Mercedes-Benz G-Klasse review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2018
Categorie
SUV
Brandstof
Benzine, Diesel

Geschreven door

8 / 10

beoordeling van heycar

Oldschool SUV, digitaal geremasterd

Voordelen

  • Zijn charme-offensief en zijn ouderwetse uiterlijk geven hem een aantrekkelijke sfeer
  • Hij mag dan oud lijken, onder de motorkap en binnenin is hij het nieuwste van het nieuwste
  • Deze versie rijdt inmiddels wel behoorlijk, en is dus eerder competent dan beangstigend, zeker de G63 

Nadelen

  • Nee, hij maakt niet meer de indruk dat hij je van het leven berooft, maar er zit nog altijd een zelfdragend chassis onder
  • Er kunnen maar vijf mensen in zitten, er zijn geen extra stoelen in de heel erg grote kofferbak
  • De gebruikskosten zijn torenhoog, maar waarschijnlijk kan je dat toch niks schelen
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Mercedes G-Klasse

"De G-Klasse is een icoon, dat Mercedes-Benz had kunnen verknallen met de re-engineering van 2018, toen de auto geheel opnieuw ontworpen is. Maar dat hebben ze niet gedaan. Het is een ongelooflijk voertuig, dat er in alle opzichten uitziet als de auto die hem decennia lang voorging, maar ondertussen is hij helemaal nieuw. Hij rijdt nu ook zoals het hoort, maar hij heeft wel die sterke uitstraling van zijn voorganger. Wij willen deze auto."

Misschien denk je dat we je voor de gek houden als we beweren dat de Mercedes-Benz G-Klasse werd geïntroduceerd in 2018. Zijn styling suggereert immers iets heel anders. Het origineel is dan ook veel ouder. De wortels van de G-Klasse, die ook wel de G-Wagen werd genoemd, gaan terug tot de late jaren zeventig. 


2018 was het jaar dat Mercedes-Benz besloot dat de G-Klasse eindelijk toe was aan vervanging. Maar wat zet je in de plaats voor een iconisch model dat meer dan 40 jaar oud is? Nou, een auto die er precies zo uitziet dus. Het bedrijf heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om dat te bereiken. Ze hebben allerlei ouderwetse details behouden, zoals de scharnieren van de portieren die in het zicht zitten. En ze hebben erg hun best moeten doen om de richtingaanwijzers op de motorkap zo te maken dat ze voldoen aan de huidige veiligheidsvereisten. Enzovoorts.


Het resultaat is een auto die er vrijwel identiek uitziet, maar de nieuwste G-Klasse deelt maar een handvol onderdelen, en dan bedoelen we echt maar een handvol, met de vorige versie. Op die lijst staan alleen de sproeiers van de koplampen, de zonnekleppen, de trekhaak, de afdekking van het reservewiel en de knop om het portier te openen.


Daar hebben ze hard op moeten werken op die knop, en op het geluid dat die knop maakt als het portier open en dicht gaat, want Mercedes-Benz wist heel goed dat als zij aan de formule van de G-Klasse zouden komen, zij aan het blijvende succes van de unieke uitstraling van de G-Klasse zouden komen.


Ze hebben precies raak geschoten, want de nieuwe G-Klasse heeft alle charme van het origineel, maar dan met een behoorlijk goede rijkwaliteit.


Dat zij dat hebben bereikt betekent niet dat de auto zijn ongelooflijke offroad capaciteiten heeft moeten inleveren. De G in G-Klasse staat immers voor 'Gelandenwagen' wat vrij vertaald terreinwagen betekent. Het origineel was namelijk ontwikkeld als een werkvoertuig en voor het leger. 


Tegenwoordig is dat 'terrein' waarschijnlijk eerder de parkeergarage van de Bijenkorf, of onder een appartement in Monaco, en ieder geval niet iets uitdagenders dan een steile oprit in Beverly Hills. Toch onderstreept het feit dat deze auto nog steeds de traditionele testroute op de berg Schockl in Oostenrijk kan doorstaan, hoezeer Mercedes-Benz het offroad erfgoed van de G-Klasse in ere houdt. 


Er zijn in Nederland drie keuzes qua motor, waaronder een 3,0 liter zescilinder diesel onder de naam G350 d, en de Mercedes-AMG G63. Die laatste heeft een op offroad rijden gerichte versie van de 4,0 liter V8 met dubbele turbo, die je ook vindt in auto's zoals de GT R en de GT R PRO van AMG. Dat is een vermakelijk concept, omdat een V8 met 585 pk in een voertuig met een zelfdragend chassis (in plaats van een zelfdragende carrosserie) natuurlijk eigenlijk waanzin is. Toch heeft het obsessieve team ingenieurs van Mercedes-Benz voor de G-Klasse voor elkaar gekregen dat het werkt.


Van binnen is de auto hartstikke luxe, en de technologie van touchscreens en dergelijke zou in de tijd van de originele G-Klasse toen die in de zeventiger jaren op de markt kwam, nog materiaal zijn geweest voor sciencefiction. 


SUV's beginnen een slechte reputatie te krijgen, en misschien is dat wel terecht, maar de G-Klasse lijkt hier aan te ontsnappen. Op een of andere manier rechtvaardigen zijn antieke en vierkante looks en zijn traditionele capaciteiten zijn bestaan. Hij is de ultieme uitvlucht om toch een echte SUV te nemen, en ook nog ongelooflijk aantrekkelijk. Dat wil zeggen, als je het je kunt veroorloven dan, want zelfs de dieselversie met een paar opties erop kost je ongeveer € 187.000, en de G63 is nog eens de helft duurder.


Over nog eens 40 jaar mogen we waarschijnlijk niet meer in auto's zoals de G-Klasse rijden, dus geniet ervan zolang het nog kan. 

Is de Mercedes G-Klasse geschikt voor jou?

Niemand, en dan bedoelen we ook echt niemand, heeft een SUV op benzine met een V8-motor en dubbele turbo met 585 pk nodig. Noch zijn zijdelingse uitlaatpijpen, of het breed uitgemeten vermogen waarmee hij zowel bergen kan beklimmen als met belachelijke snelheden over de Autobahn scheuren. 


Maar het feit dat je hem niet nódig hebt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat je hem niet wílt. Hoewel we allemaal kunnen beargumenteren waarom de G-Klasse niet zou moeten bestaan, bewijzen de verkoopcijfers waarom hij er wel is. Wij winden er geen doekjes om dat we hem tof vinden, maar hij is uiteraard niet minder overdreven dan de supercars in welk gezelschap hij zich vaak bevindt. We moeten toegeven dat het concept van de G63 meer dan een beetje dwaas is. 


Je kunt het beste de G350 d nemen, alleen al omdat je dan niet zo vaak moet stoppen om te tanken. Maar als je het goed wilt doen, doe het dan ook echt goed. Als je een beer wilt zijn, wees dan een grizzlybeer. De G63 is dé grizzly. Ga ervoor. 

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Mercedes G-Klasse?

Bedoel je die waar je het meest naar verlangt, of bedoel je de beste beslissing? Objectief beschouwd is de G350 d de beste G-Klasse, omdat hij het meest trouw is aan het concept van het origineel. De AMG versie kan offroad niet tegen zijn familielid op diesel op (al is het verschil niet groot). Dat komt doordat zijn ophanging is aangepast om die enorme kracht te kunnen dragen. Ook straft het brandstofverbruik je af, zelfs voor wie een dikkere portemonnee heeft dan de Marianentrog diep is. Om eerlijk te zijn, hoezeer wij net als veel kopers ook verleid worden door de waanzin van de G63, het is de G350 d die je moet hebben. 


Die is namelijk in de praktijk snel genoeg. In 7,4 seconden naar de 100 km/u is echt heel snel voor iets wat zo groot en zwaar is. Bovendien trekt hij beter aanhangers, kan hij verder van de weg af, heeft hij meer laadcapaciteit, en is hij net wat makkelijker te verantwoorden tegenover milieuactivisten of je eigen geweten mocht dat gaan morren. Of doe het gewoon lekker toch, koop die G63 en geniet ervan, je hebt er vast hard voor gewerkt.

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Mercedes G-Klasse?

De meest duidelijke concurrent voor de G-Klasse is de Range Rover van Land Rover. Ook die heeft een rijk offroad erfgoed, en de capaciteiten van toen. Al is het daarbij nog onwaarschijnlijker dat die capaciteiten worden ingezet, omdat deze auto mettertijd in een luxevoertuig is getransformeerd, met een overtuigend resultaat tot gevolg. 


Andere grote premium SUV's zijn bijvoorbeeld de BMW X7, de Audi Q8 en er zijn er nog meer. Maar geen van die auto's, zelfs niet de Range Rover, ademen die oldschool charme uit van de G-Klasse die hem zo kenmerkt in combinatie met zijn brede inzetbaarheid. Je kunt eventueel de nieuwe Land Rover Defender tegenover de G-Klasse zetten. Maar de vernieuwde auto van het Britse merk is, hoewel bijzonder, bij lange na niet zo cool als de G-Klasse. Al blijft natuurlijk ook zijn prijskaartje flink achter. 

Populaire modellen

Terug naar boven