Audi A1 review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
Kleine hatchback
Brandstof
Benzine

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Groter, beter, maar niet chiquer

Voordelen

  •  Strakke lijnen in de vormgeving
  •  Grote keus in benzinemotoren
  •  Interieur en kofferbak zijn lekker ruim

Nadelen

  • Al te stugge rit in exemplaren met sportvering
  • 40 TFSI reageert niet zo vlot als verwacht
  • Interieurkwaliteit valt op sommige gebieden tegen
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Audi A1

"De tweede generatie Audi A1 Sportback durft wat meer funky te zijn dan zijn voorganger, waardoor hij zich een ideale positie verwerft midden tussen de nuchtere Volkswagen Polo en de door stijl gedreven MINI in. Dit maakt de A1 tot een heel aantrekkelijke kleine hatchback, omdat veel van de looks en alle kwaliteit van de grotere Audi's in een auto zijn gestopt die zich gemakkelijk door de stad beweegt."

Daarmee willen we de A1 niet een kleine auto noemen. Verre van dat, want hij is in alle richtingen gegroeid vergeleken met de eerste generatie van het model die werd gelanceerd in 2010. Toen Audi in 2018 deze opvolger onthulde, had de A1 zijn driedeursmodel aan de wilgen gehangen, en bleef alleen de vijfdeursversie Sportback over. Hiermee is de A1 een veelzijdiger en praktischer auto geworden voor zijn bezitters. En maakt hij het zijn rivalen nog moeilijker om te concurreren, omdat de rijeigenschappen er niet minder op zijn geworden.


Hij rijdt goed in de stad en op open wegen, al heeft Audi nog steeds niet geleerd van de oorspronkelijke A1 betreft de stugge veringsinstellingen. De nieuwste A1 Sportback komt met een standaardinstelling die mooi soepel is, maar modellen met de Sportvering blijven op de meeste wegen te hard.


Met deze versie van de A1 Sportback introduceert Audi ook zijn lichtelijk verwarrende systeem voor naamgeving van de verschillende motoren. Het begint met de 95 pk 25 TFSI benzine, die de eerste is van vier verkrijgbare turbo benzinemotoren. Deze heeft een handgeschakelde versnellingsbak met vijf versnellingen of een zeventraps S tronic automaatbak. De volgende in de reeks is de 30 TFSI met 116 pk en de keus uit handgeschakeld met zes versnellingen of de S tronic transmissie.


Voor de meeste uitvoeringen wordt de rij gesloten door de 35 TFSI 1,5 met 150 pk, en alleen verkrijgbaar met de S tronic versnellingsbak. Als je voor het S Line Competition model kiest met het label 40 TFSI op de achterkant, dan krijg je een 2,0 liter turbo benzinemotor met 200 pk. Daarmee is het de snelste A1 Sportback in de serie en dit model heeft stijvere, aanpasbare sportvering.


Qua uitvoeringsniveaus heeft Audi de A1 Sportback oorspronkelijk gelanceerd met SE als het basismodel in de reeks, maar later is de naam veranderd in Technik. Dit model is allesbehalve basis dankzij de 15 inch lichtmetalen wielen, led-koplampen en -achterlichten, en binnen is er Audi's smartphone-interface en een 8,8 inch touchscreen voor het infotainment.


De volgende op de ladder is de Sport, die grotere 16 inch wielen toevoegt, parkeersensoren achter, cruise control en wat sportievere voorstoelen. S Line kopers worden verwend met 17 inch lichtmetalen wielen, een andere styling van het exterieur waaronder een strijdlustiger radiatorrooster, en stuggere Sportvering.


Er bestaan nog drie extra versies van de S Line, beginnend met de Contrast Edition, die 18 inch lichtmetalen wielen heeft, verduisterde koplampbehuizingen en Python Yellow lak. Hij heeft ook een glimmend zwart dak, en zijspiegels en andere details aan de buitenkant in die afwerking. Kies je voor de Style Edition, dan krijg je andere velgen met een bronskleurige finish, en binnenin is er een pakket voor ledsfeerverlichting. Voor de Competition, is het grote verschil de krachtiger motor. Maar hij heeft ook rode remklauwen, platinagrijze wielen en dito buitenspiegels.


Tenslotte staat helemaal bovenaan het Vorsprung model met zijn eigen 18 inch wieldesign, en sportstoelen voorin die zijn uitgevoerd in alcantara en kunstleer. Audi doet er ook zijn MMI Navigation Plus bij met MMI touch infotainment, en de Virtual Cockpit, waarmee je zelf het belangrijkste scherm van het dashboard kunt instellen met een scala aan verschillende weergaven.

Is de Audi A1 geschikt voor jou?

Er is veel te bewonderen in de manier waarop Audi de A1 Sportback heeft vormgegeven. Hij heeft precies de goede mix van sportief en chic voor degenen die zich voelen aangetrokken tot het premium segment van de meute auto's in de compacte klasse.


Audi heeft ook het interieur goed ingeschat, dus dankzij genoeg binnenruimte kan de auto fungeren als enige auto. Al zullen vele exemplaren toch als tweede auto van het huishouden gebruikt worden. Wij zouden ook tevreden zijn als we de A1 als ons belangrijkste voertuig moesten gebruiken, omdat hij ook op de snelweg een goede kilometervreter is.


Iedere A1 Sportback is goed voorzien met een standaard meegeleverd luxe- en veiligheidspakket, en laat daarmee meer doorsnee concurrenten achter zich. Zelfs het meest basale model van de A1 doet de uitrusting van concurrenten wat verbleken, waardoor de Sportback niet zozeer een eenvoudigere versie als wel simpelweg een kleinere Audi is. Audi biedt ook een 'crossover'-versie aan in de vorm van de Audi A1 Citycarver.


Wat is de beste keus qua model/motor voor de Audi A1 Sportback?

Met een ruime keus in verschillende turbo benzinemotoren is het makkelijk om de A1 Sportback te personaliseren afhankelijk van jouw behoeften. Als alles wat je ermee doet in de stad rijden is, dan is de 25 TFSI 1,0 liter met 95 pk alles wat je nodig hebt. Maar we gaan ervan uit dat de versie met 116 pk een verstandigere keuze is vanwege zijn grotere flexibiliteit.


Hoewel we de extra power van de 2,0 liter 40 TFSI met 200 pk wel zien zitten, voelt deze versie niet zo lekker snel als hoort bij een auto die 0-100 km/u in 6,5 seconden doet.


Wat ons als vanzelf doet uitkomen bij de 35 TFSI met zijn 150 pk. Stadsrijders zullen de zeventraps S tronic automaatbak met dubbele koppeling waarderen. Maar over het algemeen raden we de handgeschakelde transmissie met zes versnellingen aan, die makkelijk bedient. In die versie is de A1 Sportback in de compacte klasse zeker een sterke kandidaat. Vooral als je de al te stug geveerde Sport en S Line modellen links laat liggen of die vering annuleert bij de bestelling van je auto.


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Audi A1 Sportback?

Het ontbreekt kopers van kleine kwaliteitshatchbacks niet aan keuze. De MINI is de grote rivaal van de Audi A1 Sportback. De MINI heeft een meer extraverte uitstraling die meer opvalt. Sommigen waarderen dit, anderen niet.


Er is ook concurrentie voor de A1 in de vorm van neefjes van elders uit het grotere Volkswagenimperium. Dat zijn de Volkswagen Polo, de SEAT Ibiza en de Skoda Fabia. Die hebben allemaal kwaliteit. Maar de Polo is degene met ambities.


Vergeet ook niet de geweldige Ford Fiesta in zijn verschillende verschijningsvormen, of de Renault Clio en de Peugeot 208, die vele aansprekende sterke punten hebben.

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven