Audi e-tron review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
SUV
Brandstof
EV

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Luxueuze elektrische SUV van Audi

Voordelen

  • Heerlijk elegant van binnen
  • Ruimer dan de meeste (niet alle) concurrenten
  • Heel verfijnd en beschaafd op de weg

Nadelen

  • Een Jaguar I-Pace rijdt beter
  • Een Tesla Model X is praktischer
  • Anderen hebben een grotere actieradius 
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Audi e-tron

"Audi is nooit te beroerd geweest om een onontgonnen niche in hun aanbod op te vullen en het duurde dan ook niet lang tot het merk de sprong waagde naar de trendy elektrische SUV. Eerst was er de Tesla Model X, daarna kwam de Jaguar I-Pace. Audi en zijn andere belangrijkste rivaal, de Mercedes-Benz EQC, waren voor hun marktlancering verwikkeld in een nek-aan-nekrace. Prestigieuze elektrische SUV's zijn weliswaar een relatief nieuw fenomeen, maar het is wel een segment dat meteen vanaf het begin barst van de talenten."

Iedere deelnemer heeft iets te bieden wat de anderen niet hebben, maar de troefkaart van de e-tron is zonder twijfel de luxe waar hij je mee omgeeft. Die luxe komt tot uiting op vele manieren. De eerste hiervan is het gevestigde handelsmerk van Audi, de vlekkeloze kwaliteit van de e-tron.


Het interieur is niet minder dan een genot voor de zintuigen, met mooie doordachte materiaalafwerkingen. Het interieur is opgebouwd volgens een kwaliteitsstandaard die je het gevoel geeft dat deze een atoomexplosie zou weerstaan. Toegegeven, de verschillende touchscreens in de Audi zouden wat gemakkelijker in de bediening kunnen zijn, zeker tijdens het rijden, maar zij geven het interieur naast zijn intrinsieke kwaliteit ook een onmiskenbaar hightech karakter. Er is lekker veel ruimte aan de binnenkant, met een overvloed aan alle mogelijke gemakken, waardoor de auto nog meer aandoet als een luxe limousine op stelten.


Wat ook aan een luxe limousine doet denken is de aerodynamische finetuning van de e-tron. Elektrische motoren zijn van nature al veel stiller dan verbrandingsmotoren, en dat is een goed begin. Maar de opdracht is ongelooflijk goed volbracht door een werkelijk indrukwekkende onderdrukking van wind- en weggeluiden. Op een stevige constante snelheid op de snelweg is er weinig anders dan het in de autoruiten voorbijflitsende landschap dat je eraan herinnert dat je beweegt.


De e-tron rijdt ook goed in andere omgevingen. De krachtigere versie, de 55, waar wij een proefrit mee hebben gemaakt, heeft meer dan genoeg power voor de meeste bestuurders, en de standaard luchtvering biedt een mooi evenwicht tussen comfort en controle.


Je moet wel diep in de buidel tasten om er één aan te schaffen, maar hetzelfde geldt voor zijn concurrenten, en daarna geniet je lang van lage gebruikskosten. De e-tron is echter geen match te midden van zijn concurrenten als het om actieradius gaat. Maar het is onwaarschijnlijk dat dat relatief kleine verschil een absoluut verschil zal maken voor je beslissing, tenzij je regelmatig meer dan 250 kilometer per dag rijdt, wat de meeste van ons toch niet doen.


Kortom, de Audi e-tron is weliswaar niet een van de allerbeste elektrische auto's die er bestaan, maar het is een prima keuze als je op zoek bent naar een grote dosis luxe in een elektrische SUV, en je overweging meer dan waard. 

Is de Audi e-tron geschikt voor jou?

Wil je de meest praktische elektrische SUV die er te krijgen is, nee, dan is het 'm niet. Dan wil je een Tesla Model X. Wil je de meest sportieve die er is, dan wil je een Jaguar I-Pace, en als je er een wilt met het meest hippe infotainmentsysteem, dan is het de Mercedes-Benz EQC. 


Als je toch liever hebt dat jouw elektrische SUV aanvoelt als een luxe limousine, met een interieur van onvoorstelbare kwaliteit, genereuze bagageruimte, een hoop luxe gadgets, aerodynamica van de hoogste plank en een comfortabele manier van rijden, dan is de e-tron zeker weten de elektrische SUV voor jou.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Audi e-tron?

Er zijn twee versies van de e-tron verkrijgbaar: de 50 en de 55, met verschillende vermogensoutput. Wij hebben de minder sterke 50 nog niet geprobeerd, dus we weten niet of die merkbaar anders is om in te rijden dan de 55, maar met zijn 312 pk hebben we een donkerbruin vermoeden dat hij voor de meeste mensen snel genoeg is. 


Alle versies van de e-tron hebben een goede uitrusting, dus we zien niet zo'n groot voordeel in het al te hoog opklimmen in de modellenreeks. Welke vermogensoutput je ook kiest, blijf bij de meest basale uitvoering.

Welke auto's zijn vergelijkbaar met de Audi e-tron?

Nog niet zo lang geleden bestonden er helemaal geen geheel elektrische premium SUV's, maar nu hebben kopers meerdere opties om uit te kiezen, al verschillen deze opties flink in formaat. De meest directe concurrenten van de e-tron zijn in dat opzicht de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC. 


De Jaguar is erop ontworpen om de meest sportieve van het stel te zijn, terwijl de Mercedes een meer verstandige en rustige keuze vertegenwoordigt. De Audi is ondertussen meer een luxewagen die toevallig ook een elektrische SUV is. En hij is aanzienlijk ruimer. Nog groter is de Tesla Model X. Die is ook wel heel wat duurder, maar je kunt hem krijgen met zeven stoelen.

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven