FavorietenWin een auto met heycar

Audi RS3 Review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2015
Categorie
Hot hatch
Brandstof
Benzine
Bekijk 5 Audi RS3 occasions

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Overdreven krachtige luxe hot hatch

Voordelen

  • Onvoorstelbare prestaties
  • Praktisch interieur
  • Rauwe uitlaatgeluiden

Nadelen

  • Dorstige vijfcilindermotor
  • Erg duur in aanschaf
  • Vage wegligging
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel over de Audi RS3

"Het idee achter een hot hatch is eigenlijk erg simpel. Neem een gewone gezinsauto, geef hem wat meer vermogen en een coolere styling dan de standaarduitvoering en verfijn het rijgedrag zodat hij een beetje leuker is om te rijden. De Audi RS3 voldoet helemaal aan dit basisconcept, maar gaat nog een stapje verder met een topsnelheid die een racewagen niet zou misstaan en een bijpassende prijs."

Dit vlaggenschip is gebaseerd op de oude Audi A3 Sportback en voelt aan als een reliek uit vervlogen tijden, waarin kopers meer geïnteresseerd waren in torenhoge vermogenscijfers dan in de laagste CO2-uitstoot. Met dat in het achterhoofd is er een nieuw model onderweg waarin dezelfde glorieuze motor ligt. 


Deze werd geïntroduceerd in 2015 en had 367 pk. Daarmee was het de snelst accelererende hot hatch die we ooit hadden gezien. Die titel heroverde de RS3 in 2017 na een midlife-facelift waarbij het vermogen verder werd opgevoerd, de motor wat gewicht kwijtraakte en de vage wegligging werd verbeterd. Daarnaast werd ook de standaarduitrusting uitgebreid en een nieuwe rankere carrosseriestijl geïntroduceerd: de RS3 sedan.


Zoals met alle vlaggenschipmodellen van Audi wordt de RS3 geleverd met maar een motoroptie, maar die geeft dan ook echt vuurwerk. Hij produceert maar liefst 400 pk en een koppel van 480 Nm, maar is beslist veel meer dan alleen prestaties.


Een ongebruikelijke vijfcilinder en een bovengemiddelde cilinderinhoud van 2,5 liter zorgen ervoor dat hij krachtiger aanvoelt (en beter klinkt) dan de meeste van zijn viercilinder hot hatch-concurrenten. En het moet gezegd: het fantastisch rauwe geluid dat hij maakt is verslavend.


Zoals te verwachten wordt hij standaard geleverd met quattro-vierwielaandrijving om al dat vermogen via een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling op de weg te krijgen.


Breng die technieken bij elkaar en je hebt een auto die schrikbarend snel is in elk terrein en onder alle weersomstandigheden. De onwrikbare grip in de bochten, de fatsoenlijke kalmte (op de optionele adaptieve ophanging) en het glorieuze geluid van de ovale sportuitlaten zorgen ervoor dat de RS3 net zo extreem aanvoelt als de andere RS-modellen van Audi.


Toch is het rijden in de RS3 ontspannen. Ondanks de bombastische motor en ongebreidelde vermogen voelt de RS3 nog steeds aan als een gezinshatchback. De besturing is licht, de versnellingsbak is soepel en zal de bestuurder niet intimideren.


Sommige kopers willen dat hun krachtige machine een uitdaging is die hen beloont voor vaardige input en hen bang maakt als ze een vergissing begaan. De RS3 is duidelijk niet de auto voor dergelijke rijders, en een BMW M2 Competition, of zelfs de goedkopere Honda Civic R bieden dezelfde waanzinnige acceleratiesnelheid, maar dan boeiender.

Toch is de Honda niet precies wat we subtiel zouden noemen. Een van de belangrijkste sterke punten van de RS3 ligt in zijn relatief ingetogen uiterlijk en stijlvolle binnenruimte. Er zijn niet veel auto's voor deze prijs waarmee je zo goed onder de radar kunt vliegen.

In de Sportback vijfdeursuitvoering is hij bijna net zo praktisch als een normale A3, en het interieur is net zo mooi gemaakt.


Dus de Audi RS3 is niet alleen sneller dan de meeste van zijn hot hatch-collega's, maar ook praktischer voor dagelijks gebruik. Ook de binnenruimte wordt nauwelijks overtroffen, met bijna alle standaarduitrusting die je nodig zou kunnen hebben. Als je echter een paar fijne opties toevoegt is dit een auto van € 72.000 en alle belangrijke gebruikskosten zullen navenant zijn.


Die hoge prijs lijkt eigenlijk onmogelijk te rechtvaardigen omdat hij maar een paar fracties van een seconde sneller is, terwijl de goedkopere S3 Sportback een vergelijkbare rijervaring biedt voor veel minder.


Past de Audi RS3 bij jou?

Als jij zo iemand bent die altijd meteen naar de onderkant van elke wijnkaart kijkt, elk optievinkje aankruist en graag voor een zevengangenmenu kiest in plaats van de theateraanbieding, dan is de RS3 zeker iets voor jou.


Prestaties die doen denken aan supercars in een verstandige gezinshatchback stoppen is een opvallends stijlbreuk, maar een tijdlang was de RS3 de snelste, duurste vijfdeurs die je kon kopen. Sindsdien heeft hij die positie moeten afstaan aan de Mercedes A 45 S, waardoor hij een deel van zijn bestaansreden heeft verloren.


Zijn briljante motor echter blijft een uitstekende reden om toch maar niet te gaan voor de toch al erg snelle S3, maar je kunt dezelfde 2,5-liter krachtpatser voor hetzelfde geld ook krijgen in de aanzienlijk sportievere TT RS-uitvoering. Voor de € 60.000 of zo die je nodig hebt om er een aan te schaffen is er een grote keus in snelle en erg gewilde auto's.


Toch zullen de meeste van deze concurrenten het afleggen tegen deze RS3 Sportback die zowel wegracer als gezinsauto kan zijn: het is echt een unieke auto. Overdreven, maar charmant.


Welk model/motor voor de Audi RS3 kan ik het beste kiezen?

Oorspronkelijk bood Audi de RS3 aan als Sportback, de benaming die het merk gebruikt voor een vijfdeurs hatchback, maar vanaf 2017 konden kopers ook kiezen voor een vierdeurs sedan. Beiden zijn voorzien van dezelfde forse 2,5-liter motor en een S tronic-versnellingsbak. 


Kiezen tussen de twee is misschien wel net zo subjectief als besluiten welke jij de mooiste vindt. De RS3-sedan heeft een lagere daklijn, een grotere spoorbreedte achter en een meer gestroomlijnd profiel, terwijl de Sportback er wat massiever uitziet.


De afweging zit 'm in de bruikbaarheid. De bagageruimte is ongeveer 20 liter kleiner dan die van de sedan en de toegang is beperkt vanwege het ontbreken van een hatchback-achterklep. De laadruimte is zelfs iets langer dan die van de Sportback, maar minder diep.


Wij zouden gaan voor de flexibiliteit van de hatchback en niet voor de sedan (en daarmee onszelf ook wat geld besparen). Maar als je meer een solorijder bent en bagageruimte geen grote prioriteit heeft, is de sedan een beetje zeldzamer en daardoor een tikkeltje exclusiever. 


Er zijn geen uitrustingsniveaus als zodanig, maar Audi biedt wel een Audi Sport Edition aan. Die is vergelijkbaar met de Black Edition-uitvoering van andere modellen in het assortiment, dus cosmetische styling plus een beetje extra uitrusting.  Een zonnedak, koolstofvezel binnenruimtebekleding en Super Sport-stoelen met gequilt nappaleer zijn de belangrijkste. Maar aangezien de standaardauto flink goedkoper is en qua uitrusting daar nauwelijks voor onderdoet, is hij de meerprijs eigenlijk niet waard.


Welke andere auto's lijken op de Audi RS3?

Audi en Mercedes zitten letterlijk vast in een competitie om de meest extreme hot hatch ooit te produceren. Die heeft geleid tot een duidelijke rivaal met een indrukwekkende naam: de Mercedes-AMG A45 S 4MATIC Plus: de high-performanceversie van de Mercedes A-klasse.


Die is zelfs sneller dan de RS3 en perst een ongelooflijke 421 pk uit een kleinere 2,0-liter motor. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan vier seconden en heeft net als de Audi een vierwielaangedreven systeem om al het vermogen op de weg te krijgen. Hij is ook duurder, maar een recente facelift betekent de top van de A-klasse er van binnen heel modern uitziet.


Kopers die minder in uiterlijk vertoon en meer in rijdynamiek geïnteresseerd zijn zullen de voorkeur geven aan de BMW M2. De zescilindermotor daarin heeft net zoveel karaktervol (en dorst) als die van de RS3, maar dankzij de achterwielaandrijving en de als optie leverbare handgeschakelde versnellingsbak is hij bij gassen op een B-weg aantrekkelijker dan zijn concurrenten uit Duitsland.


Als je een krachtige, praktische vierwielaangedreven hot hatch wilt is er natuurlijk ook de Volkswagen Golf R, die een vergelijkbare rijervaring biedt tegen een veel lagere prijs, hoewel hij niet kan tippen aan het uitgesproken agressieve imago van de RS3.


Klaar om te gaan voor een Audi RS3 van topkwaliteit?
  • Alle auto's worden geleverd met garantie
  • Alleen geselecteerde dealers
  • Kwaliteit volledig gecontroleerd
Bekijk 5 Audi RS3 occasions
Audi RS3
Limousine (A4) RS3 2.5 295 kW / 400 pk FSI Limousine 7 versn. S-tronic quattro
€ 117.025,-
Incl. BTW
2021
15 km
Amsterdam
Audi RS3
Sportback RS3 2.5 295 kW / 400 pk FSI Sportback 7 versn. S-tronic quattro
€ 113.735,-
Incl. BTW
2022
15 km
Almere
Audi RS3
Sportback 2.5 TFSI 400pk quattro + Panoramadak + Matrix LED
€ 99.990,-
Incl. BTW
2022
2.040 km
Deventer
Audi RS3
Sportback 2.5 TFSI 400pk quattro + B&O + Head-Up Display + 19'' LMV
€ 97.900,-
Incl. BTW
2022
8.000 km
Harderwijk
Audi RS3
Limousine 2.5 TFSI 400pk quattro | Panoramadak | Carbon pakket | Bang & Olufsen | Head Up | Demperregeling | Matrix | Sportuitlaat | RS Designpakket groen | Top 280 km/h
€ 99.950,-
Incl. BTW
2022
9.500 km
Den Haag

Populaire modellen

Terug naar boven