Audi TT Review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2014
Categorie
Coupé
Brandstof
Benzine, diesel

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Erg aantrekkelijke en geslaagde coupé

Voordelen

  • Hoogwaardig interieur
  • Gemakkelijk en leuk om te rijden
  • Erg praktisch voor een coupé

Nadelen

  • Navigatie is een dure optie
  • Krappe achterbank
  • Harde wegligging op grotere wielen
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"Als totaalpakket is de Audi TT een van de beste coupés in de markt. Zijn sportieve uitstraling en stijlvolle interieur gaan hand in hand met een uitermate gepolijste rijervaring, maar we zouden willen dat de standaarduitrusting uitgebreider was."

In de inmiddels derde generatie is de Audi TT een beetje gevulder geworden. De huidige auto heeft de agressieve, hoekige styling van de andere Audi-modellenreeks, maar is ook lichter en aerodynamischer.


De TT heeft een fantastisch op de bestuurder gericht interieur dat voorbeeldig is in zijn klasse, met een overzichtelijk dashboard en een 12,3-inch digitaal instrumentendisplay dat de media- en rij-instellingen zorgvuldig in je blikveld weergeeft. De pluche materialen en indrukwekkende constructieve kwaliteit zijn kenmerkend voor Audi, maar het interieur is ook ruim en netjes ingedeeld.


Onderhuids deelt de TT veel van zijn componenten met de alledaagse hatchbacks zoals de Volkswagen Golf, maar dat gedeelde DNA maakt de TT ook tot een erg praktische keuze, met twee kleine achterbankjes en een royale bagageruimte. Naar alle waarschijnlijkheid zul je niet vaak met vier in de auto zitten, maar doordat je de achterbank kunt neerklappen om bagageruimte vrij te maken past er ineens veel meer in deze compacte sportwagen dan in een meer conventionele tweezitter.


Er was nooit enige twijfel over de wenselijkheid ervan, maar de nieuwste TT heeft zich ook ontwikkeld tot een geweldige auto om in te rijden. Hij heeft een leuke maar veilige wegligging, met nauwkeurige besturing en veel grip en voelt wendbaar en responsief aan op een bochtige weg. Deze hernieuwde focus op de bestuurder is echter niet ten koste gegaan van de bruikbaarheid. Alle motoren zijn indrukwekkend verfijnd bij lage snelheden, het zicht is goed en hoewel de vering stevig is, is hij comfortabel genoeg voor langere ritten.


Het grootste deel van het assortiment wordt aangedreven door een 2,0-liter TFSI-turbobenzinemotor met een vermogen tussen 197 en 306 pk. Het vlaggenschip, de TT RS-coupé, heeft een onvoorstelbaar snelle 2,5-liter TFSI-vijfcilinder, maar voor dat model hebben we een afzonderlijke review geschreven.


Het assortiment werd na een facelift in 2018 vereenvoudigd. Strengere emissienormen maakten een einde aan de 1,8 liter TFSI-benzinemotor en het populaire 2.0 TDI-dieselmodel. Dat betekent dat de instapauto nu hetzelfde motorvermogen heeft als de krachtige TTS, maar alleen voorwielaandrijving via een automatische transmissie met dubbele koppeling.


Als je kijkt naar de 45 TFSI in het midden van de reeks wordt het scala keuzes groter. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard. Een S tronic-automaat en quattro-vierwielaandrijving zijn beide als optie leverbaar en TT's met beide opties zijn erg snel. Het brandstofverbruik is over de hele linie uitstekend - je kunt 5,9 liter per 100 km (1 op 17) halen als je voorzichtig genoeg rijdt.


De Audi TT is een aantrekkelijke coupé die een aantrekkelijk uiterlijk en hoogwaardig interieur combineert met een plezierige rijervaring en een stabiel, rijgedrag met veel grip voor verfijnd cruisen, maar ook stevige prestaties. Een mooi object dat de eigenaar voor weinig compromissen stelt. De enige zwaktes zijn de tegenvallende uitrusting en de hoge prijs.

Past de Audi TT bij jou?

Als je het over de Audi TT hebt, gaat het over alle vinkjes zetten. Dit is een sportwagen die bewijst dat je het uiterlijk, de prestaties en de luxe van een coupé kunt hebben, zonder de nadelen van hoge gebruikskosten of een beperkte bruikbaarheid.


Hij is kleiner en lichter dan veel van zijn concurrenten, dus het is een genoegen om ermee door de stad te rijden. Maar hij is ook verfijnd en comfortabel genoeg van binnen voor dagelijks gebruik, ongeacht hoe ver je ook naar je werk moet rijden.


Met vier stoelen en een flexibele kofferbak kan hij (alleen als dat nodig is) doorgaan voor een gezinshatchback, maar toch blijft hij erg leuk om te rijden, met een stabiel rijgedrag, positieve bedieningselementen en een reeks snelle benzinemotoren. Combineer deze kwaliteiten met de relatief lage gebruikskosten en je hebt een briljant allround pakket. We vermoeden het bezit van een sportauto niet ongecompliceerder kan zijn dan met een TT, dus wat valt er te maren?


Jammer genoeg berooft de volwassen rijervaring die de auto biedt de TT van een deel van het drama en de opwinding waar kopers van sportwagens naar op zoek zijn, en zijn concurrenten met ruwere randjes voelen daardoor gedenkwaardiger aan om te rijden. Als je een coupé als je enige auto wilt, is de TT een overtuigende keuze, maar voor de meest fervente coureurs laat hij beslist te wensen over.


Wat is het beste model/de beste motor om te kiezen bij de Audi TT?

Audi heeft de rijervaring in de TT zodanig verfijnd dat elk model in de line-up hetzelfde aanvoelt. Het enige echte verschil tussen een 40 TFSI op instapniveau en de indrukwekkende TTS zijn de prestatiecijfers. Beide auto's delen de soepele wegligging, de scherpe respons en nauwkeurige besturing die de TT op een onbekende weg zo vertrouwenwekkend maken, maar de auto met vierwielaandrijving ligt net wat beter in de bochten.


Daarom denken we dat de auto op instapniveau - met zijn vermogen van 197 pk en voorwielaandrijving - een uitstekende keuze is. Hij is leuk om te rijden en voelt snel genoeg aan, maar is ook het goedkoopst in aanschaf, gebruik en verzekering, waardoor hij veel waar voor het geld geeft. Als je de strakkere styling en nauwsluitende stoelen in het S-Line-model wilt is dat een verstandige upgrade van de basis Sport-uitvoering. Hou er echter rekening mee dat je nog steeds moet bijbetalen voor satellietnavigatie, klimaatregeling en parkeersensoren voor.


De 45 TFSI is de enige TT met een handgeschakelde versnellingsbak. Je kunt het handmatig schakelen echter niet combineren met de quattro vierwielaandrijving van Audi. Het is het een of het ander, en de automatische versnellingsbak is effectief maar saai.


Met zijn fraaie adaptieve ophanging, sterk opgevoerde 306 pk-motor en royale standaarduitrustingsniveaus neemt een TTS de winnende formule van de standaardauto over en voegt een snufje pit toe. Het nadeel is dat daar wel een serieus prijskaartje aan hangt.

Welke andere auto's lijken op de Audi TT?

Als je op zoek bent naar een sportieve coupé is er geen gebrek aan opties, maar ze voelen niet allemaal even gepolijst aan als de TT. Kopers van luxere auto's die vergelijkbare functionaliteit en een ruimere binnenruimte willen (maar ook een zescilindermotor en de opwinding van achterwielaandrijving), zullen goed worden bediend door een BMW 2-serie coupé, die in de M240i-uitvoering een prima allrounder is.


De Ford Mustang is een heel ander verhaal. Het is enorm charismatische auto, vooral met een V8-motor, die een pittige wegligging heeft, maar eigenlijk tekortschiet met een goedkoop aanvoelende interieurmaterialen en desastreus hoge brandstofkosten.


Als je budget wat lager is, maar je toch een leuke rijervaring en een handgeschakelde versnellingsbak wilt, zijn de Toyota GT86 en de opvouwbare hardtop van Mazda, de MX-5 RF ook kanshebbers; maar geen van de twee is zo verfijnd of goed gebouwd als de Audi.


Er zijn verschillende high-performance hot hatches die de snelheid op het rechte stuk en vasthoudende vierwielaangedreven grip van een TTS evenaren, maar zijn meer een concurreert voor tweezitters met een middenmotor, zoals de Porsche Cayman.

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven