30.08.2022
Hey, goed dat je op dit blog terecht bent gekomen. Het gaat hier namelijk over hybride, plug-in hybride en elektrisch rijden. Weet je al wat het verschil is tussen de drie? En waarom de ontwikkelingen in hybride en elektrisch rijden zo belangrijk zijn? Hybride en elektrische occasions zijn minder vervuilend dan ‘normale’ auto’s en ze zijn een stuk stiller op weg. In dit blog gaan we dieper in op de voor- en nadelen van hybride, plug-in hybride en elektrisch rijden.
Waar we normaliter in benzine of dieselauto’s reden, zien we steeds meer hybride auto’s rondrijden. Dit komt door het lagere brandstofverbruik. Als je in een hybride occasion rijdt, dan heeft je ocassion namelijk een verbrandingsmotor en een elektromotor. Je auto combineert dus twee motoren. De elektrische motor wordt tijdens het rijden opgeladen via de verbrandingsmotor. Dat gebeurt door restenergie dat vrijkomt tijdens het rijden en remmen. Korte ritten kan een hybride op stroom rijden, vervolgens schakelt hij automatisch over op een zuinige benzinemotor. En of je nu veel op de weg zit of juist weinig kilometers maakt: uiteindelijk verbruik je minder, is het beter voor het milieu en je portemonnee. Daarbij heb je voor hybride rijden geen stopcontact of laadpaal nodig
De afgelopen jaren zien we het aanbod van dit type auto’s sterk toenemen. Je kunt er zomaar 1 op 20 mee rijden. Niet verkeerd toch?
De hybride auto’s waar je wel een stekker bij nodig hebt, noemen we plug-in hybride, oftwel (PHEV). In dit geval combineer je een benzine of dieselmotor met elektrische aandrijving. Het voordeel hiervan is dat je tijdens korte ritten volledig elektrisch kunt rijden. Bij de langere ritten maak je gebruik van de brandstofmotor. Het zit dus tussen een hybride auto en elektrisch rijden in. Vanzelfsprekend bespaar je door het elektrische rijden weer veel brandstofverbruik.
Als je elektrisch rijdt, dan rijd je op stroom die via de accu in de auto komt. De accu laad je op met een stekker. Is je auto 100% elektrisch dan heb je alleen een elektromotor om de auto aan te drijven. Voor dit type auto’s heb je dus een laadpaal nodig.
Als je kiest voor een elektrische auto, dan ben je niet de enige. In Nederland rijden er op dit moment meer dan 150.000. Al die auto’s kunnen niet zonder laadpalen, In Nederland staan er ongeveer 42.000, dus dan is het fijn om er in ieder geval thuis ook een te hebben. Houd er rekening mee dat dit extra kosten met zich meebrengt. De prijzen liggen tussen de 500 en 1.200 euro voor een laadpaal en het installeren tussen de 300 en 2.000 euro. En uiteraard gaat je energierekening omhoog, al weegt dat niet op tegen de benzine- of dieselprijzen.
het is aan jou Als het goed is, dan is nu duidelijk wat het verschil is tussen hybride, plug-in hybride en elektrisch rijden. De voor en nadelen zijn voor je opgesomd en het is aan jou om de balans op te maken. Uiteraard hangt het ook af van je budget, je rijstijl, het aantal kilometers per jaar en overige wensen. Mocht je er nog niet uitkomen, dan helpen je graag op weg.