FavorietenOnze belofte

Volkswagen Amarok review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2011
Categorie
Pick-up
Brandstof
Diesel
Bekijk 0 Volkswagen Amarok occasions

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Luxueuze, maar robuuste pick-up

Voordelen

  • Krachtige 3,0 liter V6-motor
  • Uitstekend offroad
  • Comfortabele cabine die aan een auto doet denken

Nadelen

  • De Nissan Navara en Mercedes-Benz X-Klasse zijn geraffineerder
  • Oudere 2,0 TDI-versies kunnen een gespannen gevoel geven bij zware belasting 
  • Hoge brandstofkosten 
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"Volkswagen is misschien niet de eerste naam die in je opkomt als je aan pick-ups denkt. Met zo'n sterk aanbod van bedrijfsvoertuigen, waaronder de Transporter en Caddy, zal het je echter niet verbazen dat het Duitse merk zijn eerste pick-up, de Amarok, op de markt heeft gebracht."

De Amarok werd in 2011 gelanceerd. Deze werd oorspronkelijk aangedreven door een 2,0 liter dieselmotor, de bekende common rail TDI van Volkswagen die in een groot aantal bestelwagenmodellen wordt gebruikt, wat ongebruikelijk was voor een pick-up.


In 2018 voegde Volkswagen een krachtige 3,0 liter V6 toe. Met deze krachtige injectie kon hij zichzelf naar de hoogste rangen in de pick-upmarkt stuwen. Deze V6 geeft de Amarok de broodnodige kracht die nodig is om zware offroad omstandigheden het hoofd te bieden. De auto kan ook tot 3,1 ton trekken, terwijl zijn grote en praktische laadbak meer dan een ton kan dragen. 


De automatische versnellingsbak is geen Volkswagen DSG-eenheid wat je misschien zou verwachten. Deze zou echter niet opgewassen zijn tegen de eisen die gesteld worden aan de Amarok als je offroad wilt rijden. In plaats daarvan is hij uitgerust met een achttraps ZF-automaat, zoals die ook gebruikt wordt in bijvoorbeeld de Jaguar XF en Range Rover. Acht snelheden lijkt misschien overdreven, maar dit is een ontwerp om efficiënt en snel te reageren. 


Hij werkt ook goed. De Amarok is soepel en schakelt naadloos in het dagelijks verkeer zodat hij ontspannen en gemakkelijk te besturen is. De eerste versnelling is ingesteld om offroad te rijden en te slepen. De achtste versnelling is een overdrive-versnelling voor op de snelweg. De motor hoeft maar zelden hard te werken omdat er zoveel overbrengingsverhoudingen zijn. In plaats daarvan kan hij het koppel maximaliseren, dat vanaf 1250 t/min zijn hoogtepunt bereikt. Als resultaat krijg je een zeer stille pick-up, maar als je hem veel gas geeft, is het anders. De Amarok heeft de neiging om te snel terug te schakelen, met veel lawaai en weinig prestaties tot gevolg, alleen maar om nadien weer hoger te schakelen.


De Amarok maakt aan de binnenkant ook veel indruk. Zijn interieur is te vergelijken met dat van de auto's in het Volkswagen-aanbod. De auto is goed afgewerkt en chic voor een pick-up, en toch voelt hij robuust en onverwoestbaar aan. De dubbele cabine biedt veel ruimte achterin met meer dan genoeg beenruimte voor drie ingesnoerde volwassenen die achterin zitten.


Het grote voordeel van de Amarok ten opzichte van zijn concurrenten is dat je dwars in de laadbak een europallet van meer dan 1,5 meter lang en een oppervlakte van 2,5 vierkante meter kunt plaatsen. Dankzij de brede achterklep is hij gemakkelijk toegankelijk voor een vorkheftruck. De laadruimte is standaard bekleed met kunststof. Je hebt de keuze uit tal van opties zoals tonneau-covers en een afsluitbare gereedschapskist.


Je kan met de Amarok offroad rijden door gebruik te maken van een centraal mechanisch differentieel dat je kan inschakelen. Dit grijpt automatisch in op alle wielen en verhoogt zo de tractie door meer kracht te zetten op de wielen met de beste grip. Er is ook een offroadknop met automatische afdaling waardoor je zelfs de steilste hellingen tegen een vaste snelheid kan afdalen zonder dat jij je voeten op de pedalen hoeft te zetten.

De Volkswagen Amarok is een robuuste 4x4 die de kloof tussen personenauto's en bedrijfswagens overbrugt. Hierdoor is hij perfect voor vaklui of actieve outdoortypes die een stevig maar verfijnd voertuig nodig hebben dat grote ladingen kan trekken of vervoeren. 


De Amarok is niet zo verfijnd als een typische familie-SUV, maar hij komt in de buurt. De cabine is goed gemaakt, comfortabel en ruim. We moeten toegeven dat de rijkwaliteit enigszins hard aanvoelt op ruwe wegen, maar wat de Amarok tekortkomt qua verfijning wordt ruimschoots goedgemaakt door zijn allround bruikbaarheid. 


Met zijn grote laadbak en de dubbele cabine is de Amarok een aantrekkelijke keuze voor bouwvakkers die op zoek zijn naar een voertuig dat alle werk aankan maar dat in het weekend ook als gezinsauto kan dienen.

De 3,0 liter V6-diesels vormen de beste balans tussen prestaties en gebruikskosten. Deze motor is verkrijgbaar met 204 pk of 258 pk. Ze bieden allebei een goede rijdynamiek, vooral op de snelweg, waar het motorgeluid beperkt blijft tot een laag gebrom bij 110 km/u.


De 204 pk sterke versie van de 3,0 liter V6 zal voor de meeste bestuurders voldoende zijn, met een sprint van 0 naar 100 km/u in een respectabele 9,1 seconden. De achttrapsautomaat is sedert 2019 standaard voorzien in het V6-gamma en past goed bij de pittige acceleratie van de 3,0 liter bij lage toerentallen.


De krachtige 258 pk V6 laat de prestaties van de Amarok merkbaar toenemen want hij gaat in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Hierdoor kan hij moeiteloos accelereren en is hij uitermate geschikt om te slepen of offroad te rijden dankzij de hogere niveaus bij lage versnelling voor alle versnellingen. 


De Highline-uitvoering is de beste qua standaarduitrusting, inclusief lederen stoelen en touchscreen navigatie. Ben je een vakman? In dat geval ben je wellicht beter af met de Trendline-uitvoering. Deze heeft stoelen met slijtvaste stoffen en kleinere 17 inch wielen die minder gevoelig zijn voor beschadigingen. 

De Amarok bevindt zich in het topsegment van de pick-upmarkt. Dit betekent dat de Amarok het moet opnemen tegen de Nissan Navara N Guard, Mercedes-Benz X-Klasse, Ford Ranger Wildtrak en Toyota Hilux Invincible. De Amarok is niet zo verfijnd als de Navara of de X-Klasse, maar hij is ruimschoots opgewassen tegen de Ranger en de Hilux.


De Amarok is niet zo comfortabel om mee te rijden als de Navara of X-Klasse, maar hij komt wel heel dicht in de buurt. Met zijn krachtige V6-aandrijflijn geven we de Volkswagen een hogere score voor de allroundprestaties dan Ford en Toyota. 

Klaar om in jouw topkwaliteit Volkswagen Amarok te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 0 Volkswagen Amarok occasions

Populaire modellen

Terug naar boven