Audi A6 Review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
Premium
Brandstof
Benzine, diesel, PHEV

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Een verfijnde en ruime sedan

Voordelen

  • Futuristische technologie
  • Ruim interieur
  • Ongeëvenaarde cruise-verfijning

Nadelen

  • Niet zo zuinig als zijn concurrenten
  • Onhandige klimaatregeling met touchscreen
  • Exorbitante prijzen van opties
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel over de Audi A6

"De nieuwste Audi A6 is een door en door moderne versie van de grote executive sedan. Hij zit boordevol technologie, van het met touchscreens overladen interieur tot de mild-hybride motoren, maar heeft alle traditionele kwaliteiten waar auto's in deze klasse niet zonder kunnen."

Audi gebruikt zijn vlaggenschip A8-sedan als technologische testbank en introduceert waarop de nieuwste innovaties en gadgets worden geïntroduceerd, maar al snel vinden deze ook hun weg naar de meer betaalbare vierdeurs A6. Zijn 'gedigitaliseerde interieur' beschikt over tot wel drie high-definitionschermen, wat deze auto een onmiskenbaar futuristische uitstraling geeft.


Het infotainmentsysteem is echter niet fijn om te bedienen. Het zit boordevol functies, maar een deel van het echt coole spul (zoals de digitale tellers) is alleen beschikbaar als onderdeel van een kostbare optiebundel, en het aanraakpaneel voor de klimaatregeling is lastiger te gebruiken dan in de andere modellen van Audi en, het moet gezegd, zijn concurrenten van BMW en Mercedes.


De meeste modellen worden standaard geleverd met vierwielaandrijving, met als enige uitzondering de 40 TDI-diesel op instapniveau, al kun je die als optie toevoegen. Hij heeft een viercilindermotor die 204 pk levert, opmerkelijk soepel is en voor de meeste bestuurders meer dan genoeg presteert, en bovendien bij ongestoord langere afstanden rijden zelfs met 4,7 liter per 100 km (1 op 21,3) genoegen neemt.


Alle A6's zijn voorzien van een soepele automatische versnellingsbak (met zeven of acht versnellingen, afhankelijk van het vermogen) en mild-hybride technologie om brandstof te besparen. Het is nog steeds niet de meest zuinige grote sedan, maar komt wel in de buurt van de beste in zijn klasse.


Deze transmissie helpt nadrukkelijk om de rust tijdens lange ritten te bewaren, al kan hij op slecht gekozen momenten (zoals bij het oprijden van een rotonde) soms aarzelen op een manier zoals de beste automatische transmissies dat gewoon niet doen.


Het benzine-assortiment begint ook met een viercilinder turbo, de 45 TFSI die 245 pk levert, en daarnaast zijn er een paar 3,0-liter V6-motoren (een benzine en een diesel) die soepel, verfijnd en krachtig zijn. In 2019 voegde Audi een paar plug-in hybrid modellen toe, de 50 en 55 TFSI e, die dezelfde 2,0-liter benzinemotor in combinatie met een 141 pk sterke elektromotor gebruiken als de hybride SUV, de Q5. Ze hebben een elektrische actieradius van ongeveer 50 km en een vermogen van meer dan 300 pk.


Er is ook een onfatsoenlijk snelle high-performance diesel - de S6. Tenzij je echter records wilt neerzetten op de A2, weten we niet zeker of je het monsterlijke vermogen en koppel ervan zult kunnen gebruiken bij normaal rijden. De standaarduitvoering is een kalme, stabiele metgezel op lange reizen, maar niet zo vriendelijk als de zachtste sedans.


De ruimte binnenin is gewoon indrukwekkend, met meer passagiersruimte (zelfs met drie achterin) dan je in een van zijn Duitse of Britse concurrenten zult vinden, en een mooi gevormde kofferruimte die plaats biedt aan een behoorlijke hoeveelheid spullen.


Uiteraard is de A6 Avant nog praktischer, maar voor een vierdeurs is de A6 verrassend ruim van binnen.


Sommige auto's hebben een tijdje nodig om hun niche te vinden. Als je vroeger op zoek was naar een grote, luxe sedan om mee te pronken op de parkeerplaats van het bedrijf, dan was de BMW 5 Serie de sportieve en een Mercedes E-klasse de pluche keuze om naar huis te rijden na een dag in de directiekamer, dus waar blijft onze vriend de A6?


Het is een geweldige allrounder, met een prachtig interieur en voor comfortabel rijden met een sportief randje. Als je de hoogste uitrustingsniveaus tenminste vermijdt krijg je ontzettend veel waar voor je geld, hoewel je qua persoonlijkheid en stijl (van de auto dan) wel meer zou willen.


Als je op zoek bent naar de oudere versie, kun je ook onze recensie van de Audi A6 (2011-2018) lezen.

Past de Audi A6 bij jou?

De Audi A6 is een grote, comfortabele executive sedan die bedoeld is voor bestuurders van auto's die geld te besteden hebben, die de nieuwste technologie aan boord willen, en een luxe interieur om te ontspannen tijdens hun woon-werkverkeer.


De A6 voelt eigenlijk meer als een volwaardige luxe auto dan ooit, omdat veel van de indrukwekkende gadgets van het vlaggenschip Audi A8 inmiddels ook in dit meer betaalbare model te vinden zijn. Je krijgt meer passagiersruimte en fraaiere en meer verzorgde infotainmentschermen dan in de Audi A4 sedan, en met een lengte van bijna vijf meter voelt hij aan als een grotere, zwaardere auto.


Er is geen enkel gebied waar de A6 met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, en om te rijden voelt hij zich meer thuis op de buitenste rijstrook van de snelweg dan waar dan ook. Als je meer praktische bruikbaarheid zoekt is de A6 Avant een betere keuze, terwijl je om dezelfde reden de Audi A7 Sportback zou kunnen kiezen, maar dan in een wat strakkere uitvoering.

Welk model/motor voor de Audi A6 kan ik het beste kiezen?

Een grote Duitse sedan zoals de A6 is een behoorlijk conservatieve keuze, en we denken dat je het beste zou kunnen gaan voor de ingetogen charme van de Audi als het gaat om het specificeren van je eigen auto. Dat betekent een zuinige motor, tweewielaandrijving en een uitrustingsniveau dat niks te wensen over laat als je tenminste het geld hebt dat nodig is voor de opties.


Voor de meeste kopers zal de 40 TDI Sport daarom de favoriete keuze zijn. Je zult nog steeds het technologiepakket moeten aanpassen voor de baanbrekende belofte van dat futuristische interieur, maar alle essentiële zaken zijn gedekt. De motor is snel genoeg, erg verfijnd, en deze uitvoering heeft Comfort-vering en is daardoor een uitstekende auto om lang op kruissnelheid mee te rijden.


Als je de mogelijkheid hebt om hem regelmatig op te laden kan de 50 TFSI e plug-in hybrid (PHEV) veel brandstof besparen en een enorm belastingvoordeel opleveren als je er zakelijk in rijdt. Hij is ook erg snel en wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving, maar met een startprijs die veel hoger ligt dan de niet-elektrische uitvoering, is hij niet voor iedereen.

Welke andere auto's lijken op de Audi A6?

De Audi A6 bindt al ongeveer de afgelopen 25 jaar de strijd aan met zijn twee felste Duitse concurrenten, de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse, en de heftigheid van die strijd heeft ertoe geleid dat ze alle drie uitblinken.


Als we er een label op zouden moeten plakken is de BMW de beste allrounder, met de laagste gebruikskosten en een scherp weggedrag, de Mercedes een comfortabele cruiser  die mogelijk nog soepeler is dan de A6. Beiden worden geleverd met iets meer standaarduitrusting dan de Audi, en hebben ook een lagere vanafprijs.


Dit trio domineert de klasse in Nederland volledig, maar als je je zinnen hebt gezet op iets stijlvols en veiligs dat ongeveer hetzelfde werk doet, is de Volvo S90 een moeilijk te negeren kandidaat. Hij heeft een prachtig interieur en superieure botsveiligheidsstatistieken.


Een andere keuze is de Lexus ES, met een conventionele hybride aandrijflijn en prachtig vormgegeven interieur, die bovendien betaalbaarder is dan alle Duitsers. Zijn lage CO2-uitstoot van 119 g/km betekent dat hij belastingtechnisch vriendelijker is dan de schoonste A6-diesel.

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven