmee de RS6 op constante snelheid wat energie kan besparen wanneer mogelijk. Ze hebben ook allemaal dezelfde achttraps automatische transmissie en alle vier de wielen zijn aangedreven via Audi's quattro-systeem. Anders dan sommige eerdere RS6-modellen wordt deze alleen aangeboden in het Avant-jasje. 


De RS6 Avant heeft heel veel specificaties, en de Carbon Black uitvoering voegt zwarte detailleringen toe aan de buiten- en de binnenkant voor een fellere uitstraling. De Vorsprung heeft een lijst specificaties die past bij zijn status als vlaggenschip. Zijn aanwinsten zijn onder meer RS Sportvering met Dynamic Ride Control, de beste audioapparatuur en alle beschikbare rijhulpsystemen die Audi maar heeft. Een standaard RS6, met het Comfort and Sound Pack, en het RS sportuitlaatsysteem is alles wat je werkelijk nodig hebt. 


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Audi RS6?

De markt voor performance stationwagens is, vreemd genoeg, relatief klein. BMW negeert het dan ook en biedt geen bagagevriendelijke versie van zijn M5; hoewel Alpina wel de B5 Bi-Turbo Touring AWD maakt, en die heeft een 4,4 liter V8 met turbolader, een 3,7 seconden voor 0-100 km/u, en een topsnelheid van 322 km/u gepaard aan een kofferbakcapaciteit van maximaal 1.700 liter. 


Mercedes-AMG heeft de E63 S 4Matic+, die ook een twin turbo V8 heeft, met 612 pk, 3,5 seconden voor 0-100 km/u en een topsnelheid van 300 km/u. Van de drie heeft deze de meeste laadruimte, een maximumcapaciteit van 1.820 liter. De Panamera Sport Turismo van Porsche is ook het overwegen waard, als je stationwagens fantastisch vindt, maar niet per se een enorme laadruimte nodig hebt. Die is niet zo klein van binnen als je zou denken. 

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven