Audi Q2 review 2024

1 / 9

beoordeling van heycar

Jaar
2016
Categorie
Crossover
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Gewilde, modieuze, kleine crossover

Voordelen

  • De modellen met voorwielaandrijving zijn zuinig
  • Rijdt preciezer dan de meeste kleine crossovers
  • Veel keus in sterke motoren

Nadelen

  • Basisuitvoering mist uitrusting
  • Kostbaarder dan vele rivalen
  • Stugge rit door de stad
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Audi Q2

"De Audi Q2 is een premium alternatief voor de kleine crossover SUV's zoals de Nissan Juke en Peugeot 2008. Hij is wat kostbaarder dan zijn mainstream concurrenten, maar biedt een stijlvol exterieur, een hoogwaardig en functioneel interieur, en een ruime keus aan motoren en aandrijfsystemen. Het is echter niet de meest praktische of betaalbare."

Onder zijn metalen buitenkant is de Audi Q2 gebaseerd op de oude A3 hatchback. Hij is vijfdeurs, laat je kiezen uit twee- of vierwielaandrijving en uit handgeschakeld met zes versnellingen of een zeventraps automatische versnellingsbak. Hij deelt zijn minimalistische stijlvolle interieur met zijn broertje, net als de duur aanvoelende materialen. De lijst met standaarduitrusting is wel wat aan de gierige kant.


Er zijn vier verschillende uitvoeringen: Technik, Sport, S Line en Black Edition. De Technik modellen lijken de meeste essentiële zaken wel te hebben, zoals een elektrische achterklep, airconditioning, cruise control, parkeersensoren achter en DAB. Wij hebben echter bezwaar tegen hoeveel van de beste uitrusting ontbreekt. Zelfs bij de twee hoogste uitvoeringen moet je extra betalen voor climate control of een groot infotainmentscherm. Het laatste is bovendien alleen beschikbaar als onderdeel van een erg prijzig Technology Package.


De modellen met de basisuitvoering hebben voorwielaandrijving, en starten met een 1,0 liter driecilinder motor met 115 pk. Ga je een stap omhoog, dan krijg je een 1,5 liter met 150 pk, en kan je ook zelf de transmissie bepalen. Deze twee dragen de labels 30 en 35 TFSI. De laatste zal de beste keuze zijn voor de meeste kopers, met redelijke bedrijfskosten en soepele, flexibele prestaties.


Qua diesel zijn er twee opties: een 1,6 liter met 115 pk die de 30 TDI wordt genoemd, en een 2,0 liter met 150 pk die standaard met quattro vierwielaandrijving komt en met een automatische versnellingsbak, de 35 TDI. Beide zijn stille motoren op grote wegen met een grote trekkracht, maar ze hebben niet de verfijning van de benzinevarianten bij het rijden in de stad.


Op de top van de piramide staat de SQ2, het model met hoge prestaties. Hij heeft een eigen sportieve styling, een 300 pk benzinemotor, en gewichtige versnellingsmogelijkheden. Deze kan meerdere sportwagens bijhouden, en kost ook net zoveel als een sportwagen.


Ongeacht het model Q2 dat je kiest, ze rijden allemaal fijn scherp, met precieze hantering, een snelle stuurinrichting, en strakke controle over de opbouw. Ze voelen beheerst en stabiel op provinciale wegen, en de overhanging van de opbouw is minimaal. De stijve vering betekent wel dat hij op wegen met slecht wegdek niet zo comfortabel is als sommige rivalen, zeker met grotere lichtmetalen wielen.


De voorstoelen zijn erg prettig om in te zitten, en we waarderen de logische indeling van het dashboard. Alles waar je mee omgaat is simpel te bedienen en te begrijpen, en er zijn meer dan genoeg opberghoekjes om het interieur vrij te houden van rondslingerende spulletjes. De kofferbak heeft een aantal vindingrijke kenmerken en kan een verrassende hoeveelheid bagage herbergen dankzij zijn vlakke zijden en wijde vorm.


Wil je echter passagiers meenemen, of dat nu vier of vijf volwassenen totaal zijn, of twee ouders en kinderen in kinderzitjes, dan haalt de Q2 het hierin niet bij concurrenten zoals de MINI Countryman, de Volvo XC40 of de BMW X1. Hij is krap qua hoofd- en knieruimte, en te smal om met zijn drieën op een rij te zitten als je verder weg wil dan een ritje naar de winkel.


In het geval van premium automerken betekent kleiner lang niet altijd goedkoper, en de Q2 voelt als niet zo heel veel auto voor behoorlijk wat geld. Hoewel het mogelijk is om hem helemaal luxueus in te richten betaal je je daar dan ook blauw voor.


Is de Audi Q2 geschikt voor jou?

De Q2 is aan de kleine kant (zelfs voor een hapklare crossover). Zijn schattige maten zijn een zegen en een vloek. Hij is klein genoeg om nooit intimiderend te zijn om te besturen, dus hij is ideaal voor kopers die een rijervaring op hoge pootjes wensen zonder het gevoel te hebben in een lompe logge terreinwagen te moeten rijden.


Hij rijdt makkelijk op drukke stadswegen en is een eitje om te parkeren. Audi heeft het voor elkaar gekregen hem een fatsoenlijke maat kofferbak te geven gezien zijn kleine voetafdruk. De prijs daarvoor betaal je met de krappe zitplaatsen achter. Dus als je kinderen tieners zijn, als je regelmatig met vier volwassenen op reis gaat, of wat extra flexibiliteit nodig hebt, dan is de Q2 'm niet.


Zijn gepolijste rijervaring is een belangrijke pre, maar het plezier spat er niet van af. Hij is gewoon precies en netjes, met voorspelbare besturing en goede controle van de opbouw dankzij de stugge vering. Een Ford Puma tovert meer glimlach op je gezicht.


Wat is de beste keus qua model/motor voor de Audi Q2?

Gezien de behoorlijk overdonderende prijsstrategie, waarmee de Q2 in de bovenste uitvoeringsniveaus uitkomt op een prijs in de orde van grootte van een aantal SUV's met zeven zitplaatsen, denken wij dat het beter is aan het eenvoudige deel van het spectrum te blijven, met een benzinemodel en voorwielaandrijving.


De eerste motor is de 1,0 liter 30 TFSI. Die is levendig genoeg om eventueel alle auto te zijn waar je behoefte aan hebt. Hij voelt licht op zijn pootjes en rijdt plezierig, maar als de auto eenmaal volgeladen is met mensen en bagage zal hij moeite hebben met zijn taak.


Daarom is voor ons dé motor in de reeks de 1,5 liter 35 TFSI benzine: met soepeler prestaties, responsieve acceleratie binnen één versnelling en een uitstekende verfijning op constante snelheid. Houd je je rechtervoet in toom, dan is hij ook in staat om een rendement te leveren boven de 1 op 17 (5,88 l/100 km), dus de dagelijkse gebruikskosten zijn ook maar ietsjes hoger dan bij het model met minder vermogen.


De Sport uitvoering is de moeite waard omdat je dan tenminste de mogelijkheid hebt om het infotainmentsysteem een upgrade te geven. Doe je dat niet, dan zal je Q2 snel achterop raken.


Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Audi Q2?

Ben je simpelweg op zoek naar een compacte crossover met een sjiek logo, dan is de Mercedes-Benz GLA erg vergelijkbaar met de Q2. Beide zijn gebaseerd op een gezinshatchback die het erg goed doet, maar de eerste is sinds 2019 alleen nog met benzinemotoren verkrijgbaar.


Hoe dan ook, als je een serieuzere hoeveelheid bagageruimte wil en ruimte voor vier volwassenen, dan zijn de MINI Countryman en Volvo XC40 heel veel ruimer achterin. Beiden kunnen bovendien 50 liter extra kwijt in de kofferbak. Het is waar dat die auto's überhaupt wat groter zijn, maar ze hebben ook hoogwaardige interieurs die niet ver achter blijven bij de Audi in kwaliteit. Ook zijn ze verkrijgbaar als plug-in hybride modellen met zeer lage gebruikskosten en de mogelijkheid tot nul-uitstoot.


Als de status van het merk je koud laat, dan is de Peugeot 2008 zelfs stijlvoller dan de Q2, en beschikbaar als een volledig EV. De broertjes en zusjes van de Q2 hebben dezelfde motor maar voor minder poen: de Skoda Karoq, SEAT Arona en Volkswagen T-Roc.

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven