Audi TT RS review 2024

1 / 10

beoordeling van heycar

Jaar
2016
Categorie
Performance
Brandstof
Benzine

Geschreven door

6 / 10

beoordeling van heycar

Ballistische prestaties, maar anderen hebben evenwichtigere verhoudingen

Voordelen

  • De vijfcilinder motor van Audi is snel, en geeft een heerlijk geluid 
  • Enorm veel grip en tractie dankzij de quattro vierwielaandrijving 
  • Verrassend praktisch, met veel meer ruimte binnen dan in concurrenten

Nadelen

  • Onbetwistbaar snel, dat wel, maar het plezier en de spanning ontbreken
  • Audi's meest hightech veiligheidsuitrusting staat op de optielijst
  • De auto is onderdeel van een reeks minder bijzondere modellen dus blijft zijn allure altijd achter bij de competitie
Inhoudsopgave

Eindoordeel over de Audi TT RS

"De Audi TT RS is snel als de wind, een competente auto die geen tekort heeft aan tempo. Toch heeft hij niet het geraffineerde, boeiende chassis dat zijn belangrijkste concurrenten hebben, wat een auto zo reuze aantrekkelijk maakt voor rasechte bestuurders. Voor sommigen is dat geen punt, en zijn de talenten die de TT RS wel heeft, zijn grote snelheid, trefzekere grip en tractie en de prachtige bouwkwaliteit, meer dan voldoende motief om hem te kopen."

De TT reeks van Audi is nu in zijn derde generatie, en bovenaan die reeks staat dit model, de 400 pk TT RS. Hij werd in 2016 geïntroduceerd en kreeg begin 2019 een facelift, met een aantal aanpassingen in de styling en een reorganisatie van de specificaties.


Wat niet veranderde is zijn motor, de TT RS behield zijn vijfcilinder lijnmotor met turbo, die de auto via de quattro vierwielaandrijving van Audi voortbeweegt. Het is bovendien een krachtige motor, en zijn vermogen van 400 pk gaat vergezeld van een koppel van 480 Nm: samen goed voor een sprinttijd 0-100 km/u van 3,7 seconden. De topsnelheid is elektronisch vergrendeld op 250 km/u, maar Audi biedt een extra optie aan om die limiet te verhogen naar 280 km/u.


Dat zijn prestaties die nog geen tien jaar geleden een supercar niet zouden hebben misstaan, maar toch valt de TT RS in de categorie sportwagen. Hij beconcurreert auto's in de reeks 718 Boxster en Cayman van Porsche, en verder de BMW Z4, M2 Competition, Toyota Supra, Jaguar F-Type. En de nog puristischere sportwagens zoals de Alpine A110 en Lotus Elise en Exige. 


Dat is een brede waaier, en al heeft de TT RS misschien niet precies de chassisgevoeligheid of de evenwichtigheid van veel van die rivalen, het ontbreekt hem zeker niet aan vuurkracht. Inderdaad moet je uit de Porsches de GTS/GT4 modellen hebben om een vergelijkbaar vermogen te krijgen, en dan nog is de TT RS sneller in de 0-100 km/u sprint, en op de stopwatch, en bovendien aanzienlijker goedkoper. 


Denk daar het prachtig gebouwde Audi-interieur bij, en wat meer praktische bruikbaarheid - althans in de coupé, die een kofferbak met goede maten heeft en twee 'stoelen' achterin - en op die manier staat de TT RS zijn mannetje als een snelle auto die je ook nog kunt gebruiken. De zekerheid van zijn quattro vierwielaandrijving betekent dat hij zijn vermogen effectief inzet, zoals al is af te lezen aan zijn raketachtige 0-100 km/u. Ook als de weersomstandigheden wat minder gunstig zijn, heeft deze auto een goede grip. 


Al die vaardigheden komen verder voor een prijs die er naast zijn rivalen uitziet als een koopje. Ervan uitgaande dat € 95.000 voor een TT RS voor jou een koopje is dan. Een deel van de glans van de TT RS wordt verduisterd door het feit dat hij het topmodel is in een reeks andere auto's die beginnen bij een prijs rond de € 85.000. Al die extraverte visuele kenmerken van de TT RS verliezen wellicht hun charme als je weet dat de auto het meest sportieve model aan de top van een reeks is. Voor anderen is dat ongetwijfeld onderdeel van de aantrekkingskracht.


Hoe dan ook is het brede pakket vaardigheden van de TT RS tegelijkertijd zijn grootste manco. Ja, hij doet zijn ding snel, en hij is ook nog praktisch voor het soort auto dat hij is, maar in het gezelschap van dynamisch meer getalenteerde auto's kan hij alleen zijn enorme kracht daar tegenover stellen. Dus als je eenmaal aan dat opzwepende tempo bent gewend, zijn acceleratie in iedere versnelling en machtige tractie, dan wordt de TT RS bijna saai.


Die 718 Porsches hebben minder vermogen maar leveren een meer tastbare sensatie op. Hoewel ze niet het tempo van de TT RS halen, is de rijervaring in een auto als de Alpine A110 en ieder Lotus model in dezelfde prijsklasse, veel boeiender en meer gefocust.


Er bestaat ook een standaard model van deze auto, de Audi TT (2014-) en de versie Audi TT Roadster (2015-).

Is de Audi TT RS geschikt voor jou?

Als je een verbazingwekkend snelle en capabele coupé (of roadster) wilt, met een karakteristieke klank uit de uitlaat, en een interieur dat bijna alle of misschien wel alle concurrenten achter zich laat, dan zul je niet teleurgesteld worden. Als je echter op zoek bent naar een sportauto met een delicate precisie die de focus op de besturing legt, dan word je dat misschien wel. 


Je hebt vast al andere Audi's in bezit gehad als je het bestelformulier voor de TT RS tekent, en dan is het waarschijnlijk dat je er overgelukkig mee zult zijn, maar als je overstapt na een 718 Cayman of Boxster, of een Lotus, dan zul je de TT RS wat flegmatiek vinden. 


De praktische bruikbaarheid van de TT RS spreekt voor hem, dit is een sportwagen die wel wat inzetbare ruimte heeft van binnen. Maar met zijn prijskaartje bevindt hij zich in het vaarwater van een aantal zeer getalenteerde concurrenten, die op het belangrijkste gebied, namelijk in het rijden zelf, aantrekkelijker zijn dan de TT RS.

Wat is de beste keus qua model/motor voor de Audi TT RS?

Audi biedt drie verschillende TT RS modellen aan in twee verschillende carrosseriestijlen. Ze worden allemaal aangedreven door dezelfde 2,5 liter vijfcilinder lijnmotor met turbolader. Zijn machtige vermogen van 400 pk is gekoppeld aan een zeventraps automaat met schakelflippers en quattro vierwielaandrijving. 


De carrosseriestijlen zijn de Coupe en de Roadster. De Coupe is de beste allrounder, omdat hij twee hele kleine achterstoelen heeft en een fatsoenlijke kofferbak, terwijl de Roadster die allebei verliest ten gunste van de mogelijkheid om het dak in te ruilen voor de hemel boven je. Ook is de Coupe trouwer aan de iconische uitstraling en vorm van de TT. 


De keuzes voor het model, ofwel als Coupe ofwel als Roadster, zijn de basisuitvoering TT RS, vervolgens de TT RS Audi Sport Edition, en ten slotte de topuitvoering TT RS Vorsprung. Deze auto komt het beste tot zijn recht in de simpelste vorm, de TT RS, omdat met het omhoogklimmen naar de Vorsprung ook de prijs erg meeklimt, waardoor hij nog moeilijker te verdedigen wordt te midden van zijn concurrenten. 

Welke andere auto's zijn vergelijkbaar met de Audi TT RS?

Er is erg veel keus in sportauto's die je met de TT RS kunt vergelijken, in allemaal verschillende smaken. Voor de TT RS Roadster zou de Mercedes-AMG SLC 42 of een BMW Z4 een goede tegenkandidaat zijn, net als ieder 718 Boxster model van Porsche. Wil je net zoveel vermogen als de Audi, dan moet je echter de 4,0 liter GTS of GT4 hebben.


De rivalen voor de Coupe zijn min of meer vergelijkbaar, de Porsche 718 Cayman in plaats van de Porsche 718 Boxster, en je zou er ook auto's zoals de Alpine A110, Toyota Supra, de antieke Nissan 350Z Nismo en de Lotus Exige bij kunnen tellen.

Populaire modellen

  • Audi A1
  • Audi A3
  • Audi A4
  • Audi A5
  • Audi Q2
  • Audi Q3
  • Audi Q5

Terug naar boven