Contacteer ons op+31852088467

Hey, er is 1 Ford Puma occasion voor jou!

travel-card-imagetravel-card-image
€250

Gratis tankpas van travelcard

Bij aankoop van een occasion kan je tanken bij meer dan 25.000 benzinestations

Ford Puma
1.0 EcoBoost Hybrid Titanium X First Edition | AppleCarPlay/AndroidAuto | Achteruitrijcamera | Bang&Olufsen Premium Sound
€ 23.749,-
Incl. BTW
2020
40.439 km
Hybride
Handgeschakeld
Apeldoorn
1

Over de Ford Puma:

denk je erover om een Ford Puma te kopen?


De Ford Puma bewijst zichzelf als een echte hit voor het grote Engelse automerk. In dit jaar is het tot nu toe de tweede meest verkochte auto, en de Ford Fiesta, die traditioneel de meest populaire Ford was, is niet in beeld. 


Dat betekent dat er een grote kans is dat jij erover denkt om een Ford Puma te kopen. En als jij de modieuze kleine SUV van Ford wilt kopen of leasen, dan ben je hier aan het goede adres. Hier zullen we de gehele modellenreeks bespreken en aangeven wat iedere versie je biedt, samen met een analyse van de motorbezetting. 


De variatie in verkrijgbare Ford Puma's groeit continu. Dus is er ook een steeds groter aantal gebruikte modellen te koop. Nu je hier toch bent, waarom ga je niet een kijkje nemen bij de selectie Puma's die heycar op voorraad heeft?  


Het verhaal van de Ford Puma 


De naam van de Ford Puma was eigenlijk een klapper uit het verleden. Oorspronkelijk werd de naam gebruikt voor de leuke op de Fiesta gebaseerde coupé die werd gelanceerd in 1997. Misschien herinner je je de supercoole tv-spotjes die reclame maakten voor deze auto, compleet met Steve McQueen achter het stuur. 


Dat was echt een populaire auto, en terecht. Hij zag er fantastisch uit, reed nog beter, en was relatief betaalbaar om te kopen of te leasen. Het is jammer dat de roest het aantal tegenwoordig heeft teruggebracht. Toch blijft die Puma geliefd bij fans van Ford. 


Daarom was het aanvankelijk ook controversieel om de nieuwe crossover SUV die naam te geven. ‘Dat is geen Puma’, hielden enthousiastelingen vol, toen de auto in 2019 zijn debuut maakte. Nee, klopt, het is geen tweedeurs coupé, maar hij is wel gebaseerd op de Fiesta. En hij is ook nu gericht op mensen die een modieus alternatief willen zonder de bank te hoeven plunderen. Coupés waren het helemaal in de jaren 90; nu willen meer mensen een SUV, dus dat is wat de Puma doet. 


Inmiddels is hij al weer een heel aantal jaar te koop, dus is er een flink aantal tweedehands Puma's op de markt om uit te kiezen. Die zijn de moeite waard te bekijken, omdat je het verschil met de nieuwe versies niet ziet, en ze toch een aardige besparing ten opzichte van de nieuwprijs vertegenwoordigen. 


Ford heeft zelfs de fans teruggewonnen met de lancering van de geniale Puma ST met 200 pk. Deze auto heeft dezelfde temperamentvolle wegligging als de Puma coupé, maar dan met een vermogen waar het origineel alleen maar van kon dromen. De auto is een vertrouwde aanwezigheid op Nederlandse wegen aan het worden, en het is net als de rest van de Puma modellen een knalgoede nieuwe auto om te kopen of te leasen. 


Is de Ford Puma een goede auto om te kopen? 


Het is niet eens nodig om te benoemen dat de Puma een mooie en modieuze auto is om te zien. De golvende belijning en het SUV-profiel zijn helemaal van deze tijd, en zelfs in de basisuitvoering is het een begeerlijke auto. Ford biedt verder een aantal trendy kleuren aan, waaronder een levendig lichtgroen voor het topmodel ST. 


Belangrijk is ook dat de auto op het gebied van praktische bruikbaarheid voldoet. Vergeleken bij een Fiesta is het interieur merkbaar ruimer en biedt meer flexibiliteit. Wie achterin zit heeft meer ruimte om zich te ontspannen, en de inzittenden voorin genieten van dat verhoogde uitzicht dat zo aantrekkelijk is in een SUV. 


De kofferbak is briljant. Echt waar, als je de achterklep opendoet, wordt het echt interessant. Niet zozeer vanwege de hoeveelheid ruimte, al is 456 liter een heel prettige verbetering ten opzichte van de Fiesta (en het is zelfs meer dan in het volgende model, de Ford Focus). Nee, het is de toevoeging van de geniale Ford Megabox die indruk maakt. 


Onder de kofferbakvloer zit een waterproof compartiment van 80 liter verborgen, waardoor eigenaren ultralange ladingen makkelijk kunnen vervoeren. Of je kunt het gebruiken om natte of modderige spullen mee te nemen zonder dat de rest van de kofferbak er vies van wordt. Er zit zelfs een aftapplug in de bodem, dus je kunt de box na gebruik schoonspoelen. Dit is zo handig, dat je je afvraagt waarom niemand daar eerder aan heeft gedacht?


De reeks motoren die de Puma biedt als je koopt of leaset is volledig benzine. De standaardkeus is Fords briljante 1,0 liter Ecoboost motor, met twee frisse vermogens: ofwel 125 pk ofwel 155 pk. Zelfs de basismotor doet de 0-100 km/u in minder dan 10 seconden, en levert toch een officieel gemiddeld rendement onder de 4,7 l/100 km. 


Of je kunt echt alle bloemetjes buiten zetten, en een Ford Puma ST kopen of leasen. De motor daarvan met 200 pk is een echte sensatie. En de rest van de auto is daarop aangepast, dus hij heeft sportophanging, stoelen die je heupen omarmen, en een volledige bodykit, waardoor geen van je buren er nog aan twijfelt of je wel of niet het topmodel van de Puma hebt gekocht. Wij zijn er helemaal fan van, ook van de rest van de Puma-bezetting overigens. 


Oordeel over de Ford Puma 


Er is weinig op de Ford Puma aan te merken, en het is terecht de best verkochte Ford geworden in Engeland. Hij ziet er goed uit, heeft een extreem praktisch en gezinsvriendelijk interieur, en hij rijdt hartstikke mooi. 


Bovendien kost hij helemaal niet zo veel meer om te kopen en te leasen dan de Fiesta waar hij van is afgeleid. De gebruikskosten blijven laag, Ford bouwt over het algemeen zeer betrouwbare auto's, en de snelgroeiende faam van de aantrekkelijke Puma maken dat ook de restwaardes prima zijn. 


De Puma moet het opnemen tegen een sterke competitie, waaronder de Nissan JukeRenault CapturVolkswagen T-Cross en Opel Mokka. Maar hij blijft makkelijk overeind, vanwege zijn brede talenten en algehele uitstraling. Het is niet moeilijk te zien waarom de verkoop van de nieuwe Ford Puma zo goed loopt. 


Modellen, uitvoeringen en specificaties van de Ford Puma


De Ford Puma is verkrijgbaar in vijf verschillende uitvoeringsniveaus, die allemaal behalve één worden gesierd door een sportieve twist in ST-stijl. Aan de top van de reeks staat de gepeperde Puma ST. 


De Puma is nog niet zo lang op de markt. Hij werd gelanceerd in 2020, dus een opfrissing van het model halverwege de generatie is nog ver weg. 

  • De Ford Puma Titanium is de meest betaalbare Puma-variant die er te koop is. Dit startpunt in de reeks heeft echter nog altijd een goede standaarduitrusting, dus ziet hij er allesbehalve basaal uit. Ford geeft ook geen beperkingen qua keus voor de motor: je kunt altijd nog een 155 pk motor naast de betaalbaardere versie met 125 pk krijgen, en zelfs kiezen voor een optionele automatische versnellingsbak. 
  • De Ford Puma ST-Line is een makeover in een lichte ST-stijl, met sportievere lichtmetalen wielen, een ST-Line bodystylingkit en sportophanging. Ook het interieur heeft een digitale upgrade. Maar haal de ST-Line niet door elkaar met de krachtige ST. Bij twijfel, controleer de inhoud van de motor. Als het een 1,0 liter is, is het een ST-Line. Als het een 1,5 liter is, is het een ST. 
  • De Ford Puma ST-Line X is een meer premium Puma, semi-sportief, met grotere matzwarte lichtmetalen wielen, privacyglas achterin, en een mooie stoelbekleding met rode stiksels. 
  • De Ford Puma ST-Line Vignale combineert de sportiviteit van de ST met de luxe van het Vignale pakket van Ford. Dit model heeft een eigen set lichtmetalen wielen, kenmerkende led-koplampen en een Vignale-grille. Ook is de stylingkit van de carrosserie van het subtiele Vignale-type. De premium interieurbekleding is volledig Sensico. 
  • De Ford Puma ST is het vlaggenschipmodel met hoge prestaties in de reeks van vijf modellen. Deze versie heeft de meest krachtige motor, de grootste wielen, de meest opvallende bodykit, de meest stugge vering, en de meest sportieve om de heupen sluitende stoelen. 


Opties voor motorinhoud en transmissie van de Ford Puma


De motorbezetting van de Ford Puma is uitsluitend benzine, en iedere reguliere motor heeft de mild-hybride technologie van een mHEV. Het topmodel ST heeft dat niet, maar heeft wel de mogelijkheid om op constante snelheid één cilinder af te sluiten, wat ook voor besparing van brandstof zorgt. 


Ford biedt nog geen volledig hybride of plug-in hybride versie van de Puma aan. Ook bestaat er geen puur elektrische versie van, al hebben we begrepen dat er één in ontwikkeling is. Verder kun je de Puma niet met aandrijving op alle wielen krijgen. 


Dit zijn de opties voor motoren die je op de Ford Puma kunt bestellen. 

  • Ford Puma 1,0 Ecoboost 125 mHEV benzine: De basismotor voor de Ford Puma is een 1,0 liter driecilinder benzine met turbolader, die 125 pk produceert. De CO2-uitstoot is laag, namelijk 122 g/km, de sprint van 0-100 km/u duurt 9,8 seconden, en naast de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak is er een optionele zeventraps DCT automatische versnellingsbak. 
  • Ford Puma 1,0 Ecoboost 155 mHEV benzine: De krachtiger 1,0 liter Puma-motor herbergt een behoorlijk pittig vermogen van 155 pk. Dat is goed voor een absoluut decente sprint van 0-100 km/u in 8,9 seconden, en toch haalt hij een gemiddeld rendement vanaf 4,58 l/100 km, maar 0,1 l meer dan de versie met 125 pk. 
  • Ford Puma 1,5 Ecoboost 200 benzine: Deze sensationele 1,5 liter driecilinder motor zit ook in de Fiesta ST, en is een heel charismatische motor. Van nul naar 100 km/u duurt slechts 6,7 seconden, en zijn output van 200 pk wordt gedragen door 50 procent meer trekkracht dan de basismotor van 1,0 liter. Indrukwekkend is dat de motor in officiële rendementstesten toch nog de 5,5 l/100 km haalt. 

Als jij een Puma met een dieselmotor wil moet je op de markt voor tweedehands auto's kijken, want Ford verkoopt geen nieuwe Puma's op diesel meer. Toen hij te koop was, was het alternatief op diesel een 1,5 liter Ecoblue motor die 120 pk levert. Omdat er weinig van verkocht werden, is hij extreem zeldzaam op de tweedehands markt, en daarom heeft Ford hem al snel laten vallen. 


Standaardkenmerken en opties van de Ford Puma


De standaarduitrusting in de Ford Puma Titanium omvat:

  • 17 inch lichtmetalen velgen met 10 spaken
  • Led-dagrijverlichting
  • Mistlampen voor
  • Led-achterlichten
  • Verwarmde elektrisch invouwbare buitenspiegels met verlichting voor bij het uitstappen
  • Achterspoiler in de kleur van de carrosserie
  • Quickclear verwarmde voorruit
  • 8,0 inch touchscreen met Ford Sync 3 satellietnavigatie
  • Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit
  • Startknop
  • Climate control airconditioning
  • Automatische koplampen en ruitenwissers
  • Parkeersensoren achter
  • Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer

De standaarduitrusting in de Ford Puma ST-Line omvat:

  • 17 inch lichtmetalen velgen met 5 dubbele spaken
  • ST-Line bodystylingkit met unieke grille en grote achterspoiler in de kleur van de carrosserie
  • Sportophanging
  • 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel
  • Handmatige airconditioning
  • ST-Line stoffen bekleding met rode stiksels

De standaarduitrusting in de Ford Puma ST-Line X omvat:

  • 18 inch lichtmetalen velgen met 5 spaken
  • Privacyglas achterin
  • B&O premium geluidssysteem
  • Station voor draadloos opladen
  • Climate control airconditioning
  • ST-Line X gedeeltelijk premium Sensico bekleding met rode stiksels

De standaarduitrusting in de Ford Puma ST-Line Vignale omvat:

  • 18 inch Vignale lichtmetalen velgen
  • Vaste kenmerkende led-koplampen en mistlampen voor
  • Elektrisch invouwbare spiegels met projectie van Puma-logo
  • Vignale bodystylingkit en Vignale grille
  • Keyless entry en startknop
  • ST-Line Vignale premium Sensico bekleding met Metal Grey stiksels
  • Verwarmde voorstoelen en stuurwiel
  • Handmatige vierwegs aanpassing van bestuurders- en passagiersstoel
  • Voorstoelen met massagefunctie in de lendensteun
  • Parkeersensoren voor en achter

De standaarduitrusting in de Ford Puma ST omvat:

  • 19 inch lichtmetalen velgen met 5 spaken met Magnetite machinebewerkte afwerking
  • ST-bodystylingkit met contrasterend zwart dak en splitter met Ford Performance in reliëf
  • Rode remklauwen
  • Dubbele chromen uitlaat
  • ST-ophanging
  • Ford Performance Recaro stoelen
  • Gedeeltelijk Sensico bekleding met Metal Grey stiksels
  • Handmatige zeswegs aanpassing van bestuurders- en passagiersstoel
  • ST-stuurwiel met afgeplatte onderkant
  • Lichtmetalen sportpedalen
  • ST-beschermplaten
  • ST-vloermatten voor- en achterin
  • Versterker van het motorgeluid
  • Optioneel ST Performance Pack met mechanisch sperdifferentiaal (limited slip), launch control, lampje voor prestatieschakelen, en schakelindicator


Afmetingen van de Ford Puma: exterieur, interieur, kofferbak, inhoud brandstoftank


De afmetingen van het exterieur van de Ford Puma zijn: 

  • Lengte: 4207 mm
  • Breedte: 1805 mm
  • Hoogte: 1537 mm
  • Bodemvrijheid: 164 mm

De ruimte in de kofferbak van de Ford Puma is:

  • 456 liter
  • 1216 liter met de achterstoelen neergeklapt

De inhoud van de brandstoftank van de Ford Puma is 42 liter (ST: 45 liter).



Lees onze complete review van de Ford Puma.


Auto's die op de Ford Puma lijken


Wil jij graag een kleine modieuze SUV die toch behoorlijk praktisch is, maar de Ford Puma is het toch niet helemaal, kijk dan eens naar de andere mogelijkheden op dit gebied: de Nissan JukeRenault Captur, Seat Arona, Volkswagen T-Cross en Peugeot 2008.