FavorietenOnze belofte

Mercedes-AMG GT review

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2014
Categorie
Coupé, Hatchback, Cabrio
Brandstof
Benzine
Bekijk 0 Mercedes-Benz AMG GT occasions

Geschreven door

7 / 10

beoordeling van heycar

Atletische, gespierde AMG sportauto

Voordelen

  •  Ongelooflijke motor biedt veel prestaties en een opzwepende sound 
  •  Absoluut sensationeel om te zien, en het is eens geen, gaap, Porsche 911
  •  Is niet zo indrukwekkend om te rijden als zijn competitie, maar laat zeker een indruk achter

Nadelen

  • Rijdt niet zo scherp als zijn zeer indrukwekkende concurrenten
  • Bij de interieurindeling is op de verkeerde dingen gelet en sommige materialen zijn goedkoop voor zo een kostbare auto
  • Dat interieur is niet alleen ongebalanceerd, maar behoorlijk krap ook
Inhoudsopgave

Algemeen oordeel

"De AMG GT is een gespierde sportwagen die overstroomt van emotionele aantrekkingskracht. Hij ziet er fantastisch uit, klinkt sensationeel, maar wordt een beetje gedupeerd door een rommelig en krap interieur, en een rijgedrag dat wel onderhoudend is, maar niet zo gepolijst is als dat van veel van zijn rivalen. Het basismodel GT is de moeite waard, maar het wordt steeds moeilijker te rechtvaardigen hoe meer je eraan uitgeeft. Koop een GT Coupe Edition 476; je zult er gek op zijn. Ga je meer uitgeven, dan krijg je er misschien spijt van..."

Mercedes-Benz is een merkwaardig premium merk: aan de ene kant van zijn brede spectrum vind je zijn trucks, bestelwagens en bussen, en helemaal aan de andere kant heb je auto's zoals deze tweezits sportwagen, de GT. Om heel precies te zijn is het een Mercedes-AMG GT. Maar omdat de eigenlijk op zichzelf staande performance-afdeling AMG toch onder de grote Mercedes-Benz paraplu valt, gaan we hier niet over bedrijfsnaamgeving bakkeleien. De GT werkte zich de reeks binnen in 2014, en verving de SLS.


De GT is net als de SLS een model op zich in de serie van Mercedes-AMG, niet een aangepaste Mercedes-Benz. Hij kost minder dan de auto die hij verving. AMG heeft hem wat naar beneden geschoven in het prijsspectrum, waardoor hij een groter publiek kan aanspreken en beter concurreren met auto's zoals de Porsche 911 en Audi R8. Minder wil in dit geval nog steeds zeggen bijna € 95.000 voor de AMG GT Coupe Edition 476, wat het minimum is dat je moet neerleggen om eigenaar te worden van een AMG GT. Doe eens gek met specificaties en opties in de reeks, dan kun je op het dubbele uitkomen. 


Hij werd in 2014 geïntroduceerd als een coupé in de vorm van de GT 462 pk, en in de gedaante GT S 510 pk. AMG had wat tijd nodig om het dak eraf te halen, maar een Roadster versie volgde in 2017. 


Anders dan de eerdere SLS, met zijn coole vleugeldeuren, moeten de AMG GT en zijn Roadster alternatief het doen met conventioneel openende portieren. De GT volgt wel het ontwerp van de SLS met zijn front mid-engine, de motor zit halverwege. AMG verkoopt ook een 'vierdeurs coupé' onder het label GT, maar dat is net zoiets als Porsche die beweert dat zijn Panamera een 911 is, dus als je op zoek bent naar die AMG GT, dan is dit niet het juiste review voor je.


De motor zit onder het achterste deel van de lange motorkap en daardoor ongeveer in het midden van de auto. De compacte maar krachtige 4,0 liter V8 beschikt over twee turboladers die zich in de geul tussen de cilinders van de V8 nestelen. Mercedes-AMG noemt dit een 'hot V'.


Die opstelling heeft een aantal voordelen, niet alleen op het gebied van prestaties, maar ook van emissies en efficiëntie, maar dat voert te ver om hier gedetailleerd te bespreken. Het belangrijkste is, dat het inderdaad een sensationele motor is. Zó goed, dat Aston Martin bij AMG kwam aankloppen toen zij power nodig hadden voor hun modellen Vantage en DB11. Zoals alle motoren van AMG, wordt iedere V8 voor een GT met de hand geassembleerd op de productielijn in Affalterbach, de thuishaven van AMG. Als je de motorkap opendoet, dan zit daar zelfs een plaatje onder waarop staat aangegeven welke technicus dat voor je heeft gedaan. 


Door de turbolader is het voor AMG niet zo heel moeilijk om er nog meer vermogen uit tevoorschijn te halen. En Mercedes-Benz eigen, hebben die daar een hele reeks modellen bij gemaakt. Het startpunt is de GT Coupe Edition 476. Dat 476 verwijst naar zijn vermogen in aantal pk. De GT C Coupe daarboven vergroot dat vermogen tot 557 pk. En alsof dat nog niet genoeg is zijn er twee circuitgerichte modellen met 585 pk, de GT R en GT R PRO. 


De keus in de Roadster varianten is minder uitgebreid, met maar twee verkrijgbare modellen. De GT C Roadster met dezelfde 557 pk als de coupé met dezelfde naam, en de GT R Roadster, weer met hetzelfde vermogen als zijn naaste verwant. Ze bieden allemaal gigantische prestaties en sensationele geluiden uit de V8. Ze zijn niet zo precies om te rijden als sommige anderen, maar hun meer atletische natuur geeft hen een speciaal niet onaantrekkelijk karakter dat prettig anders is dan de norm in sportwagenland.

Het is moeilijk om er nog iets tegenin te brengen als je tot hier hebt gelezen. De benadering van AMG van het concept sportauto is een beetje anders dan die van sommige concurrenten. In de naam zit wel GT, maar het is absoluut meer een sportwagen dan een grote toermotor, maar tegelijkertijd is hij niet zo precies en boeiend als de beste van de competitie in sportwagens. Mercedes-Benz heeft zich nooit echt bezig gehouden met conventies bij het creëren van modellen; zijn SL is daar een klassiek voorbeeld van. Mercedes-AMG kiest zijn eigen, niet onsuccesvolle weg, dwars door het concept dat de anderen hebben van een sportwagen. 


Ook het resultaat blijft recht overeind staan: een grote, karakteristieke V8 die de achterwielen aandrijft via een zeventraps automatische versnellingsbak met schakelflippers. Die motor ziet er sensationeel uit en klinkt fenomenaal. Dat alles is logischer bij de lagere modellen in de bezetting, omdat de GT R en GT R PRO te dicht bij nog getalenteerdere rivalen komt om echt zinvol te zijn. Maar het merk AMG spreekt velen aan, en deze sportwagen die zijn vlaggenschip is, is de overweging zeker waard.

De AMG GT heeft er wat moeite mee om zijn plaats te midden van de competitie te verdedigen als je omhoog klimt in de serie, maar het basismodel is zeker weten een aantrekkelijke keus. Wij zouden ons niet tekort gedaan voelen als we bij de AMG-dealer weg zouden rijden in een GT Coupe Edition 476. Vergeleken bij de GT C en de GT R daarboven lijkt hij zelfs wel een koopje. De V8 van AMG in de versie met 476 pk maakt dat de auto van 0-100 km/u kan gaan in 4,0 seconden en tot een topsnelheid van 304 km/u. De 557 pk GT C daarboven is maar 0,3 seconden sneller op de sprint, en wint bijna 13 kilometer op de topsnelheid. 


De euro's die je in je zak hebt gehouden door in plaats daarvan de Edition 476 te kopen zal snel alle spijt doen verdampen die je zou kunnen voelen als een GT C je langzaam inhaalt op de Duitse Autobahn. En je bent ook met de Edition 476, die maar enkele millimeters smaller is dan de krachtigere modellen, nog steeds een opvallende verschijning in de massa van Porsche 911's. Als je een Roadster wilt, dan is er alleen de GT C, omdat er geen Edition 476 versie van bestaat. Daarmee is het moeilijker om hem aan te bevelen.

Er is uiteraard de Porsche 911. Maakt niet uit over welke sportwagen je het hebt, Porsche heeft er altijd wel een overtuigend antwoord op. Als jij erover denkt om een AMG GT aan te schaffen, dan is het waarschijnlijk dat je al een of twee keer een Porsche hebt gehad, en nu toe bent aan wat anders. Of je wil gewoon geen andere en lapt de norm aan je laars. 


Andere mogelijk rivalen zijn bijvoorbeeld Audi's R8, de McLaren 540 C, of 570 S of zelfs de 600LT als concurrent van die GT R PRO. De 600LT maakt dat de GT R PRO een beetje lomp over begint te komen. Je zou ook een Aston Martin Vantage kunnen kopen, die veel aanlokkelijker is dan de hogere modellen in de GT reeks. Welke vergelijking overigens minder geldt voor de basismodellen. Hetzelfde is waar voor de opties die Ferrari aanbiedt.

Klaar om in jouw topkwaliteit Mercedes-AMG GT te stappen?
  • Vind makkelijk en snel jouw auto
  • Alle auto's voorzien van garantie
  • Alleen auto's jonger dan 8 jaar met max. 150.000 km
Bekijk 0 Mercedes-Benz AMG GT occasions

Populaire modellen

Terug naar boven