Contacteer ons op+31852088467

Hey, er zijn 4 Ford Focus occasions voor jou!

travel-card-imagetravel-card-image
€250

Gratis tankpas van travelcard

Voor elke portemonnee de juiste verzekering.

Ford Focus

Wagon 1.0 EcoBoost Titanium | Dealer Onderhouden | Parkersensoren Rondom | Afneembare Trekhaak
€ 17.845,-
Incl. BTW
2017
80.674 km
Benzine
Automaat
Apeldoorn

Ford Focus

125pk Titanium (T.haak/2de eig./NAV./PDC/17"LMV/Climate/Keyless)
€ 14.490,-
Incl. BTW
2016
105.109 km
Benzine
Handgeschakeld
Doorn

Ford Focus

Wagon 1.5 TDCI 120pk Lease Edition + Navigatie + Parkeersensor Achter
€ 13.900,-
Incl. BTW
2018
99.412 km
Diesel
Handgeschakeld
Hardenberg
BTW verrekenbaar

Ford Focus

Wagon 1.0 EcoBoost Titanium Business Lage km-stand!
€ 20.899,-
Incl. BTW
2019
23.000 km
Benzine
Handgeschakeld
Apeldoorn
1

De Ford Focus is lang een van de meest uitgebalanceerde auto's geweest die er te krijgen is. De auto is al meer dan twintig jaar en gedurende meerdere generaties een bestseller, en een aantrekkelijk alternatief voor die andere zeer bekende gezinshatchback: de Volkswagen Golf.


Omdat deze auto concurreert in een van de meeste populaire segmenten van de markt voor nieuwe auto's, heeft de Focus een eindeloze hoeveelheid nieuwe en gebruikte rivalen van andere automerken. Je hebt de Opel Astra, Kia Ceed, SEAT Leon en Toyota Corolla, en vergeet de Hyundai i30, Honda Civic en Mazda 3 niet. 


De Focus moet het zelfs opnemen tegen de concurrenten van premium merken in de vorm van de Audi A3, BMW 1 Series en Mercedes-Benz A-Klasse. 


Ford heeft de modellen in de Focus reeks voor 2022 een facelift gegeven, om ze nog aantrekkelijker te maken voor kopers van een nieuwe auto. Er is meer technologie aan boord, en de verschijningsvorm is zelfverzekerder geworden. Denk je erover om een nieuwe Ford Focus te kopen, dan lees je hier wat je moet weten. 


Het verhaal van de Ford Focus 


Het was eigenlijk Ford die dit type praktische gezinsauto uitvond, met de Escort in 1968. Die auto verving de Anglia, was groter, reed beter en was bijna net zo betaalbaar. 


Ford keek niet meer achterom. De Escort was van het eerste begin een hit, zeker toen de reeks werd uitgebreid met vierdeurs modellen, en sportieve topmodellen die het merk op de kaart zetten. Een ruime stationwagen bracht de flexibiliteit van meer bagageruimte aan de bezetting, terwijl de Mk2 Escort van de jaren zeventig wat raffinement toevoegde. 


In 1980 was er een revolutie met de Mk3 Escort. Die maakte de overstap naar voorwielaandrijving, met een hoekige nieuwe hatchbackstijl voor de carrosserie, die hem nog verder van de oorspronkelijke sedan verwijderde. Met de begeerlijke prestatiemodellen XR3i en RS Turbo, en verder een stijlvolle cabriolet (en dan hebben we nog niet de stationwagen genoemd, of de luxueuze vierdeurs met de naam Orion), was de Escort een echte favoriet van de jaren tachtig. 


In de negentiger jaren verbleekte het stralende succes van de Escort echter. Het model Mk5 van 1990 was een flop, maar het was de kritische reactie op die auto, die uiteindelijk leidde tot de briljante originele Focus in 1998. Dat was een vijfsterren auto die weer helemaal meedeed in de race met de Volkswagen Golf en de Opel Astra. Tegenwoordig is het een moderne klassieker die steeds gewilder is. 


Er volgden meerdere generaties van de Ford Focus. Het huidige model van de vierde generatie werd geïntroduceerd in 2018, en kreeg in 2022 een facelift. Net als zijn voorgangers is dit in zijn segment nog altijd dé keus voor rasechte bestuurders. En bovendien pronkt hij nu met meer technologie dan ooit. 


Is de Ford Focus een goede auto om te kopen? 


De Focus is een vertrouwde en geliefde gezinshatchback. Als je op zoek bent naar een auto die je niet voor onaangename verrassingen doet staan, is het een geweldige keus. 


Dat gebruiksgemak zit hem bijvoorbeeld in hoe recht door zee de Focus rijdt, hoe eenvoudig je hem kunt laten onderhouden, en hoe pijnloos makkelijk je hem kunt inruilen voor een nieuwe, als je leaseperiode of PCP-tijd erop zit. Wie de auto in één keer koopt, kan er op rekenen zijn of haar Focus altijd weer voor een goede prijs te kunnen verkopen, mocht je daar aan toe zijn. 


Het is een auto waar je zorgeloos de eigenaar van kunt zijn, maar saai achter het stuur is hij zeker niet. Hebben we het over voldoening voor de bestuurder, dan staat hij zijn mannetje tegenover de deftigere (en duurdere) alternatieven zoals de BMW 1 Series en de Mercedes-Benz A-Klasse. De gevoeligheid van de stuurinrichting is gedetailleerd, de wegligging is behendig, en de beheersing is geraffineerd op alle types wegdek.  


De facelift van 2022 heeft de auto een frisser uiterlijk gegeven, je kan de herziene auto's meteen herkennen aan de Ford-badge die nu in het midden van de grille zit. En aan de nieuwe technologie in het interieur, waaronder het grootste touchscreen dat er ooit in een Focus is gezet. Brandstofbesparende mild-hybride motoren maken de dienst uit, maar ondertussen blijft Ford de alternatieven aanbieden van de Focus ST met hoge prestaties, en van de Focus Active met crossover-stijl. Ook is er een Focus stationwagen beschikbaar voor als de hatchback nog niet praktisch genoeg is. 


Iedere Focus is een ruime vijfzitter, met een perfecte stuurhouding op de voorstoel, en passagiersvriendelijke ruimte achterin. Het geraffineerde gevoel van de moderne Focus betekent dat lange reizen geen probleem zijn, en de stijlvolle belijning zal ook onderweg nog wel wat bekijks krijgen. 


Oordeel over de Ford Focus 


De Ford Focus is bijna gedurende zijn hele levenscyclus een bestseller geweest, en dat is niet voor niks. Het is terecht een populaire auto, zowel nieuw als gebruikt, en een verstandige optie voor mensen die een veilige keus willen maken, en een auto die alles kan. 


Wij slaan hem hoog aan, omdat het een auto is met weinig echte minpunten. Hij houdt stand ook naast premium alternatieven van Audi, BMW en Mercedes-Benz, en is een sterke concurrent van de populaire alternatieven zoals de Volkswagen Golf en Opel Astra. Als je gewoon een gezinshatchback wilt, die zich heeft bewezen, en die jou iedere dag tevreden stelt, dan kan je het heel veel slechter treffen dan bij het kopen of leasen van een Ford Focus. 


Modellen, uitvoeringen en specificaties van de Ford Focus


De Ford Focus van 2022 is verkrijgbaar als koop- of leaseauto met een reeks motoren, aangeboden in vijf verschillende reguliere uitvoeringsniveaus. Op sommige uitvoeringen kun je ook het Vignale pakket toevoegen, waarmee het aantal luxekenmerken dat er standaard op zit, omhoog gaat. 

  • Ford Focus Trend: Dit is het basismodel in de reeks van de Ford Focus. Dan nog heeft dit model de essentiële zaken zoals airconditioning en infotainment met een 8,0 inch touchscreen, maar andere kenmerken zoals lichtmetalen velgen ontbreken.
  • Ford Focus Titanium: Dit is het model waar de meeste mensen voor kiezen die een Focus kopen of leasen. Dit model heeft belangrijke extra's zoals climate control airconditioning, en 16 inch lichtmetalen wielen. Het maakt gebruik van het nieuwste 13,2 inch Ford Sync 4 infotainmentsysteem. 
  • Ford Focus Titanium Vignale: Het uitvoeringsniveau Vignale is een luxeversie van de Titanium, en voegt grotere lichtmetalen wielen toe, privacyglas achterin en andere leuke dingen. 
  • Ford Focus Active: Active is de variant van de Focus in crossover-stijl. Dit model heeft een verhoogde rijhoogte, extra kunststof carrosseriebeplating, en een speciale ophanging die is afgesteld op ruwere wegen. 
  • Ford Focus Active Vignale: Active Vignale brengt je meer luxe, zoals premium verwarmde voorstoelen, grotere 18 inch lichtmetalen wielen, en een upmarket B&O geluidssysteem. 
  • Ford Focus ST-Line: De ST-Line geeft kopers de mogelijkheid om de zuinigere motoren te combineren met een Focus op sportophanging en met sportievere looks. Er is een unieke ST-Line grille, de volledige kit voor de carrosserie, en een grote achterspoiler. 
  • Ford Focus ST-Line Vignale: De ST-Line Vignale heeft grotere glanzend afgewerkte lichtmetalen wielen, een B&O geluidssysteem, en verwarmde voorstoelen, met een elektrisch instelbare bestuurdersstoel.
  • Ford Focus ST: De ST is een hot hatch Focus met hoge prestaties, en de specificaties voorzien in een krachtige motor met unieke ST-ophanging, 19 inch lichtmetalen wielen, en felle, dynamische, matrix led-koplampen. 


Opties voor motorinhoud en transmissie van de Ford Focus


De Ford Focus is verkrijgbaar met vijf verschillende motoren, waarvan de meeste de keus bieden tussen handgeschakelde of Powershift automatische versnellingsbakken. De benzinemotoren hebben de overhand in de reeks, er is maar één dieseloptie. Dit zijn de opties voor motoren die je op de Ford Focus van 2022 kunt bestellen. 

  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 125: De meest betaalbare Focus gebruikt de beproefde 1,0 liter Ecoboost driecilinder turbomotor. Die loopt zeer soepel, en is dankzij de standaard zesversnellingsbak zuinig op kruissnelheid. Het is een supergoed startpunt voor wie een Focus wil kopen of leasen met een klein budget. 
  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 125 mHEV: De 1,0 liter Ecoboost 125 mHEV is een mild-hybride versie van de reguliere Focus-motor. Deze motor kost wel een stukje meer in aanschaf, maar dat is ook omdat deze standaard is gecombineerd met een zeventraps Powershift automatische versnellingsbak. De Powershift is in werkelijkheid net iets zuiniger met brandstof, en brandstofbesparende mild-hybride technologie zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot bovendien vrijwel gelijk is aan die van de gewone motor. 
  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 155 mHEV: De 1,0 liter Ecoboost 155 mHEV is een versie met meer vermogen van de reguliere Focus-motor. Deze motor wordt zowel aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak als met de zeventraps Powershift automaatbak. Het brandstofrendement van beide motoren is vrijwel identiek, en voor de CO2 is er maar een verschil van 5 g/km tussen de twee versnellingsbakken. 
  • Ford Focus 1,5 Ecoblue 120: Ford bood eerder veel keus in de reeks dieselmotoren, maar tegenwoordig is er nog maar een enkele optie: de 1,5 liter Ecoblue motor, die 120 pk levert. Deze komt standaard met een handgeschakelde zesversnellingsbak, en er is een optie met een achttraps automaat beschikbaar. Beide versies hebben een gemiddeld rendement van onder de 4 l/100 km, en de handgeschakelde zelfs van 3,51 l/100 km, wat ongeveer driekwart liter minder is dan de alternatieven op benzine. 
  • Ford Focus 2,3 Ecoboost 280: De opwindende 2,3 liter Ecoboost 280 is een viercilinder turbomotor met hoge prestaties, die ook in de beroemde Focus RS was gebouwd, en in de sportauto Mustang. Het is een onstuimige en temperamentvolle motor. Niet de meest brandstofzuinige, maar hij kan wel de 0-100 km/u doen in veel minder dan zes seconden. Je kunt hem krijgen met een handgeschakelde zesversnellingsbak of met een achttraps automaatbak. 

Als je op zoek gaat naar een tweedehands Ford Focus, dan zul je vooral veel exemplaren tegenkomen met de 1,0 liter Ecoboost benzinemotor. Ford heeft in de loop der jaren meerdere vermogensoutputs aangeleverd, maar het is steeds diezelfde driecilinder turbomotor. En die is mooi responsief op het gaspedaal, en werkt ultrasoepel. Ford heeft eerder ook een grotere 2,0 liter turbodieselmotor aangeboden, maar door de kelderende populariteit van diesel is deze niet langer verkrijgbaar op nieuwe modellen. 


Standaardkenmerken en opties van de Ford Focus


De standaarduitrusting in de Ford Focus Trend omvat:

  • 16 inch ‘designer’ stalen wielen
  • Handmatige airconditioning
  • Led-koplampen met led-dagrijverlichting
  • Elektrische buitenspiegels
  • Quickclear verwarmde voorruit
  • Parkeersensoren voor en achter
  • 8,0 inch Ford Sync 3 touchscreen infotainment met Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit
  • Een 4,2 inch TFT tripcomputer in kleur
  • Satellietnavigatie
  • Cruisecontrol

Het belangrijkste model in de reeks is de Ford Focus Titanium. Deze voegt heel veel extra kenmerken toe, en op het blad met specificaties staat onder meer:

  • 16 inch lichtmetalen velgen
  • Led-achterlichten
  • Elektrisch invouwbare buitenspiegels
  • Climate control in twee zones
  • 13,2 inch Ford Sync 4 touchscreen infotainment
  • Keyless entry en start

Voor mensen wie het idee aanspreekt van een gewone uitvoering maar dan met wat luxe extra dingen, is de Ford Focus Titanium Vignale te koop of te lease. Die uitvoering omvat:

  • 17 inch lichtmetalen velgen met machinebewerkte afwerking
  • Privacyglas achterin
  • Grille rondom in de kleur van de carrosserie
  • B&O premium audiosysteem
  • Premium stoelen met een elektrisch instelbare bestuurdersstoel
  • Verwarmde voorstoelen en stuurwiel
  • 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel
  • Draadloos opladen van je telefoon

De Ford Focus Active is geïnspireerd op SUV’s en wordt gekenmerkt door een stoere styling. De standaarduitrusting bouwt voort op de uitvoering Titanium, en omvat bovendien:

  • 17 inch lichtmetalen velgen in Foundrey Black met machinebewerkte afwerking
  • Privacyglas achterin
  • Ophanging voor ruwe wegen met verhoogde rijpositie
  • ‘Active’ badges op de zijvleugels voor
  • Stoffen bekleding met Nordic Blue stiksels
  • Gepolijste dubbele uitlaatpijpen

Als je een luxueuzere versie wil van het concept van een crossover hatchback, dan is er de Ford Focus Active Vignale met:

  • 18 inch lichtmetalen velgen in Shadow Black met machinebewerkte afwerking
  • Premium stoelen met Sensico bekleding en Metal Grey stiksels
  • Elektrisch instelbare bestuurdersstoel
  • Verwarmde voorstoelen en stuurwiel
  • B&O geluidssysteem
  • 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel
  • Draadloos opladen van je telefoon

De Ford Focus ST-Line is de versie in de reeks reguliere Focus-modellen met de sportieve uitstraling. Deze uitvoering heeft zijn eigen carrosseriekit, en standaard een achterspoiler. De uitrusting bouwt voort op de Titanium en heeft bovendien:

  • 17 inch lichtmetalen velgen met 5 spaken
  • Privacyglas achterin
  • Sportophanging
  • Zwarte stoffen bekleding met rode stiksels
  • Gepolijste dubbele uitlaatpijpen
  • Keyless entry en start

Wilde je altijd al een sportieve uitstraling combineren met het soort uitrusting dat normaal gesproken op een meer luxe-editie zit? Heb jij even geluk, want de Ford Focus ST-Line Vignale omvat:

  • 18 inch lichtmetalen velgen in Pearl Grey met hoogglans machinebewerkte afwerking
  • B&O premium geluidssysteem
  • Premium stoelen met Sensico bekleding en rode stiksels
  • Elektrisch instelbare bestuurdersstoel
  • Verwarmde voorstoelen en stuurwiel
  • 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel
  • Draadloos opladen van je telefoon

De Ford Focus ST met hoge prestaties heeft alle kenmerken die je zou verwachten van een halo-model, waaronder:

  • 19 inch lichtmetalen velgen met Magnetite matte afwerking
  • Rode remklauwen
  • Dynamische matrix led-koplampen
  • Unieke ST-grille boven en onder
  • ST-sportophanging met sperdifferentiaal (limited slip)
  • B&O premium geluidssysteem
  • 12,3 inch digitaal instrumentenpaneel
  • Ford Performance-stoelen 
  • Passagiers- en bestuurdersstoel elektrisch instelbaar
  • Verwarmde voorstoelen en stuurwiel
  • Achteruitrijcamera
  • Draadloos opladen van je telefoon


Afmetingen van de Ford Focus: exterieur, interieur, kofferbak, inhoud brandstoftank


De afmetingen van het exterieur van de Ford Focus zijn: 

  • Lengte: 4378 mm
  • Breedte: 1825 mm
  • Hoogte: 1454 mm
  • Bodemvrijheid: 125 mm (Focus Active: 163 mm)

De ruimte in de kofferbak van de Ford Focus is:

  • 375 liter
  • 1320 liter met de achterstoelen neergeklapt

De inhoud van de brandstoftank van de Ford Focus is 52 liter.

Lees onze complete review van de Ford Focus.

Auto's die lijken op de Ford Focus

Een Ford is geen Volkswagen, en een Volkswagen is geen Ford, maar ondertussen kun je met een Golf wel hetzelfde doen als met een Focus, dus als je geïnteresseerd bent in een Focus, vind je misschien toch ook de VW Golf, Seat Leon of de Audi A1 interessant.