Audi RS4 Avant review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
Sport
Brandstof
Benzine

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Sport- en gezinsauto gecombineerd

Voordelen

  • Ongelooflijk krachtige prestaties, gekoppeld aan een betrouwbare vierwielaandrijving
  • Lichter dan zijn voorganger, en ook zuiniger.
  • Audi blijft leider in zijn klasse als het op interieur aankomt, en de RS4 is daar een nog beter voorbeeld van

Nadelen

  • Ja, hij is snel en tot veel in staat, maar dat alles zonder enorm veel plezier
  • Audi is brutaal en laat je extra betalen voor de RS-sportuitlaat
  • De standaardophanging is een beetje te stijfjes voor in de stad, en de optionele set-up te zacht in de bochten 
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Audi RS4 Avant

"Denk aan een snelle stationwagen en dan is het onmogelijk om niet aan Audi en zijn RS4 te denken. Het bedrijf creëerde bijna eigenhandig de supersnelle gezinsvervoerder, en dit blijft onlosmakelijk met hen verbonden."

De RS4 heeft veel vermogen, 450 pk om precies te zijn, met quattro vierwielaandrijving om daar volop gebruik van te maken. Dat alles is verpakt in een zinvolle stationwagen carrosserie die gebaseerd is op de Audi A4 Avant. Zinvol is hier relatief, want ondanks zijn praktische karakter is de RS4 duidelijk geen A4 met 1,6 turbodieselmotor. De RS4 is inderdaad bijna komisch geproportioneerd met enorme wielkasten vol met 19- of 20-inch velgen, een voorbumper met inlaten die groot genoeg zijn om tegenliggers op te slokken, terwijl de uitlaatpijpen achteraan de diameter hebben van afvoerbuizen.


Er waren enkele RS4's nodig om tot de huidige te komen. De vorige modellen zorgden allemaal voor hetzelfde, snelheid en ruimte, maar Audi hield zich niet aan een enkel motortype. In het genre zit alles van de 5-cilinder turbo, de 2,7-liter twin turbo V6, 4,2-liter natuurlijk aangezogen V8 en, dankzij de emissie- en zuinigheidsvoorschriften, nu ook een 2,9-liter twin turbo. De auto werd al in 2018 gelanceerd, maar eind 2019 werd de RS4 herzien voor het modeljaar 2020 en verder. 


De huidige auto kreeg geen nieuw plaatwerk, maar de bumpers kregen grotere proporties en hun gedurfde, functionele stijl voor- en achteraan, terwijl de RS4 de meest recente kop- en achterlichten van de A4 overnam. Binnenin veranderde er niet veel, op enkele updates van het infotainmentsysteem na, terwijl Audi wat gewicht verwijderde en de motor en transmissie aanpaste om betere zuinigheids- en emissiecijfers te halen. Dat is gebeurd zonder het vermogen van 450 pk of het koppel van 600 Nm van de 2,9-liter twin turbo V6-motor te veranderen. Het is een motor, die toevallig een link heeft met de RS2, omdat het een motor is die door Porsche wordt gebruikt, in de Panamera. 


Audi's gebruikelijke aandacht voor detail binnenin is duidelijk vanaf het moment dat je instapt. Weinig bedrijven maken interieurs met zulke fijne materialen en design. Het is allemaal prachtig om naar te kijken en te bedienen. Er zijn maar weinig directe rivalen: BMW heeft zijn paradepaardje van de 3 Series, de M3, nog nooit als stationwagen aangeboden en de Alfa Romeo maakt momenteel geen stationwagenversie van zijn Quadrifoglio. Alleen Mercedes-AMG met de C63S stationwagen en Alpina met de B3 Touring maken dus nog kans om in de triple test de concurrentie met de RS4 aan te gaan. 


Andere, indirecte rivalen zijn mogelijk tal van SUV's met hoge prestaties, hoewel de RS4 het type bestuurder lijkt aan te spreken dat eerder verknocht is aan het idee van stationwagens boven dat van SUV's. Als je met de RS4 rijdt, is het ook niet moeilijk om het hiermee eens te zijn. 

Is de Audi RS4 Avant geschikt voor jou?

Je leest overal dat de RS4 de perfecte allround auto is voor een gezin dat het druk heeft, maar eigenlijk hoef je geen kinderen te hebben om het helemaal logisch te vinden. Inderdaad, als je een druk leven hebt en je wilt de kilometers van je super- of sportwagen beperken, dan is een RS4 misschien wel de perfecte keuze. Snel en ongelooflijk wendbaar, gewapend voor alle weersomstandigheden en in staat om alles te vervoeren wat je maar wilt, zonder dat je een supersnelle bestelwagen hoeft te huren. 


Hij ziet er misschien weinig opvallend uit, maar dit is nog altijd een vrij sluwe manier om een auto te hebben die mega prestaties levert zonder dit noodzakelijkerwijs uit te schreeuwen. De mensen zullen kijken en denken 'verstandig gekocht', zodat alleen de mensen die goed op de hoogte zijn het echte potentieel kennen. Haal de badges eraf, bestel hem in een sobere kleur en ga voor de standaard 19 inch wielen en je hebt een nog groter effect. Als je dit leest, is de RS4 bijna zeker een auto die je moet overwegen.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Audi RS4 Avant?

De RS4 is het topmodel van de A4-reeks en heeft daarom maar één motor en één transmissie. Dat is een 450 pk sterke, 2,9-liter twin turbo V6, die hem in 4,1 seconden tijd van 0 tot 100 km/u voert, met een potentiële topsnelheid van 280 km/u, als je Audi hebt betaald om de normale limiet van 250 km/u op de elektronische snelheidsbegrenzer te verhogen. 


Er zijn echter verschillende keuzes binnen het RS4-aanbod, de standaardauto, de RS4 Avant (dat is stationwagen in Audi taal, er is geen sedan beschikbaar met een RS4), gevolgd door de Carbon Black, die, zoals te verwachten, wat zwarte koolstof buiten en binnen toevoegt en alles wat glimt in de RS4 bedekt en zwart kleurt. 


Dat betekent een prijsstijging ten opzichte van de ‘instapprijs’ van de RS4. Als je het type koper bent dat absoluut alles wil, en als we eerlijk zijn, weten we dat veel RS4-kopers tot deze categorie behoren, is er de Vorsprung (voorsprong, ruwweg vertaald uit het Duits), een RS4 met veel techniek. 


Geen enkele van de extra uitrusting van de Vorsprung zou voor ons de doorslag geven ten opzichte van de standaard RS4, en zeker niet voldoende om het grote prijsverschil te rechtvaardigen. Voeg wel de optionele sportuitlaat toe aan de standaardauto. Dit is een must-have, net als het Comfort & Sound pakket. 

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Audi RS4 Avant?

Audi heeft deze markt lange tijd vrijwel alleen in handen gehad, maar dat wil niet zeggen dat er geen rivalen zijn. Ze zijn alleen niet zo talrijk. De meest in het oog springende is de Mercedes-AMG C63/C63S stationwagen, die wordt aangedreven door een turbo V8-motor, met nóg meer vermogen dan de RS4. Het is een hele klus om ermee te rijden, omwille van de achterwielaandrijving. 


De enige andere directe concurrent is de Alpina B3 Touring, de kleine stevige op BMW gebaseerde auto. Bemind door autoliefhebbers, is de B3 gebaseerd op de BMW 3 Series. Net als de RS4 wordt de B3 Touring aangedreven door een turbo zescilinder (in lijn, geen V6) motor, en beschikt hij over vierwielaandrijving. Misschien is er niet veel keuze, maar de keuzes die er zijn, zijn allemaal vrij aantrekkelijk. 

De Audi RS4 Avant in een notendop

Er zijn maar weinig auto's die zo veelzijdig zijn als de Audi RS4: de snelheid van een superauto, bestand tegen alle weersomstandigheden en vol praktische bruikbaarheid. Het is echt een auto die alles heeft. Voeg hier een prachtig interieur aan toe en je hebt een fascinerende aankoop. Hoewel, door al zijn snelheid en prestaties ontbreekt het toch een beetje aan de bestuurdersbetrokkenheid. Hij doet alles, kan een fantastisch snelheid neerzetten, maar dit gaat ten koste van enige charme. 


Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven