Volkswagen T6.1 Transporter review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2020
Categorie
Bestelwagen
Brandstof
Diesel, Benzine, EV

Geschreven door

9 / 10

beoordeling van heycar

Middelgrote bestelwagen die het meest op een auto lijkt

Voordelen

  • Verfijnde rijervaring zoals in een auto
  • Uitstekend interieur met hoogwaardige materialen en uitrusting
  • Veel veiligheidsuitrusting

Nadelen

  • Niet het grootste laadvermogen in de klasse
  • Weinig beenruimte in de bestuurdersstoel
  • USB C-aansluitingen beperken nu het aantal apparaten dat kan worden aangesloten
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Volkswagen Transporter

"De combinatie van praktische bruikbaarheid en een stijlvol interieur zorgen ervoor dat je in een Volkswagen Transporter veel meer het gevoel hebt in een normale auto te rijden en te zitten dan in andere bestelwagens van vroeger en nu."

De basis van de Transporter is niet veel veranderd tijdens de laatste paar updates. De evolutie van T5 naar T6 en nu T6.1, de meest recente facelift, is gestaag geweest, maar heeft niettemin geresulteerd in een door en door moderne en gewilde bestelwagen.


Er zijn veel elementen die vertrouwd zijn voor wie recent tijd heeft doorgebracht met het autogamma van Volkswagen, met de motoren, de technologie en de verschillende materialen die allemaal doen denken aan de passagiersmodellen.


Het motorengamma heeft een ruim aanbod. De twee nieuwste 2,0-liter TDI-motoren zijn de twee basismodellen in de T6.1, in een 90 pk en een 110 pk versie. De twee topversies zijn een 150 pk en een 199 pk Biturbo, die beide te vinden zijn in de T6 en in verschillende modellen van Volkswagen personenwagens. Gedurende een korte periode werden er benzinemotoren aangeboden, maar de twee 2,0-liter TSI's werden uit productie genomen wegens een gebrek aan verkoop. Als je er een wilt, is een zeldzaam tweedehandsmodel dus je enige optie. Er is zelfs een elektrische versie op komst, met een geclaimde actieradius van 130 km.


Wat de versnellingsbakken betreft, krijgen de motoren met de laagste vermogens een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl de versies in het hogere segment een zesde versnelling krijgen. Er is ook een zeventraps DSG-automaat, die optioneel is op de 150 pk diesel en die de enige transmissie is op de krachtigste 199 pk diesel.


De vergelijkingen met personenauto's houden niet op bij de motoren, want het interieur geeft van alle bestelwagens op de markt het meeste hetzelfde gevoel als in een auto, zeker in de duurdere modellen. Het dashboard werd in 2019 geüpdatet en de wijzigingen brachten een slim infotainmentscherm en verbeterde materialen met zich mee. 


Het interieur is echter niet perfect. Het is minder intuïtief dan de concurrenten in bestelwagens zoals de Opel Vivaro en de opbergruimte is een zwak punt in vergelijking met de Ford Transit Custom. Hij zal voor sommige gebruikers ook een beetje te modern zijn. De USB-aansluitingen zijn USB-C zodat veel huidige of oudere mobiele telefoons niet kunnen worden opgeladen. De ruimte in de cabine is behoorlijk voor de passagiers, maar het gebrek aan ruimte voor de bestuurder om de linkervoet op de voetensteun te laten rusten is irritant.


De laadruimte achterin, het belangrijkste element van de praktische bruikbaarheid van de Transporter, is een onderdeel dat bij de meest recente facelift niet is bijgewerkt. Er zijn tal van verschillende carrosserieën beschikbaar, waaronder een korte en lange wielbasis en twee dakhoogtes. Er is ook een kombi-model met vijf zitplaatsen, en personenvervoer- en campermodellen de VW California, hoewel geen van deze de hogere dakoptie aanbieden. De basic bestelwagen biedt plaats aan drie europallets, een maximaal laadvermogen van iets meer dan 1300 kg, een maximale laadruimte van 9,3 m3, een maximale laadlengte van 2,97 m en een aanhangwagengewicht van 2500 kg.


Wat uitvoeringsniveaus betreft, is alles relatief eenvoudig, met een meer eenvoudige Startline en een luxueuzere Highline. De meest cruciale toevoeging aan de uitrustingslijst bij de meest recente update was een nieuwe elektromechanische stuurinrichting. 


Dit maakt geen drastisch verschil in de besturing en wegligging van de bestelwagen, maar maakt wel de montage mogelijk van een nieuwe reeks veiligheidssets, waaronder een actieve rijstrookassistent, parkeerassistent en een assistentiesysteem voor aanhangwagens dat helpt bij het sturen van een aanhangwagen terwijl je achteruitrijdt. Er is ook andere nieuwe veiligheidsset toegevoegd, waaronder een zijdelings beschermingssysteem dat waarschuwt als je te dicht bij voorwerpen aan weerszijden van de bestelwagen komt.


Met de bijgewerkte besturing behoudt de Transporter zijn positie als misschien wel de bestelwagen die in zijn categorie het meest op een auto lijkt om in te rijden. Bij lagere snelheden kost het minder moeite om de wielen te bewegen, waardoor parkeren gemakkelijker wordt, terwijl bij hogere snelheden nog steeds een zekere weerstand wordt behouden zodat de bestelwagen stabiel blijft. De ophanging houdt de rit comfortabel en neemt heftige hobbels zonder problemen. De rivalen hebben misschien een voorsprong op het gebied van laadvermogen, maar de Transporter heeft velen verslagen dankzij zijn rijgedrag, comfort en gebruiksvriendelijkheid.

Is de Volkswagen Transporter geschikt voor jou?

De Transporter zal waarschijnlijk in de smaak vallen bij mensen die op zoek zijn naar een bestelwagen die meer is dan een puur werktuig. De comfortabele cabine, het hoge uitrustingsniveau, de uitstekende technologie en de verfijnde aandrijving maken dat hij aantrekkelijk is voor kleine bedrijven die een slimme werkauto met wat comfort willen.


Hij biedt echter niet het grootste laadvermogen in zijn klasse, de Transit Custom en Renault Trafic bieden meer als je gewoon zoveel mogelijk in de laadruimte wilt proppen, maar hij heeft genoeg uitvoeringen om nog steeds beter te zijn dan vele andere als het op praktische aspecten aankomt.


Het is niet helemaal een auto, maar het is de middelgrote bestelwagen die het verst gaat in het aanbieden van een ervaring die het meest lijkt op het rijden in een auto. Die technologie zal ook voor hen die niet gewend zijn een bedrijfsvoertuig te besturen, de stress van het besturen van een bestelwagen wegnemen.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Volkswagen Transporter?

De kracht van de Transporter ligt in het comfort en de cabine, die pas echt schittert op het hogere uitvoeringsniveau. De Highline-uitvoering wordt geleverd met adaptieve cruisecontrol, parkeersensoren voor en achter, klimaatregeling en automatische koplampen.


De beste motoren zijn de twee middelste, de 110 pk en 150 pk, waarbij de keuze afhangt van het soort rijden dat je gaat doen. Wie meer tijd in de stad doorbrengt of lichtere lasten vervoert, zal meer dan tevreden zijn met de versie met lager vermogen. Het extra vermogen en de hogere prestaties van de 150 pk zullen echter helpen bij grotere ladingen en de zesde versnelling maakt het rijden op de snelweg veel ontspannener.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Volkswagen Transporter?

De grote concurrent in de sector van middelgrote bestelwagens is de Ford Transit Custom, die als een van de weinige andere bestelwagens een even brede waaier van carrosserievormen en -afmetingen aanbiedt. Het is ook een van de weinige auto's met een interieur dat dicht in de buurt komt van dat van Volkswagen, hoewel het niet kan tippen aan de kwaliteit van de cabine van de topmodellen en het niveau van de technologie. De andere stijlvolle bestelwagen is natuurlijk de Mercedes Vito.


Voor een maximaal laadvermogen zijn de Fiat Talento en Renault Trafic ook de moeite waard. Als je op zoek bent naar een elektrische auto, de Peugeot, Citroën, Opel en Toyota zullen binnenkort allemaal een versie met accu hebben in de klasse van de Transporter.

Populaire modellen

Terug naar boven