Contacteer ons op+31852088467

Hey, er zijn 2 Dacia Duster occasions voor jou!

travel-card-imagetravel-card-image
€250

Gratis tankpas van travelcard

Voor elke portemonnee de juiste verzekering.

Dacia Duster

1.3 TCe Prestige | Airco | Navigatie | Bluetooth | Parkeersensoren
€ 18.845,-
Incl. BTW
2019
29.625 km
Benzine
Handgeschakeld
Apeldoorn
BTW verrekenbaar

Dacia Duster

TCe 100pk Bi-Fuel Prestige RIJKLAAR | Camera | Dodehoeksensor | Navi | 17" Velgen
€ 22.985,-
Incl. BTW
2020
11.232 km
lpg
Handgeschakeld
Utrecht
BTW verrekenbaar
1

Over de Dacia Duster: denk je erover een tweedehands Dacia Duster te kopen?

De stoere Dacia Duster is de SUV met de beste waarde voor je geld in Nederland. Alleen al om deze reden zullen veel mensen erover nadenken om er één te kopen of te leasen. 

In het geval van de Duster zijn budgetprijzen gecombineerd met een stijl die strak in het pak zit. Het nieuwste model ziet er allesbehalve goedkoop uit, met een zelfverzekerd uiterlijk en geraffineerde details. Ook van binnen is hij volwassen geworden, en de keuze in motoren was nog nooit zo goed. 

Waarom ga je niet een kijkje nemen bij de verschillende Dacia Dusters die heycar op voorraad heeft?

Het verhaal van de Dacia Duster 

De oorspronkelijke Dacia Duster werd voor het eerst in Nederland geïntroduceerd in 2010, en had onmiddellijk succes. Deze slimme crossover SUV met vijf deuren en heel veel ruimte binnenin werd oorspronkelijk verkocht voor een budgetprijs van maar 11.900 euro. Werd al snel een van de beste occasions onder € 15.000.

Deze uitzonderlijke hoeveelheid waarde werd gecombineerd met goede rijeigenschappen en een verrassende verfijning. Zeker, om er het meeste uit te halen, moet je de duurdere dieselmotor hebben, maar dan nog was hij veel goedkoper dan wat dan ook op de markt. De verkoop groeide dan ook mee met de populariteit. 

Onze favoriete Duster van de eerste generatie is de auto van na de facelift van 2014. Die heeft namelijk het voordeel van een betere bouwkwaliteit en verbeterde veiligheidsfuncties. Ook zien ze er dan meer upmarket uit, met aardige koplampen en een meer onderscheidende grille op de voorkant. 

De tweede generatie Duster arriveerde in 2017, en dat waren nog meer stappen vooruit. De styling was nog SUV-achtiger, met flinke wielkasten en als het ware een gehurkte houding. Dacia verbeterde ook het interieur, met een dashboard dat er meer premium uitziet. 

Moderne functies verkrijgbaar op sommige modellen omvatten dagrijverlichting, climate control, keyless entry en een slim multi-view camerasysteem, handig voor zowel achteruitrijden als offroad gebruik. Dacia bleef een 4x4 versie met vierwielaandrijving aanbieden naast de gewone modellen met voorwielaandrijving. 

Inmiddels heeft de Duster weer een facelift gehad, met opmerkelijke led-dagrijverlichting en verbeterde motoren, inclusief een basismotor op benzine van 1,0 liter en dat is al net zoveel motor als je ooit nodig hebt. 

Is de Dacia Duster een goede auto om te kopen? 

De lage prijzen blijven de grootste onmiddellijke aantrekkingskracht van de Dacia Duster. Terwijl andere auto's steeds maar nog duurder worden, blijft de Duster een toonbeeld van een goede prijs-kwaliteitverhouding. Je kunt voor een heel redelijk bedrag een model krijgen dat perfect dienst doet, en als je net een beetje extra uitgeeft aan je maandelijkse financiering of aan de leasekosten, dan krijg je er een aanzienlijke hoeveelheid extra uitrusting bij. 

De auto is gezinsvriendelijk, met een zelfverzekerdere rijpositie dan een reguliere hatchback, lekker veel ruimte op de achterbank, en een grote en praktische kofferbak. Er is geen gezins-SUV zo betaalbaar als deze, en toch is er op de hoeveelheid ruimte nergens bezuinigd. 

De reeks uitvoeringen is bijgesteld en nu gericht op het leveren van een geweldige waarde voor iedereen. Tegenwoordig ontbreken moderne basiskenmerken, zoals airconditioning, niet meer aan het basismodel van de Duster. Het model met middenspecificaties heeft veel van die functies die het dagelijkse rijden net wat makkelijker maken. Veel klanten vinden de Duster echter zo'n goede waarde voor hun geld, dat zij meteen doorstomen naar het topmodel; de huidige Duster Journey is een variant vol met luxedingen die je normaal gesproken in een premium auto verwacht. 

Er zit nu niet langer een slechte motor in de reeks voor de Duster. De basismotor is een 1,0 liter benzine met turbolader, en prima voor als je niet veeleisend bent. De TCe 130 1,3 geeft wat extra pit zonder dat je dat in je portemonnee voelt bij het tanken. Je kunt ook nog steeds een Duster op diesel krijgen, en die heeft de mogelijkheid van vierwielaandrijving. Ondertussen is er ook een krachtige TCe 150 benzine met automaat, die gebruikmaakt van de nieuwste soepel-schakelende transmissietechnologie met dubbele koppeling. 

In klanttevredenheidsonderzoeken wordt de Duster aanhoudend hoog aangeslagen. Het is een auto waar mensen graag de eigenaar van zijn. Neem daarbij die opvallende waarde-voor-je-geld, en je ziet: het is een zeer goede auto om te kopen. 

Oordeel over de Dacia Duster 

De specialiteit van de Dacia Duster is zijn prijs-kwaliteitverhouding, maar tegenwoordig biedt hij veel meer dan dat alleen. Klopt, er bestaat geen goedkopere SUV op de markt, en het is met stip de meest betaalbare gezins-SUV die er is. Toch is het een auto die behalve dat een heleboel meer biedt. 

Hij ziet er leuk uit (allesbehalve low-budget) en rijdt lekker. De specificatieniveaus pronken ermee dat alle essentiële zaken standaard zijn, zoals de naam van één van de uitvoeringen ook aangeeft. Zelfs als je de allergoedkoopste Duster neemt, dan nog voelt het als een goede deal, en als je net wat meer uitgeeft per maand, dan krijg je een prikkelend palet van extra functies. Al met al beantwoordt deze auto aan alle wensen van een gezin dat op het budget let. 

Modellen, uitvoeringen en specificaties van de Dacia Duster

Dacia heeft de modellenreeks van de Duster door elkaar gehusseld, met herziene uitvoeringsniveaus en verbeterde specificaties in de hele serie. Zelfs als je het meest basale model koopt, dan ontdek je geen onoverkomelijke lacunes. 

  • De Dacia Duster Essential is een model dat precies doet wat er op de verpakking staat. De uitvoering omvat de essentiële extra's en dat is het dan, voor een voordelige prijs. Je zult het fijn vinden te weten dat airconditioning en een stereosysteem daarbij horen. 
  • De Dacia Duster Expression is de meer realistische keus voor de meeste mensen die in de Duster-reeks willen instappen. Aanvullende uitrusting omvat lichtmetalen wielen en touchscreen infotainment met Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit. 
  • De Dacia Duster Journey is het nieuwe topmodel van de Duster-reeks. Dit is de meest stijlvolle van allemaal, met karakteristieke grijze exterieuraccenten, en climate control airconditioning, plus touchscreen infotainment met standaard satellietnavigatie. 

Opties voor motorinhoud en transmissie van de Dacia Duster

Alle handgeschakelde Dusters hebben nu standaard een zesversnellingsbak. Er is ook een zestraps automaat verkrijgbaar met de 1,3 liter TCe 150 benzinemotor met hoog vermogen. Ondertussen biedt de 1,5 liter Blue dCi dieselmotor de optionele vierwielaandrijving naast de reguliere 4x2 versie met voorwielaandrijving. 

Dit zijn de opties voor motoren die je op de Dacia Duster kunt bestellen. 

  • Dacia Duster TCe 90 benzine: Zelfs de basismotor van de Dacia Duster heeft een turbolader. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor produceert 90 pk voor 0-100 km/u in 13,1 seconden. Toch voelt hij op de weg enthousiaster aan dan dat, dankzij de 160 Nm trekkracht. Hij rijdt gemiddeld 5,16 l/100 km, en heeft een CO2-uitstoot van 140 g/km. 
  • Dacia Duster TCe 130 benzine: De grotere TCe 130 is een 1,4 liter motor die 130 pk produceert. Daarmee gaat de tijd voor 0-100 km/u omlaag naar 10,6 seconden, en de 140 Nm trekkracht is verspreid over een veel bredere vermogensband. Hij rijdt ook gemiddeld 5,16 l/100 km, en heeft een CO2-uitstoot van 141 g/km. 
  • Dacia Duster TCe 150 EDC benzine: Als je een Duster met automaat wilt, dan verhoogt Dacia het vermogen tot 150 pk. Hiermee gaat de tijd voor 0-100 km/u verder omlaag naar 9,7 seconden, en het brandstofrendement wordt ook hier nauwelijks anders, met een gemiddelde van 5,25 l/100 km. De EDC transmissie met dubbele koppeling schakelt snel en soepel. 
  • Dacia Duster Blue dCi 115 diesel: De enige Duster met een dieselmotor is de 1,5 liter Blue dCi, die 115 pk en 260 Nm koppel produceert. Die is behoorlijk vlot, en versnelt van 0-100 km/u in 10,2 seconden, en heeft verder een gemiddeld rendement van 4,08 l/100 km. Het is een topkeus voor wie veel kilometers maakt, en bovendien is deze verkrijgbaar in de gedaante met vierwielaandrijving. 

Dacia heeft de motorbezetting van de Duster niet radicaal gewijzigd de afgelopen jaren, dus gebruikte exemplaren van deze generatie hebben ongeveer dezelfde motorbezetting als het nieuwe model. Misschien kom je in de advertenties een oudere Duster tegen met een 1,6 liter benzinemotor, maar dat is niet iets om opgewonden van te raken. Dat was een motor zonder turbo en je moest hem hard laten werken. Hij was niet zo zuinig met brandstof als de 1,0 liter TCe 90 benzinemotor die hem heeft opgevolgd. 

Standaardkenmerken en opties van de Dacia Duster

De standaarduitrusting in de Dacia Duster Essential omvat:

  • 16 inch stalen wielen
  • Zwarte dakrails met ‘Duster’ merkteken
  • Zwarte deurgrepen en spiegels
  • Bumpers voor en achter in de kleur van de carrosserie
  • Led-dagrijverlichting
  • Airconditioning
  • Stuurwiel met schuim
  • Elektrische ramen voor
  • Centrale vergrendeling op afstand
  • Cruisecontrol en snelheidsbegrenzer
  • Automatische koplampen
  • Radio met DAB
  • Vier luidsprekers
  • 12V-stopcontact voorin

De standaarduitrusting in de Dacia Duster Expression omvat:

  • 16 inch lichtmetalen wielen
  • Deurgrepen in de kleur van de carrosserie
  • Zilveren buitenspiegels
  • Mistlampen voor
  • Stuurwiel met zacht gevoel
  • Elektrische buitenspiegels
  • Elektrische ramen achter
  • One-touch elektrisch raam voor bestuurder
  • 8,0 inch infotainment met Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit
  • Zes luidsprekers
  • 12V-stopcontact achterin
  • Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar en met lendensteunverstelling
  • Middenconsole met schuivende armsteun
  • Parkeersensoren achter
  • Achteruitrijcamera

De standaarduitrusting in de Dacia Duster Journey omvat:

  • 17 inch lichtmetalen wielen
  • Megalietgrijzen dakrails, buitenspiegels en deurgrepen
  • Beschermplaten voor en achter
  • Donker getint glas achterin
  • Climate control airconditioning
  • 8,0 inch infotainment met satellietnavigatie
  • Verwarmde stoelen
  • Automatische ruitenwissers
  • Elektrisch invouwbare buitenspiegels
  • Keyless entry
  • Instapverlichting passagiers achterin
  • Verlichting handschoenenkastje
  • Waarschuwing dode-hoek
  • Multi-view camera

Afmetingen van de Dacia Duster: exterieur, interieur, kofferbak, inhoud brandstoftank

De afmetingen van het exterieur van de Dacia Duster zijn: 

  • Lengte: 4341 mm
  • Breedte: 1804 mm
  • Hoogte: 1693 mm (Blue dCi 4x4: 1682 mm)
  • Bodemvrijheid: 217 mm (Blue dCi 4x4: 214 mm)

De ruimte in de kofferbak van de Dacia Duster is:

  • 445 liter (Blue dCi 4x2: 471 liter; Blue dCi 4x4: 428 liter)
  • 1478 liter met de achterstoelen neergeklapt (Blue dCi 4x2: 1504 liter; Blue dCi 4x4: 1461 liter)

De inhoud van de brandstoftank van de Dacia Duster is 50 liter.

Lees onze complete review van de Dacia Duster.

Auto's die lijken op de Dacia Duster

Als jouw voorkeur uitgaat naar de Dacia Duster en je wilt een nieuwe compacte SUV, dan vind jij de Nissan Juke, de Ford Kuga en de Skoda Karoq wellicht ook interessant.